Sunday, April 17, 2011

+ + = +

Selain kehadiran M Nasir, Freddy Fernandez, Ramli MS , Erra fariza, budak-budak kena rasuk masa full dress Teater Kanak-Kanak ada beberapa lagi perkara menarik dalam Malam KaryaOne.

Ok pertama sekali tentang Malam KaryaOne. Ini adalah kali pertama Malam karyaOne diadakan selepas 5 tahun menyepi diri. Dekan lama, Prof Hatta tak suka dengan konsep. Jadi bila perubahan Dekan ke PM Razak ,beliau telah menghidupkan semula malam KaryaOne ini sebagai medan saing antara student.

yang manrik adalah Bengkel penulisan oleh Fared Ayam dan Bengkel Pengarahan oleh Khir Rahman.

Fared Ayam seperti biasa,dengan gaya ala hippiesnya. Beberapa pensyarah senior keluar dewan lol.

Khir Rahman paling menarik perhatian aku.

kali ini dia kelihatan bertenaga dan confident. Kenapa tidak? filem Dot Dot Dot Dalam Botolnya mendapat kritikan baik dari pengkritik filem tegar. Ajami sampai sekarang bersemangat dalam membicarakan filem itu.

Ok first tentang Khir Rahman. I think its about time for him to shine. Dia didedahkan dengan teater sejak kecil lagi. dia graduan ASK dan FSP dalam bidang Skrin. Ketika dia pelajar dia berlakon disamping Ahmad Yatim dalam Death Of A Salesman. Kalau ada pengarah filem yang melahirkan karya yang baik, ianya harus datang dari anak muda ini. Khir rahman mungkin adalah segelintir pengarah generasi baru post-Yasmin Ahmad ini. Mereka tidak berbicara tentang perpaduan kaum, dan bukan juga tentang jati diri, sex,taboo, tetapi juga tentang persoalan who am I(instead of who are we?)

Aku ketawa macam orang gila bila Khir rahman berkongsi cerita pengalamannya menonton filem Berlari ke Langit. kali terakhir aku ketawa macam itu adalah 5 tahun lepas.

2 jam bersama Khir Rahman lebih exciting dari 15 minit dalam Dot Dot Dot Dalam Botol, itu sudah pasti.


Namum begitu ada beberapa perkara yang aku tak setuju tentang pendapat beliau mengenai acting.
Dia mengambil contoh dialog untuk Mat Rempit;

Mat Rempit:Saya nak pergi dulu. Mat Rempit tak cakap macam begitu" kata Khir Rahman.
Dari sini kita mudah mengagak yang Khir Rahman mengesyorkan bahawa seorang Mat Rempit itu seharusnya bercakap secara kasar. Dalam kes ini Khir Rahman mungkin mencadangkan bahawa bahasa yang digunakan oleh Mat Rempit adalah bahasa slanga, iaitu Gua-Lu, Gua-Lu.

Menurut Khir Rahman Mat Rempit dialog seharusnya berbunyi begini.

This is stereotype. And any fix definition is an enemy of art.

Who is mat Rempit? Mat Rempit adalah kau dan aku. Siapa sahaja boleh menjadi mat Rempit, atau dilabelkan sebagai mat rempit. Aku sendiri mungkin pernah dianggap sebagai Mat Rempit ketika ditahan oleh pihak polis ketika menunggang motorsikal pada malam minggu.
Tapi adakah aku vercakap menggunakan Gua-Lu Gua Lu setiap masa?

Aku juga boleh jadi mat rempit jika esok bapak aku beli motorsikal kuasa tinggi dan bercakap masih menggunakan saya-awak,saya-awak.

mat Rempit bukanlah satu sifat yang nyata. Semua orang boleh jadi mat rempit dan pergaulannya (pengunaan ayat kendiri)masih tak boleh dijadikan asalan untuk pendefinisian bentuk, kendiri, sifat dan lain-lain lagi.

Begitu juga pemahaman mengenai bentuk fizikal badan dan pembentukan karakter. Miasalannya;

-Orang Kaya ada gaya jalannya sendiri .

-Orang miskin mempunyai struktur badan yang bongkok kerana 25 tahun dia memetik buah limau.

-Orang kaya kampung kena berjalan tegak jika dia mempunyai sifat yang bongkak dan sombong.

-Pensyarah kena pakai tai sepanjang dia bertugas. ehem ehem.

Ini semua adalah mitos karakter development yang menarik, tetapi tak benar keseluruhannya.

karakter development bukanlah perubahan biologikal. Adalah mudah untuk mengatakan Mat Rempit dan lain-lainseharusnya bercakap secara kasar, tapi akhirnya itu adalah satu pilihan terhadap gaya acting dan gaya pertuturan.

bagi aku ini sindrom biasa pengarah yang dilahirkan dengaan basic teater untuk menilai lakonan hanya melalui pendekatan realistik dan naturalistik.

Jika bukan struktur itu yang menjadi penilai kepada buruk baiknya sesebuah lakonan, apa lagi? bagaimana lakonan harus dinilai?

Bagi aku style(bukan stylazation) yang dapat membezakan seorang pelakon dengan pelakon lain;thus menentukan lakonanya lebih menarik dari lakonan pelakon lain.


Pengarah yang terdedah dengan lakonan teater mungkin masih dibelenggu dengan idea Make Believe oleh Stanilasvski.

Dan oh ya, tentang Stanilasvski, cuba baca Truth and False by David Mamet tentangnya.
Baca perenggan pertama, muka surat pertama.
:)