Wednesday, February 24, 2010

Mother India, James Cameron dan Lykke Li's Youth Novel


3 orang bersembang tentang filem bila mereka menonton Oscar secara live disebuah restoran.
Orang pertama adalah Cina Taiwan.
Orang kedua adalah India Mumbai.
Dan orang ketiga adalah Melayu Malaysia.
Salah seorang dari mereka akan mendapat title ‘bothoh’ dari tokey restoran ini dihujung cerita nanti.

“Tahun ni sebab manusia sucks. Mereka akan bagi award the best film pada watak kartun!”Kata Lelaki India Mumbai memulakan bicara. Dihadapan mereka penuh dengan pinggan2 kosong yang mereka lantak sebelum show bermula.
“Hanya sebab thaun ni SLumdog Millionaire tak bertanding kau cakap tahun ni tak best?” Kata Cina Hong Kong.
”Eh sekurang-kurangnya kami India ada contribute pada Oscar ok”
“Contribute apa? Director filem tu orang British ok”
“Slumdog filem India ok!”
SLumdog tu filem British lah!” Kata CIna tu.
Suasana mulai menjadi riuh.
“Slumdog asal novel oleh penulis India. Penulis lagu, orang Mumbai Pelakon utama Orang India, Heroin pun orang Mumbai. Orang jahat pun orang Mumbai. Gambar AMitha Batchan pun ada dalam filem tu ok!”
“Kita orang dah lama Hollywood recognise ok. Sejak John Woo lagi. Tengah 90an lagi. Lu orang apa? baru nominated best Foreign film sahajah"

"John Woo tu Hong Kong ok, bukan Taiwan"

"Alah kita sama je, Adik beradik macam Malaysia dan Singapura je. kamceng dua-dua. Mumbai movie baru dapat pencalonan best foreign filem, kita orang sudah lama dah"

"Mana baru? Kita bukan saja Lagaan tau, kita dah masuk nominated best foreign sejaka Mother India lagi ok. Filem hitam putih lagi ok. Masa tu Taiwan kamera pun takde" Balas lelaki dari Mumbai itu. Mereka terus berdebat lagi.

Lelaki Melayu tu tak boleh nak cakap apa, filemnya tak pernah lansung tercalon di Oscar.


“Filem Taiwan terpaksa pakai guna gay untuk dapat award best director ”Kata lelaki Mumbai kasi panas.
“Itu sebab Gladiator beat Crouching Tiger Hidden Dragon. Orang putih takkan kasi filem period China untuk menang against Roman sandal movie” katanya.

“Hong Kong film takkan dapat beat Bollywood film ok. U rule by violence. We Bollywood menynari dunia dengan tarian dan famili subject. U Hong Kong hanya penuh dengan gang dan kung fu. Haiya!Bollywood film is a rip off Hollywood musical, West Side Story, Sound of Music and Singin in the rain”
“Hong Kong movie rip off Japanese movie”
“Kami tak tiru Jepun. Jepun lawan pakai pedang, kungfu kami lawan pakai tangan. Kau tu yg tak original”
“Siapa kata kami tak original. Shah Rukh Khan menari atas keretapi tiru filem Hollywood yang mana satu?”
Lelaki Melayu tak tahu nak cakap apa;dia tak tahu filem Melayu tiru filem mana.
Mereka terus berdebat filem mana yang lebih baik sehingga membuatkan lelaki Melayu itu pening kepala.
“Diamlah bothoh!” Tiba-tiba lelaki Melayu itu bersuara.Lidahnya pendek, jadi bila dia nak sebut 'bodoh' , ianya menjadi 'bothoh'.
“Kaulah bodoh, filem engkau tak pernah pun masuk Oscar. Haha! “kedua-dua lelaki itu ketawa kuat, tak ubah macam gangster dalam filem Melayu.
“Eh kamu semua bothoh ok!Hollywood tu sell out ok. Semua filerm yang menang semua stereotype. Janglah ukur kehebatan kamu melalui recognition Hollywood ni. Propaganda semua, bothoh” kata Lelaki Melayu tu.

.
”Dia bagi Taiwan menang sebab nak dapat perhatian dari audience China punya ekonomi sekarang ada boom! Dan Slumdog pula, mereka bagi India menang sebab mau kasitau sama Amerika walau ada recession, tapi mereka hidup mewah berbanding orang di India ok. Semua tu propaganda. Dakyah semuanya. Seni tak perlu dipertandingkan. Seni tak perlu diberi bintang. Itu semua dakyah. Bothoh ah korang ni. ”
Kata-kata lelaki Melayu itu membuatkan Lelaki Cina Hong Kong/Taiwan dan India Mumbai itu termenung.
Kemudian lelaki Cina Hong Kong/taiwan itu pun berkata.
”Ye betullah kata kau, aku yang bodoh. Oscar ni semua propaganda. Aku tak perlu support Oscar mulai sekarang. Biarlah aku pulang dulu” Kemudian dia bangun dan beredar dari situ.
”Aku pun setujulah. Oscar ni konspirasi semua. Cara USA nak ambil hati orang-orang Asia dan bekas negara jajahan British macam negara aku ni. Aku tak akan menyertai Woddy Allen dan juga Sean Penn tak akan tengok Oscar lagi” Lelaki Mumbai itu pun turut beredar meninggalkan lelaki Melayu itu keseorangan.
Lelaki Melayu tersenyum kerana dia berjaya mempengaruhi dua-dua orang itu. Dengan penuh gaya dia berjaya membuktikan yang filem Melayu juga tidak kurang hebatnya berbanding filem-filem negara Asia yang lain.. Dalam hati lelaki Melayu itu berkata, bodohnya mereka ini.
Kemudian tokey restoran itu datang kepada lelaki Melayu tersebut.
”Eh lu tau ka sekarang siapa yang bothoh?”
”Merekalah bothoh. Mereka pergi awal mereka tak dapat tengok siapa menang best film! Haha”
”Sebenarnya lu lah yang bothoh!”
Mendengar itu lelaki Melayu itu terus naik angin.
“Lu makan boleh sebarang makan tokey, cakap jangan sebarang cakap! Apasal aku yang bothoh?” Tanya lelaki Melayu tu marah. Dia masih tak dapat membaca subtext tokey restoran itu.
“Sekarang dia dua orang sudah balik, ini makan minum lu lah yang kena bayar!”
Lelaki Melayu tepuk dahi, baru sedar dia takde duit nak bayar apa yang dia dah makan.

Di peti tv, Steven Spielberg sekali lagi membuka envelope dan mengumumkan pemenang untuk filem terbaik. James Cameron pula sekali lagi berteriak yang dia adalah king of the world. Lelaki Melayu tak dapat tengok ini sebab dia ada didapur tengah basuh pinggan.

Untuk menghiburkan lelaki Melayu itu, tokey itu pasang Lykke Li’s Youth Novel dan mereka menari bersama-sama berpegangan tangan.

1 comment:

SHAH MOLOKO said...

Bodoh piaang...filem Gay man dah pernah menang, currently twice, BBM & MILK..filem Gay Women bila lagi yeaa..?