Sunday, December 19, 2010

Marlon B


DIkatakan tak pernah ada sekolah filem/sekolah acting yang tak menjadikan babak dalam file mini sebagai rujukan. Well, kecuali di FACT.

Tapi kekurangan FACT itu bukanlah yang ingin aku nyatakan disini. Sebalaiknya aku ingin menilai bagaimana adegan itu menjadi penting. Bukan sahaja dalam memperkatakan tentang perkembangan karier Marlon Brando. Tetapi juga evolusi acting dalam filem.



Ah , secara terus terang lagi dalam memperkatakan tentang pengaruh method acting dalam perkembangan acting in film Hollywood.

Ianya satu babak dalam pertengahan filem On The Waterfront. Dan marlon Brando sebagai Terry Maloney.

Ianya bukanlah sebuah babak yang penuh dengan emosi at any level. For most part it probably the most dull scene in On The Waterfront.
Dalam babak ini Marlon Brando bercakap dengan seorang gadis sunti. Ianya seharusnya babak sessi suai kenal’ yang biasa- Kecuali bila marlon Brando mengambil. It’s a sudden. Its accidental and its very spontaneous. Such simple action yang merivolutionaized( ayat yang over aku gunakan ok, but get over it will ya). Jikalau babak itu membawa maksud lain dalam keseluruhan filem itu ianya hanya didasarkan kepada babak boxing pada babak terakhir.
Tapi tindak balas spontan Marlon Brando mengutip sarung tangan itu memberi definasi baru pada natural acting dan juga improvization.

Bagi Jack Nicholson, Marlon Brando memberi kebebasan (freedom) kepada pelakon.

He is. Dan sedekad kemudian tiada lagi pekaon-pelakon kayu yang static dalam filem dan juga pentas.
[engaruh Marlon Brando dan ‘natural acting’ ini dapat dilihat dalam filem-filem independence yang berani dan bebas. Kesan dan pengaruhnya dapat dilihat jelas dalam filem-filem Mike Nichols. Mike Figgis dan juga Mike Leigh. Especially Naked.

Marlon Brando akan sentiasa menjadi contoh dan teladan untuk method actor selamanya. Bila berbicara tentang method acting, nama-nama seperti Robert De Niro , Al Pacino, Ben Kingsley, Nicolas cage(yes you heard me right) dan lain-lain lagi. Tetapi nama Marlon Brando akan sentiasa mendahului senarai nama tersebut.

Namun begitu ketokohan Marlon Brando bukanlah dicapai secara tak sengaja. Sejak dalam kelas lagi dia sudahpun menjadi contoh dan teladan baik untuk rakan-rakan sekelas yang lain bagi mencapai apa yang Eliza Kazan mahu. Dikatakan dalam sessi meniru gaya binatang, gurunya itu telah mengatakan “apa yang kamu buat semua bukan macam ayam. Nak tahu bagaimana rupanya ayam kehilangan anak? Tengok Marlon Brando” kata lelaki itu.
Dan apa yang Marlon Brando buat? Dia hanya berdiri ditepi pintu sambil memerhatikan yang lain berteriak macam ayam.

Apa pengajaran dari semua ini? Aku pun tak tahu.

Tapi Marlon Brando sebenarnya lebih dari itu. Dia adalah rebel. In and out of set. Dalam Mutiny on the bounty, dia mengepalai krew dan pelakon-pelakon lain untuk merebel against the producer. Walaupun filem itu siap tetapi reputasi Marlon Brando.

Jadi bila Francis Ford Coppola mahukan Marlon Brando sebagai The Don, kepala Paramount menolak mentah-mentah.
Tapi Coppola yang berkeras mahukan Brando sebagai pelakon utama ataupun dia menarik diri dari projek itu. dan akhirnya semua akur pada cadangan lelaki itu. beberapa tahun kemudian Marlon Brando menghantar perempuan Red Indian untuk mengutip oscar pelakon terbaiknya.
Godfather melonjak semula nama marlon Brando sebagai pelakong yang ulung.

Tapi godfather bukanlah watak dan persembahan terbaik dari Marlon B. bagi aku persembahannya sebagai lelaki tak diundang dalam The Last tango in Paris adalah lebih menyerlah. Heh. Dalam salah satu dialog penting , Marlon B bermonolog lama menceritakan kisah hitam hidupnya pada gadis france berambut perang itu. The actual scene is not in the script.

Jadi dimanakan kekuatan Marlon B sebagai pelakon sebenarnya. Ada 4 filem yang harus ditonton untuk mebgetahui dimana stengh lelaki yang amat membenci yahudi ini. On the Waterfront, A Streetcar Named Desire, The Godfather, last tango in Paris. Dan mungkin juga Apocalypse Now. Err Superman tak.

Dalam kebanyakan babak2 itu Marlon B . Timing penting. Ayat diperhalusi dengan nadanya yang santai. Dan kita yang mendengarnya seakan tidak boleh tidak untuk tekun mendengar satu demi satu butir ayat keluar dari mulutnya. Patience. Dan juga suspense.

Tapi Marlon Brando tidak selalu champion dalam lakonan. Sampai ketika hujung hayatnya dia bukan sahaja menyusahkan produksi dengan gelagatnya. Tetapi demanding yang bukan-bukan.
Dalam The Island of Dr Mareu, marlon B refuse untuk meghafal dialog. Maka bibit-bibit perkataan ditapal pada setiap kamera, pada set dan prop untuk dia lafazkan sahaja dialognya.

Aku ada tampal satu poster Marlon B dibilik pejabat aku. Dan setiap kali pelajar Seni Lakon masuk kedalam bilik aku akan bertanya mereka tentang siapa gerangan lelaki itu.
“tak kenal lah “ jawab mereka jujur.

Bagi aku kalau tak kenal Marlon B macam pemain bola yang tak kenal siapa itu Maradona.
“Ahmad Yatim kenal?” tanya aku lagi. Aku perlu berlaku adil pada mereka dan juga pada karyawan tempatan. Jika mereka tak kenal Marlon Brando tetapi kenal Ahmad Yatim, aku masih boleh urut dada lagi.
“tak kenallah Encik Sahat”
“AC Mizal kenal?”
“Hah! AC Mizal kenal! Kenal lah”
“Yeah!!”
Kami pun bersorak sorai kegembiraan.

3 comments:

razin salleh said...

student mmg tak kenal beb, pasal tu aku rasa kita yg perlu kenalkan dorang pada tokoh-tokoh industri ni...
kalu ko tak tulis pasal marlon brandon ni pon aku tak pasti apa sumbangan dia kat hollywood... aku kenal dia kat godfather jek hihihi :)

ryann said...

marlon d'legend. terbayang air mukanya. wow! memang pelakon yg cemerlang.

Anonymous said...

Possibly the most amazing blog that I read all year! wedding dresses with lace sleeves WII Accessories Louboutin Shoes Christian Louboutin Boots Satin Wedding Dresses