Monday, February 22, 2010

Lu Pikirlah Sendiri the Poster



Mula-mula aku notis juga ‘kesilapan’ pada poster filem Lu Pikirlah Sendiri. Kedudukan Mila disebelah Nabil dirasakan tidak kena. yang sepatutnya berada disitu adalah Putri. Kemudian aku ubah pikiran aku. Ya kenapa tidak.

Konfliknya mudah. Pelakon utama kena ada dalam poster filem. Poster teater tak payah. Siapa cakap? Semua filem Tom Cruise post-Days of Thunder ada muka besarnya (kecuali Magnolia) kerana apa? Dia dibayar mahal.Dia attrack utama. Orang pi wayang bukan nak tengok filem Born on the forth of July, tapi sebab nak tengok filem baru Tom Cruise. Orang pi tengok wayang bukan sebab nak tengok Jerry McGuire, tapi sebab nak tengok another film by Tom Cruise. Sebab itu muka Tom Cruise penuh poster, menampakkan gigi taringnya yang comel dan juga lesung pipitnya.
Dan kemudian Schwarzenegger pun sama. Dalam T2. Gambar dia sebijik besar. Ini bukan idea baru. Dalam T1 pun pakai muka sebijik juga. Begitu juga dengan lain-lain. Sebelum tu Stallone pun letak muka dia sebijik jugak. Sama macam Chuck Norris dan lain-lain. Orang bukan nak tengok Invasion of USA atau Missing in Action, orang nak tengok another war-fighting movie by Chuck Norris.
Kemudian Julia Robert pakai style yang sama, Jim Carrey, Bruce Willis dan lain-lain lagi. Semuanya adalah 20juta US dollar actor per movie.

.
Itu Hollywood style, mereka menjual personaliti. Jual identiti.tak perlu banyak muka. One face to rule the earth.

.
Selain dari jual muka hero sebijik, ada beberapa poster filem Hollywood yang letak duo,. Antara yang paling famous adalah Pretty Woman, Julia Roberts dan Gere menunjukkan betapa intimnya mereka bersandar antara satu sama lain sambil Julia Roberts bertindak nakal dengan menarik tali leher Gere. Tali leher lambang ekslusif, maka bila ianya out of position Julia Roberts mencadangkan agar Gere lebih terbuka kepada idea dan pengamatan baru terhadap sesuatu isu (dalam hal ini isu jual tanah dan juga perasaan cinta) Poster ini bagi aku bila ianya keluar adalah antara idea baru dalam grakfik Poster Filem. Kerana ianya totally berbeza dari poster filem2 Hollywood tahun 1980an yang kompact. Pretty woman hanya ada seorang lelaki dan seorang perempuan dalam kedudukan full figure dengan backgorund kosong-putih. Dulu (1908an) takde poster macam ni. Kalau dulu semua karakter nak sumbat dalam Poster. Dan figura mereka pun bukannya full figure, ada yang letak kepala ada yang letak tangan, kaki dan sebagainya.

.
Lu Pikirlah Sendiri tergolong dalam poster macam ini. Bahkan ada persamaan jelas antara poster filem ni dan poster Pretty Woman. Bahkan, pemahaman kita pada poster-poster filem seperti Pretty Woman itu membawa kita kepada kefahaman menilai poster Lu Pikirlah Sendiri ini, dan bila poster LPLS ini tak menepati pemahaman kita terhadap konsep poster yang kita sedia fahami, kita rasa ada yang tak kena dengan poster Lu Pikir ini….
Watak Putri patut diletakkan disitu kerana dia watak utama? Dan akhirnya kita akan bertanya semula apa itu watak utama? Cukupkah sekadat mnjadi watak utama mampu membuatkannya. Adakah kerana karakter kecil (?) Mila membuatkan dia tak layak untuk muncul dalam poster ini?

.
Ianya ibarat persoalan asas dalam falsafah popular iaitu, ayam dulu ka telur dulu ka? Atau bayang ikut objek atau objek ikut bayang….Itu yang define everything dan itu yang boleh diangkat menjadi persoalan ketika ini. Watak Mila menjadi penting kerana dia appear dalam poster ini atau lakonan serta kemunculannya dalam filem itu yang memberikan ‘lesen’ kepada Mila (atau mana-mana karakter sekalipun) untuk jadi ‘penting’ dengan muncul dalam poster minimal ini. Ah Lu jawablah sendiri!
.
Mungkin bukan karakter Putri yang ingin dihighlightkan oleh director, Tapi sebaliknya, hubungan antara abang dan adik dan juga tanggungjawab sebagai abang untuk menjaga keluarganya yang ingin dipaparkan oleh pengarah. Jadi dengan meletakkan Mila disebelah nabil telah menukar pesepsi terhadap filem ini. Ianya bukanlah kisah cinta antara dua remaja semata-mata. Ianya adalah kisah tentang struggle seorang abang untuk membesarkan adik dan keluarganya (walaupun itu tak ditekankan sangat dalam filem ini)
Wallahualam.

Kesimpulannya aku tak rasa salah kalau Mila ada sebelah Nabil dalam poster LPLS. Kerana antara awek dan adik kandung, mana lagi penting?


(member kena backing beb)

No comments: