Monday, September 20, 2010

"Where We You While We Were Getting High?"


1990an adalah dekad yang penting dalam hidup kami. Tahun dimana aku mula akil baligh dan juga pengakhirana remaja dalam satu ruang lingkup masa yang sama.

Kalau menjadi student membuatkan kau keliru, kau tak boleh bayangkan betapa hebat tekanannya bila menjadi dewasa dan bekerja.

Mungkin poket aku kosong pada 1990an, tetapi kami happy.

No facebook. No psycho murder.
No .Food still cheap.
No Star wars remade.
Picaddilly gig.
people still buy CDs.
And music still good.

Music. Ada banyak hope pada dekad 90an. Walaupun mainstreamnya dipelopori dan dilandaskan dari underground of the 80s, (husker Du, Pixies in US and Stones Roses and happy Mondays in UK) but they make good music.
Ah u just name it.

Yes the 1990s. The year that punk broke as they said. Atau di KL, ianya bermula dengan PSycho A Go Go di S&M Complex.

But just leave it the 90s and alternative music conflict to be debate. I just want to remember it as it is. Aku cuma mahu mengingatinya dengan seadanya. Seperti yang berlaku pada aku.
Semuanya ketika aku masih Young and Dangerous.

Dan bila Shah Moloko berceerita tentang Grunge, aku teringat pada zaman ketika aku adalah .......err Brit Pop.

That was 1990s.

That was me, and my three droogs. There is Sham Oi, Ayie, Ujang and Aldrain Sajuki.

Music unite us all. Music and the idea to record and demo and make it big. Bigger than The Beatles and ever.

Aldrain ubah view Ujang pada muzik. Lelaki yang dulu pengikut Grindcore kini mula melayan brit Pop. Dan menjadikan Suede sebagai muzik dadahnya.

That was mid 90s.

Ketika kami mula bergabung, pengaruh Kurt Cobain masih lagi mekar dihati anak-anak muda ketika itu. begitu juga dengan Ujang. Ada poster besar Kurt Cobain pakai pyjama dan memetik gitar diatas katilnya.
Aldrain ubah taste Ujang pada music.
Overnight Ujang telah menjadi our own Richard Ashcroft long before Verve's Urban Hymn come out.

Oasis muncul lambat lagi dari Nirvana. ketika Oasis keluar dengan debut albumnya yang menggegarkan Britain, Kurt Cobain sudahpun memetik bicu yang memecahkan kepala hotaknya dan menyebabkan otak dan serpihan tengkoraknya berterabur.

Satu lagu Oasis yang mudah meresap kejiwa adalah Live Forever. Kata Noel thats the best song of the decade. Kerana katanya ketika semua orang bercakap tentang mahu mati dan membunuh diri(pengaruh dari ayah Frances Bean itu barangkali) oasis bercakap tentang 'Hidup Selama-Selamanya"
Maybe the arsehole was right.

Perlukah aku bercerita tentang persamaan antara Oasis dan Chairil Anwar?

tapi kami bukannya Brit Pop.
Ujang, Aldrain dan Ayie lebih akur kepada Suede sebenarnya.
Coming Up adalah musik tema bagi kami.

Ketika Am, kawan bilik bawah lebih suka menggegarkan radionya dengan muzik Silverchair, President of United States of America dan Pearl jam, geng-geng Ujang lebih kepada muzik dari Bret Anderson and co ini.

itu musik, tapi gaya kami lebih kepada Liam.

Terutama bila berjalan ke seksyen 2.

were not punk. Original punk dont do drugs. (Are u rootens kind of punk of Sid Vicious kind of punk debate)
Ayie do drugs.
And others like to shoot weed.
Were more like Renton out of Transporting then Johny Rotten.

Bila masuk part 3, kami berpecah. kebanyakan dari mereka menyewa diluar . Hanya aku yang terus mengharapkan subsidi kolej.

Pengaruh muzik dari Aldrain mula pecah.

Sikit demi sedikit aku mula heavy dengan Radiohead dan The Smiths. Aku dan walkman Aiwa tak pernah berpisah. dan pen kilometrico yangn aku gunakan untuk memusing kaset.

Bila Aldrain pulang ke Sarawak kerana rindukan dan tak boleh berpisah dengaan aweknya, hubungan muzik antara aku, Ujang, Ayie dan Sham Oi mula berpecah.
Tiada lagi kedengaran cita-cita untuk membuat demo dan berjamming.
Tiada lagi mendnegar kaset dari corong radio Aldrain.

Dan Suede juga tidak lagi membuat album yang baik.

Sikit demi sedikit aku mula mengabdikan diri dengan Radiohead dan The Smiths. Thats was before 1997. if u know what I mean.

yes were Brit Pop, with Liam's walk but with Bret Andersons music.

Now the genre is dead. There is no genre in music at all. All Lady Gaga and Lady Gugu.

Brit music lebih gah dari American musik.

Atau dengan kata-kata yang lebih jujur, orang Britain making better music than the one in America. (senyum senyum)




Pendapat ini aku pegang sampai sekarang.

3 comments:

SHAH MOLOKO said...

Liam tuh memang juah mukanya- geram je aku nengok- Honestly aku masih tak dapat layan keseluruhan album Oasis's What's The Story Morning Glory....

But they make great music though- oh..i do loves Blur so much!

razin salleh said...

yup aku ingat lagi korang dulu jalan masing2 macam celaka jek... especially Al gaya mmg brit habis...

stone roses beb... i wanna be adore......

ryann said...

seronoknya nikmati remaja 1990-an