Wednesday, December 15, 2010

^J^..^J^..^J^..^J^..^J^

Kalau Jaja tak ucap happy anniversary pada aku , aku akui aku mmg tak ingat exact date aku khawin dulu. Im not sure its either November or Disember.

Ada kisah yang ingin aku ceritakan pada kamu semua. Agar semua maklum betapa murninya hati beberapa insan yang kugelar stranger. Agar kamu juga mengerti bahwa wang ringgit tak mampu membuat manusia bersifat murni dan prihatin, apa yang diperlukan untuk mempunyai sifat-sifat baik itu hanyalah perasaan dan niat yang baik.



Ianya berlaku beberapa minggu selepas aku bersanding.

Suatu hari pintu bilik aku diketuk.
Aku pun membuka pintu. Cuak jugak aku, barangkali ada pelajar tak puas hati dengan markah yang aku bagi. Ataupun ada agen jual Insurans yang nak aku meluangkan masa sejaum dua untuk mereka.
Bila aku buka pintu alangkah terkejutnya aku melihat 3-4 orang makcik clenar berdiri sambil tersenyum lebar. ditangan mereka ada hadiah berbalut yang cantik.
"Selamat pengantin baru encik" kata mereka tersengih.
Aku terkejut yang amat. This is surprise ever.

Aku tak tahu nak kata apa.
Who are they? theyre not my friends. I dont even know their names. Apa jasa yang aku buat pada mereka sehingga mereka berbuat baik pada aku? Aku minum teh dgn mereka pun tak pernah and now here they are giving me prizes for my wedding. Oh god.

Aku rasa nak menangis pun ada. kawan aku sendiri pun tak peduli dengan wedding aku. Jangankan hadiah, wedding aku pun diaorang tak datang. Bukan itu sahaja,No sms wish either. Not even FB wish.

Aku cuma ucapkan terima kasih yang tak terhingga. Aku sambut hadiah itu. Its seterika baju! Must be hundred something. whats on their minds when they decide to collect their own money and to give it to me as hadiah? Berapa sangatlah gaji mereka berbanding dengan gaji beribu-ribu kawan dan boss aku dapat.

Selepas mengejutkan aku dengan hadiah itu mereka terus beredar melakukan kerja harian mereka, menyapu lantai. Aku masih speechless didepan pintu.

Entah kenapa aku teringat beberapa babak dalam filem Ahmad Albab.



Sampai sekarang aku tak tahu kenapa mereka bersikap baik dengan aku.Tapi of of all the sweetest + shocking things ever happen to me, this is the one worth mention and remembers well.

3 comments:

Jef Hadi said...

serius kau tak pernah buat apa-apa dekat dorang?

ryann said...

sebab tak buang sampah depan rumah kot. hehe. tak sangka kan.

saat omar said...

I was never a popular student before..at least not as popular as Mail lol.