Wednesday, March 3, 2010

Cerita Pendek: Ketagihan dan DVD Ajin


Aku semakin ketagih untuk tekan button Excellent di Cathay Cineleisure itu.

Ini peluang aku untuk berbuat baik sesama manusia dan membuatkan pekerja kaunter itu happy. AKu rasa itu sebahagian kerja aku, bagi manusia lain happy dengan kerja mereka.

Tapi aku hanya boleh berbuat begitu kalau aku nak beratur beli tiket wayang sahaja.

Jadi bila aku tak buat apa-apa kat rumah , aku akan pergi ke Curve, naik tangga yang tinggi tu dan beratur kat q itu. Bukan nak tengok wayang pun, tapi saje nak tekan button Excellent tu. Teknologi akhirnya mampu membantu aku dalam kesungguhan aku untuk membuatkan manusia gembira dengan kerja biasa mereka. Kalau MCDonald ada button Excellent tu hari-hari aku akan McDonald.

Bila sampai disitu, aku bagitahu filem apa yang aku nak tengok. Aku bagitau seat mana aku nak duduk. Dan aku bayar RM10.

Lepas tu aku pun tekan button Excellent tu dan cakap kuat-kuat ”Excellent!”. Bila mereka tersenyum aku pun suka. yes im here to make u happy lady.


Aku pun mula berangan.
Suatu hari nanti, bila tiap2 hari aku tekan button Excellent tu, pekerja kaunter itu akan mula notice aku. Suatu hari nanti mereka akan menanti2 kedatangan aku. Hanya untuk aku tekan button Excellent itu dikaunter mereka.
Dan bila aku muncul di Curve itu mereka akan menjerit nama aku.
“Encik, encik! Pilih kaunter saya encik”
“Encik, kaunter saya, kaunter saya please”
“Panggil saya encik Saat” kataku.
”Encik Saat, mari ke kaunter saya Encik Saat, Encik Saat! Encik Saat!!”
Aku pun tersenyum. Lalu aku berjalan dihadapan kaunter itu dan tekan button Excellent disetiap kaunter yang ada. Adil buat semua. With great power comes great responsibility kan?
U happy? IM happy when I can make u happy.

Suatu hari nanti, nama aku akan menjadi famous. Boss besar Cathay Cineleisure dari Singapore akan turun ke Damansara untuk tengok aku tekan button Excellent tu. Dan bila aku tekan butang tu, mereka semua akan bertepuk tangan. Pada hari aku akan menekan button keseribu, beribu kamera sudahpun bersedia mengambil gambar aku. Bila aku teka nsahaja button itu, Clik! Clik! Bunyi flashnya.Cahayanya membuatkan mata aku kabur.

U happy when I can make u happy,itu yang aku fikir aku ketika aku naik tangga itu dan tak kisah filem apa yang aku tengok.

Aku pun berhadapan dengan pekerja mengoyak tiket itu. Tapi takde button Excellent disisinya. Kerja mengoyak tiket tak perlukan appreciation mungkin?

Bila nombor aku naik, aku pun pergi mengadapnya.

”Tiket encik?”
AKu pun memeriksa poket. Kosong.
”Oh my god lupa nak beli” Aku lupa nak beli tiket. Hanya sibuk nak tekan butang Excellent sampai lupa nak keluarkan RM10 dan bayar tiket.

Aku pun turun kebawah dan terus bergegas ke escalator. Seorang pekerja menegur aku.
”Tak tengok wayang encik Saat?”
”Tak mengapa. Saya dah pun bagi Excellent” Jawabku sambil tersenyum.


Tuan-tuan dan puan-puan, UP In The Air mula ditayangkan Khamis ini di pawagam berdekatan.
Aku tak payah tengok wayang, aku dah tengok DVD Ajin.

3 comments:

MOLOKO said...

Saat..nak famous cepat, ajak wamat teman next time..ingat cam dulu, beli tiket senang, nak masuk panggung orang beli laluan, seat 'special' all because of him!

TQ WAMAT!

C@h@ya!!!! @ intan yg cute!!! said...

haha!!
tgginya imaginasi!!!
:)

saat omar said...

Intan..imaginasi tak tinggi, yang tinggi escalator nak naik pawagam tu heh....