Thursday, August 11, 2011

Bagi sesetengah orang(termasuk Muslim) Ramadan adalah bulan yang menyekat kebebasan.
Tapi bagi aku pula sebaliknya, Ramadanlah bulan yang memberi kebebasan.

Kebebasan dari memilih makanan dan aktiviti-aktiviti membabitkan makanan.

Pagi biasanya aku akan ke restoran. Kadang-kadang memilih menu pun satu bebanan untuk orang yang tak suka makan seperti aku ni. Roti canai dah makan semalam?
Dan yang paling payah juga proses nak melibatkan diri untuk aktiviti-aktiviti makanan dan bersarapan pagi itu.

nak parking motor. nak letak helmet atas motor. nak berjalan kaki ke resoran. Dan kalau nak makan di Kandang, kena turun kebawah bukit sikit, kena berhati-hati bila berjalan takut tersadung.
Kemudian memilih tempat makan.
Kemudian nak menceduk makanan untuk pilihan , kerang or hati or telur goreng .
Dan kemudian nak berinteraksi dengan 'pelayan' tentang air apa yang harus aku order.

Dan yang paling leceh adalah aktiviti terakhir yang melibatkan aktiviti-aktiviti makanan ini; ambil wallet dari poket ,buka wallet dan bayar.
Itu aktiviti paling boring ketika wang kerta mula dicipta bagi menukar sistem barter.
Pemahaman yang duti simpanan kau akan mengecut hanya kerana nak mengitar taik.

Itu baru aktiviti pagi. Untuk sarapan lagi. belum lagi makan tengahari.

makan tengahari lagi haru. Dalam panas terik.

Dan biasanya duit yang dikeluarkan dari wallet untuk makanan tengahari akan lebih besar dari nilai untuk sarapan pagi. Rutin yang menyesakkan. Dan sheingga kini tamadun moden gagal untuk menyelesaikan kerunsingan ini.
ya ada card credit;tapi ianya masih disimpan di wallet.

Kenapa kita tak gantung sahaja kad kredit kita macam kita gantung rantai?

Di bulan Puasa aku tak perlu buat semua benda itu.
Aku lebih bebas dari nafsu makanan.

Cuma dugaan bulan Ramadan pula adalah ...Pasar Ramadhan.
pasar Ramadanlah yang meragut kebebasan aku.

Aku mulai tak menyukai Pasar Ramadhan. Seperti yang aku katakan, aku benci plastik merah. Ianya fragile. Ianya sloppy. Ianya banyak sangat dan ianya bersepah-sepah. dan ianya bukanlah kuat sangat kot.

Aku juga paling benci bila bersesak-sesak dengan pengunjung lain. Dna ini ubkanlah konsert rock atau gigi. masing-masing juga untuk tidak bersentuh antara satu sama lain.
Dan baunya juga hangit, antara ayam masak madu dan juga bau murtabak.Bau-bau begini jika dihidu oleh orang yang lapar memang hanya akan membuatkan kepala pening.
kemana saja aku pergi aku akan nampak wajah-wajah kebulur.

Biasanya ketika di Pasar Ramadan hanya satu yang aku nak; Sampai kerumah dan tergolek atas katil. tapi aku tak boleh;aku kena membeli belah di Pasar Ramadan.

Disitu kebebasan aku dirampas .Pada waktu petang di bulan Ramadan.

No comments: