Monday, January 3, 2011


Ah minggu pertama kuliah.

Bila student takde rasa sunyi. Bila student ada kau rasa macam taknak diaorang ada pulak lol.

Minggu pertama kritikal kerana pada minggu ini biasanya student akan bermuka poyo pada kau. why? kerana mereka tak puas hati dengan markah yang mereka dapat semester lepas.
tak semua yang berwajah begitu. tapi segelintir.
They took their mark personally.


Itu yang biasa berlakau pada minggu pertama kuliah. 10 tahun disini itu yang biasa aku alami.

Worse part of it, kadang-kadang bukan aku yang bagi markah pada diaorang. tapi mereka melihat pensyarah macam pensyarah melihat student;semuanya sama sahaja.

Semua nak A+. But u have to be brilliant gila babi kalau nak dapat A+. Aku jarang bagi student A+, sama macam aku jarang bagi student fail.

Student yang dulunya baik dengana kau, tibat-iba totally ignore kau dan berwajah masam sebab dia dapat markah yang dia tak jangkakan.

Tapi ada satu pengalaman yang hebat berlaku pada aku bila berbicara tentang hal ini. Ianya berlaku beberapa tahun dahulu pada minggu pertama kelas bermula.
i

Ketika itu aku nak ke pejabat atas urusan akademik dll. Bila balik aku terpaksa melalui sekumpulan pelajar yang berbual ditepi corridor.
Aku kenal pelajar-pelajar itu; mereka semuanya ambil kelas aku semester lepas.Hehe. Dan expectation aku terhadap memreka yang akan memandang serong pada aku sebab bagi markah ciput pada mereka aku jangkakan.
Aku bayangkan bila akau melepasi mereka, mereka akan membuat body sign yang tak senonoh pada aku dibelakang aku.

tapi sebaliknya sesuatu yang berlaku Tiba-tiba mereka semua bertepuk tangan! Aku ibarat pemain piano yang baru tamat bermain Schubert. Mereka terus bertepuk lagi. Aku sempat berpaling sambil senyum senyum kucing.Ada antara 7- 8 orang pelajar disitu. ianya taak pernah terlintas lansung difkiran aku akan berlaku begitu. Dalam bahasa yang paling mudah, so sweet.
Aku tak dapat memastikan dengan jelas kenapa mereka bertepuk tangan, tapi aku yakin mereka berbuat begitu kerana mereka puas hati dengan markah yang mereka dapat untuk kelas aku.

Sorry aku terpaksa ceritakan kisah ini walau dalam masa yang sama ianya sedikit sebanyak up aku. That just so sweet I cant help it.
:)

No comments: