Sunday, March 6, 2011

Babak Kegemaran Dalam Filem # 3: The Arrival of Pris














kadang-kadang babak yang stuck diminda kita bukanlah sesuatu yang berkisar tentang fundamental of art itu sendiri. kadang-kadang ianya hanya pure scene tanpa layered meaning.

for some reason, i like this scene.(ada beberapa babak lagi nanti aku kupas kalau rajin) Must be the Vangelis music.

Bila Daryl Hannah muncul dalam babak ini dia shes almost unknown(selan dari video yang ditunjukkan oleh Ketua Polis Brian pada Deckard diawal scene).ianya adalah kemunculan pertamanya dalam filem ini. Tapi kita akan terus tahu dan maklum bahawa dia adalah sebahagian daripada geng Replicant itu. Dan begitu juga dengan kemunculan Sebastian nanti. its a pure beginning dalam development of characther dalam Blade Runner.


Selain dari itu aku juga suka dengan asap disekeliling set. Ianya memberi tafsiran Industrial yang nyata pada landskap sekelilingnya. Perasaan sama aku rasa ketika asap dan teknik yang sama digunakan dalam beberapa babak dalam Cameron's Terminator.

Bagaimana babak ini menghantui aku? sukar untuk aku jelaskan.There is no reason. it jusst pure instinct. tapi ini sehampir pada mimpi yang boleh aku relatekan dengan babak-babak kegemaran dalam filem.

(bersambung)

1 comment:

razin salleh said...

ko lah orang yg expose aku ke blade runner... dan kalu bukan pasal ko aku takkan tahu betapa detail nye movie ni... brilliant...!!