Sunday, January 17, 2010

Aku tepuk dahi bila tahu tayangan Resident Year dah tamat. Aku ingat lambat lagi screeningnya.

Tapi tak perlu untuk tengok docu ini untuk menilai kehebatannya. Aku tahu ianya sebuah karya yang baik. Kenapa? Sebab ianya diarahkan oleh Mansur Puteh. Dan tambah lagi bila ianya dihentam oleh FINAS, itu tanda filem ini mesti hebat.
.
Bagi aku Mansur Puteh bukan sekadar filmmaker. Dia adalah artist. Dan lebih dari sekadar artist, dia adalah avant garde artist. Karyanya patut dilihat setaraf dengan Duchamp.Fountain?
A good work of art is always been misunderstood by normal people (ehem ehem). Ataupun a goodwork of art always being appreciate for the wrong way.
Dan sebagai artist aku rasa Mansur tergolong dalam kelompok ini. Artist yang selalu disalah ertikan.

Mansur is a funny guy. U watch Raja Lawak and u think to yerself, why they all not as funny as Mansur?
Mansur could sit in a chair and dia boleh membuatkan aku ketawa guling-guling dengan lawak bersahajanya.
So kalau orang cakap filem Mansur best, aku akan cakap “U should listen to him when he talks. He himself is much better subject”

The best thing about Mansur is he belong to no school but himself. Hes neither PKR nor UMNO (Or is he?) I don’t know. While all ‘rebellious artists’ tend to move to one side corner, Mansur seems not to choose side.
He talks what he feels he like. (And in that process he promote himself and I don’t think theres anything worong with it)
Hes beyond anything normal u see or heard everyday.

Ada beberapa fakta menarik tentang Mansur Putih dan ‘mulut laser’nya. Ini cerita betul. Kisah yang aku sendiri aku alami.
Ianya berlaku beberapa tahun dahulu ketika aku bekerja dikedai air.
Seorang pelajar memesan air. Entah kenapa bahasanya macam kasar agaknya kemudian dia cakap “maaf bang saya orang Melaka” Katanya yang bila melihat wajah aku sedikit tersinggung.
“Kau minta maaf sebab kau orang Melaka?” Apa maksudnya Melaka?
Beberapa tahun meudian bila aku mulai bergaul dengan orang, statement itu semakin dekat dengan itu. Ya ada sesuatu tentang orang melaka. Aku melihat orang Melaka yang aku kenal. Yes! Kebanyakannya pandai bercakap dan boleh menghiris hati kau dengan ayat-ayat lasernya. I dont want to name names but u should know who they are.

And this puzzle me. What makes Melaka Melaka? The food? The weather? Bagaiamana iklim sesuatu tempat boleh mempengaruhi tabiat seseorang itu?
I need Mansur to answer this.

Mansur Puteh adalah sebahagian dari kelompok ini. So jadi bila kita dengar Mansur Puteh bercakap dan kita rasa tempias lasernya, dengan mudah kita akan memaafkan beliau dengan ayat "oh dia orang Melaka"
And as orang Melaka aku rasa subjek filem/docu Mansur kinda 'play safe', berbanding kemampuan dirinya yang sebenar. Resident Years dan Seman mungkin tergolong dalam hasil karya yang berdasarkan melodrama subject sebenarnya. Seman berkisarkan tentang perjalanan hidupnya dan Resident Years juga mengangkat keagungan lama.
Aku teringin menonton karya Mansur yang betul-betul laser. Pure Melakarian.
Subjek ini akan lebih dekat dengan diri Mansur sendiri.
.
Secara keseluruhannya Resident Years adalah sebuah filem docu yang baik. Shotnya memang menguji intelektual. Salute Mansur Puteh for that.

Jadi cadangan aku pula untuk Mansur, lupakan serius movie/docu. Concentrate tentang komedi. its going to be a very interesting subject for Mansur to tackle.

Lupakan tayangan TV. RM170K tu kira burn jelah. Artist perlu hidup. Termasuklah Avant Garde artist macam Mansur ini. Resident Years akan sentiasa hidup dan menjadi cult dalam forum-forum dan tayangan filem diuniversiti-universiti serta menjadi kekaguman ataupun puzzle kepada para pelajar serta peminat filem.
…Dan aku telah ketinggalan menontonnya.

2 comments:

kamal sabran said...

saat, teluk intan panggil kau!

saat omar said...

Kamal, resident Ipoh yang loyal..

manuskrip aku dah tukar tajuk ah hehe...nanti aku kasitau.