Tuesday, April 19, 2011

(========= )



sekali sekala kita kena bertanya soalan ini pada diri sendiri.

Apa component dalam art yang membuatkan kita jatuh cinta padanya?

Atau dalam bahasa lain, whats our definition of good or great or better art.

Ini persoalan asas.

kadang-kadang aku cuba jawab soalan ini;walaupun akhirnya aku ketemu jawapan yang kembali kearah yang lebih peribadi.

Aku suka teater/filem/lukisan/tarian itu, sebab aku suka ia. baak kata Robert Plant "I dont know what it is but i think i like it a lot"

Untuk penggemar seni semulajadi, pemahaman tentang seni tak bergerak secara semulajadi. Tapi konsep kecintaan itu bergerak secara natural. "ye aku suka hasil karya itu tapi aku tak tahu kenapa aku suka padanya. Atau seperti lagu Led Zeppelin dalam lagu COmmunication Breakdown itu "I dont know what it is but I think I like it a lot"

Akhirnya aku mendapat satu petunjuk untuk mengatakan bagaimana aku menilai seni yang hebat.
Dan ianya berbeza antara pemahaman/penilaian terhadap filem, tetaer, lukisan, sastera dan bangunan.

Bagi filem, sesebuah filem boleh dianggap hebat jika ianya mampu mengundang kenikmatan spiritual.

Ibarat aku seorang Muslim, ianya harus mampu menugndang perasaan ketika pertama kali aku berhadapan dengan Kaabah.
Jika aku Hindu, ianya ibarat kamu mencecahkan kaki kamu ke SUngai Ganghes pada waktu senja.

Dan jika kamu Catholic, ianya ibarat pertama kali kamu berhadapan dengan Santa Clause.

Jika kamu atheist, ianya ibarat pertama kali kamu berhadapan dengan Steve Jobs ataupun Genghis Khan.

Keywords;spiritual experience. And what spiritual experience mean to you? it depends on yer own self.


Some found it in 8 1/2, Citizen Kane or a Japanese movie.

Some people found it in movies like Blade Runner, Leaving Las Vegas or Taste of Cherry.

so thats it. In a way its me saying that art should touch heart.

1 comment:

SHAH MOLOKO said...

Art- an ability to ASTOUND*