Monday, August 15, 2011


Percaya atau tidak, the best moments dalam hidup aku berlaku pada bulan Ramadhan.

Itu sebab aku amat menghargai bulan keberkatan ini.

yang paling aku ingat ialah suatu hari pada bulan Puasa ketika Abang Ipar aku memperkenalkan aku pada VHS player. Ianya berlaku pada bulan Ramadhan sekitar tahun 1983, atau awal.
Rumah abang Ipar aku (yang ketika itu belum lagi berkhawin dengan Yong) terletak tak jauh dari kedai jauh,kedai deret Cina yang berhadapan dengan Lorong Masjid.Rumahnya keicl dan terperuk kebawah. Nak masuk kedalam rumah berdinding kayunya kena meluncur kebawah sikit.

Pad hari itu, Pak Nun bawak aku kerumahnya untuk menonton video. Itulah kali pertama aku melihat VHS player. Aku dah lupa brand apa, mungkin JVC agaknya. Ianya the best benda aku pernah lihat. Video player ini boleh memainkan filem-filem Indonesia dan Hindustan yang violencenya tak setanding dengan apa yang aku lihat di tv nasional. Itu rare.

Video pertama yang dipasang adalah filem Indonesia. Sibuta or something.(Bukan sibuta dari Gua Hantu)Aku tak boleh bagitahu nama pelakon lelakinya sebab aku malas nak google. Tapi bukan Barry Prima dan bukan Advent Bangun. Bukan Slamet Rahardjo. Sape entah. Tapi dia memang otai.

Ada sesuatu yang manis dengan VHS player itu. Yang pertama sebab flip openernya. Betapa awenya Marty McFly ketika melihat DeLereon begitulah awenya aku ketika melihat flip openenrnya ketika 'memakan' pita VHS misteri itu. Selain dari itu VHS Player ada baunya tersendiri. Mungkin pada baunya selain dari bentuknya yang sangat teknikal. Baunya sedap dan menggiurkan aku. Tambahan lagi bila opener VHS tu terbuka seakan ada bau 'hangit' keluar dari player itu. VHS Player itu membuatkan aku sangat hormat dan respek dengan Pak Nun. tak ramai orang ada VHS Player ketika itu.
Beberapa hari kemudian aku dipertontonkan dengan Naseeb, filem yang memperkenalkan aku dengan Amitha Bathcan dan Hindustan.

Sejak itu takde yang lebih cool dari VHS Player itu. dan tak ada lelaki yang lebih cool selain Pak Nun yang memiliki video itu.

Aku ketagih lagi untuk pergi kerumah Pak Nun dan melihat VHS player itu. tapi sebab aku budak nakal, perlahan demi perlahan Pak Nun malas nak layan aku.

VHS Player itu kini terus menjadi sandaran romantis aku bila mengingat zaman-zaman awal Ramadan old school itu; Keinginan untuk menonton VHS dan bagaimana uniknya design VHS Player itu.

Cuma yang aku tak boleh jelaskan adalah bagaimana aku tahu semua itu berlaku pada bulan Ramadan? Mungkin agaknya ketika itu adalah tahun-tahun awal aku mula berpuasa secara serius.

Atau mungkin juga ketika aku sedang obses melihat JVC itu 'bekerja', seseorang didapur sedang memasak dan bau dari masakannya menganggu nafsu makan aku.


No comments: