Thursday, March 4, 2010

Maggi Kembang, Pak Kassim dan Orang Kampung




Didalam dunia yang semakin kejam ini, kami tak merasa bersalah untuk ketawa.
Persoalannya sekarang adalah; kami menonton Raja Lawak kerana kami ada Astro, atau kami ada Astro kerana kami nak menonton Raja Lawak?

Sejarah tv dan komedi ditanah Melayu ini memang panjang.Ianya setaraf dan sebaik Bintang RTM, Juara Lagu dan juga Akedemi Fantasi, kerana ianya melahirkan pelawak-pelawak nasional.
Kalau zaman RTM ada bakat TV yang berjaya mencungkil pelawak2 80an macam Ar Badul, Yahya Sulong, Mr. Os dll. TV3 pula dengan Sinaran Paspot Kegemaran pada dekad 90an dan melahirkan Senario, Apek, Shamsul Ghau-Ghau, Yassin dll.

Dan kini tibalah masanya Astro pula meneruskan tradisi menyumbang pelawak-pelawak tempatan untuk berbakti kepada negara sebagai penghibur. Setakat ini dibawah Raja Lawak, ada Nabil, Zizan, Yusri, Angah dan yang lain-lain insyallah. So far so good.

Bagi kami, kalau nak dibandingkan antara Sinaran Paspot Kegemilangan dan juga raja Lawak, Raja Lawak ini lebih gentel lagi. Lebih kaw. Kalau Senario peserta hanya perform sekali sebelum masuk ke final, peserta Raja Lawak pula terpaksa bekerja lebih keras.
Dari siri pertama sampailah yang masuk kefinal, seorang peserta Raja Lawak harus beraksi selama 9 kali. Lunyai dibuatnya.
Maka seharusnyalah peserta yang menjuarai Raja Lawak lebih kental komedinya.

Mana-mana student yang ada bakat sikit untuk jadi pelawak aku cadangkan mereka masuk siri TV ni. Tapi mereka punya malas, nak perrgi audition pun mereka taknak.
Apa tentang mantra usaha tangga kejayaan yang mereka tak faham?

Aku pun kalau dibagi pilihan nak juga jadi pelawak, supaya aku boleh berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan Din Beramboi dan Ibrahim Pendek.
Tapi aku tak kelakar. Itu pasal aku memilih untuk menjadi ahli politik sahaja.

Final Raja Lawak musim keempat akan diadakan pada hujung minggu ni.
Kali ini ada 3 peserta iaitu Idzlan, Kecik dan juga Alex.

Ada duo, ada Pak Kassim dan ada si gemuk.

Yang menarik final kali ini adalah ketiga2 peserta yang ada takde yg betul2 outstanding. Tak macam nabil dulu, Jadi kesemua berpeluang untuk menjadi juara Raja Lawak ke 4.


1) Kumpulan Kecik.
Peserta dari Sabah yang lantang suaranya, menginagatkan aku pada lawak pre 80an , lawak2 bangsawan yang hanya berdiri satu tempat dan tak bergerak-gerak untuk meluahkan komedi vocalnya. Mereka ada suara.
Dah 2 kali mereka sebut perkartaan pondan. Itu bukanlah satu perkataan yang lucu. Jadi tak payah sebut.

Idzlan
Aku tak tahu kenapa orang suka Idzlan (Tapi aku tahu kenapa orang suka Mawi)
Dia repeat lawak yang sama setiap masa dan dapat “Woooah!” dari penonton. Itu berlaku setiap kali dia sebut pon-pon.
Dia Selalu terlupa apa dia nak cakap.
Tapi sebab mukanya yang cute dan selamba, dia berdiri tegak je dah boleh buat orang ketawa.

ALEX
Aku suka Alex. Aku harap dia menang. Bukan atas dasar orang gemuk sokong orang gemuk. Bukan juga atas dasar 1 Malaysia, tapi sebab aku rasa dia paling ada bakat.
Lawaknya ditutur dengan wajah yang selamba. Suaranya lancar. Alex memang macam prodfessional.
Cuma kebelakangan ni dia out of form sikit, Magginya mudah kembang sikit berbanding minggu-minggu awal . Tapi Alex masih menjadi pujaan hatiku. Lawaknya jadi pengemis dan cikgu sekolah masih menjadi one of the best performance of this season.

Tapi sukar untuk Alex menang. Sebab undi pecah 2. Undi dari Orang Sabah pecah 2, antara Kecik dan juga Alex. Jika minggu lepas Kecik keluar, Alex mungkin berpeluang untuk juara. Tapi sekarang lebih memihak kepada Idzlan. The idea to put 3 people/tema on the final is still strongly debate. Some show like American Idol, Survovir only put 2 people. Ini atas sebab-sebab pecahan undi yang kuat jika diletakkan 3 peserta akhir.

Unsur2 undian perkauman masih lagi berleluasa dalam reality tv show. Ini salah satu kelemahan tv show. Patut sekurang-kuragnya ada 30% undi datang dari pengadil, baru yg betul2 berbakat boleh menang.

Atau dalam kata lain, I bet my money on Idzlan to win the 4th Raja Lawak.

Tapi stealer of the show sebenarnya datang dari Johan dan Zizan. Lawak bodoh atau tak bodoh aku tak kira, yang penting boleh buat aku ketawa.tapi aku suka. Been a while aku gelak besar bila tengok lawak Melayu . Johan’s Ah Chai memang brilliant. AKu ketawa sampai terkecing. AKu suka, Jaja suka dan Naufal pun suka (Naufal suka sebab tengok aku gelak guling2)

Well anyway, hope the best joker wins. AKu mungkin tak akan mengundi sesiapa weekend ni. paling kuat support pun dengan add Johan dan Zizan kat facebook hari tu.Itu je.

5 comments:

SHAH MOLOKO said...

Bro..ko Raja Kertas..detail betul amatan ko terhadap finalis2 nie..ko mesti xpernah missed..

Anonymous said...

tak detail ah...Aku miss 2 episod awal ...

-Saat

kamal sabran said...

saat: kau jgn lupa, kau tu pun pelawak juge! hehehehe

carwashku said...

Yeahh...raja lawak musim ke-4 lebih lawak bukan sebab Pak Kassim pon pon atau budak kechik atau budak si gemuk Alex tu...
tapi
sebab lawak zizan dan johan
diaorang lebih kreatif melawakkan suasana!
kalau host tu orang lain
belum tentu raja lawak tu akan lawak!!!
Apa2pun tahniah kepada semua peserta yang berusaha untuk buat orang gelak (ingat senang ke?)

Sally said...

hang memang lawak Aad..kalo hang gelak guling2 tengok raja lawak aku gelak guling baca N3 hang..apapun aku tak suka raja lawak yang tak lawak..ya aku gelak-tapi aku gelak tengok Pak Din, Zizan dan Johan..mereka yang buat lawak sebenarnya.