Sunday, December 27, 2009


ARTIST (MUSICIAN) OF THE DECADE- JACK WHITE


Contrary to popular believe (And like I suggest before muzik didekad 00 ada juga tarikannya Walaupun aku rasa muzik di era 90an lebih menarik dan exciting Jika tidak kenapa mesti Jay Z headline Glastonbury tahun lepas kan?)
Tapi lupakan tentang itu. Kita celebrate dekad baru dengan menilai semula muzik rock didekad lepas. Apa pula band yang menarik didekad 00? Dekad lepas kita ada The Mars Volta,The Strokes, White Stripes, Kings of Leon, Animal Collective, Fleet Foxes,Muse, The Killers, Arctic Monkeys, Phoenix, Franz Ferdinand, Lamb of God, Mastodon,Death Cab For Cuties, Grizzly Bear, Porcupine Tree, White Lies, Death Cab For Cutie, Yeash Yeah Yeahs, Kasabian, Interpol, Snow Patrol, Arcade Fire, XX, TV On Radio dll…. .

Band-band ini menarik kerana kebanyakkan dari mereka tidaklah bernaung di major label company. Muzik semakin murah dan mudah.

Antara ramai yang itu aku atau gua (nak kasi nampak lebih rock sikit) gua pilih Jack White sebagai artist (musician) of the decade.
Tetapi…..apa yang Jack White telah lakukan pada dekad 00, tiada siapa pernah melakukan dengan jayanya sebelum dia. Ditangannya tiga band , White Stripes, Raqoentuer dan Dead Weather yang berjaya membuat album yang menarik. Atas sebab itu, bagi aku takde yg paling layak kecuali cowboy ini.

Seperti yang kita tahu,White Stripes mula mencuri tumpuan melalui second albumnya White Blood Cell.
With bands like Strokes, The Hives, Black Rebel Motorcycle dll they been hailed as the saviour of rock n roll. Kerana mereka bermain basic rock, garage yang rock ala-ala Velvet Undeground and a bit of touch NY Punk rock sikit era-era awal like Ramones and MC5.
Tapi still White Stripes masih diconsider secondary berbanding The Strokes yang lebih mencuri tumpuan dengan materpiecenya Is This It (jangan keliru dengan filem MJ ok)
Tapi White Stripes ada daya penairknya sendiri; Meg White yang ketuk drum maca msister Keith Moon. Persoalan adakah mereka adik beradik ataupun bekas suami isteri sellaunya mencuri tumpuan pada kumpulan ini.Disini terbitnya genius awal Jack White dalam cuba mengambil perhatian orang ramai pada band kecilnya itu.
Begitu juga kombinasi warnanya yang cute. Merah dan Putih is a great colour for a new band like them. While The Strokes represent 4 guys in All Star and Blazer=cute, White Strpies represent guy with cute , innocent and fragile drummer=cuter.
Tapi sudah tentulah cerita-cerita peribadi tidak akan menjadikan band ini kuat kalau muziknya lemah. Muzik White Stripes adalah kombinasi Pixies dan juga folk rock aka country. muziknya kelihatan teramat rawnya’ dengan hentakan-hentakan durm yang kaw-kaw dan juga tanpa bassnya. Sekali imbas tak mereka tak ubah macam Led Zeppelin. Elephant, Get Behind Me Satan dan juga Icky Thunb adalah umpama album Led Zeppelin yangseharusnya mereka buat kalau drummer stoner tu masih hidup lagi.
Pada wal kemunculannya White Stripes seakan banyak menumpang baying-bayang The Strokes. Sebagai band leader Jack White sudah pasti banyak dibandingkan dengan Julian Casablancas.
Tapi bila masa semakin , Jack White mula menunjukkan siapa sebenarnya.
Dengan band secondnya Racqounteur, Jack White menunjukkan dia boleh bermain dengan. Dan album ini sebenanrya walaupun boleh dianggap sebagai side album tetapi masih rock.
Dan tahun lepas sekali lagi Jack White mengejutkan naku dengan third side badnnya Dead Weather. Somehting that nobody ever done before so successfully.
Dalam bebanyak albumnya, aku paling suka Get Behind Me Satan. Sound country dan folknya juga Led Zeppelinnya lebih ketara dalam album ini. Walaupun Elephant dan White Blood Cell lebih rock, tapi mungkin kesedahanaan GBMS yang membuatkan aku lebih uska pada album itu berbanding album2nya yang lain. Dan pada itu that the most underrated album by White Stripes.
Bagi aku Jack White ni macam rockers kampong yang out of time. Yang masih Dia mengingatkan aku pada seorang kawan yang masih memakai kasut lagon dan sleuar fit. Katanya ”Biar apa orang nak cakap kat dia, tpai dia tetap rock Melayu”.Ini berlaku pada penghujung tahun 1990aqn dahulu. Orang begini mudah untuk kita cela, tetapi jauh disudut hati aku, aku respek dengan pendirian dia. Dia tahu apa dia nak buat, dia ada heronya sendiri.
Bagi aku Jack White ni macam dia sikit. Rock mapung yang out of time. Ketika orang layan techno dia masih layan blues dan country.
Ketika The Strokes mula bertelagah antara band membersnya (their last album First Impression On Earth not receive a good review) Jack White yang bermula dengan seorang perempuan sebagai band matenya kini terus mantap dengan band-band barunya.
Kalaulah ini strateginya untuk terus kekal dalam muzik spotlight, dia nampaknya berjaya untuk terus kekal diatas.


Dari segi personality juga Jack White nampak perubahan dengan gaya olahan yang menarik. Dia bermula dengan wajah yang sikit nerd dan kombinasi warna yang cantik;putih dan merah.Hes doing whats The Beatles have done in the 60s. An artist have to be a chameleon, chaning color and looks once u left a year.

Sebagai true rockers, Jack percaya imej dan identiti haruslah bergerak seiring.
Some other musician berjaya memecahkan boundaries mereka , people like Jay Z, Lil Wayne, Radiohead, Coldplay, Eminem and even Bob Dylan for the come back.Mereka ini sebijak, hardworking and as talented as Jack White.
But in the name of rock n roll, I trust on Jack White to rock harder!

1 comment:

SHAH MOLOKO said...

I too agree, JACK is one of the most hardworking rockers of year 2009!

He may not gifted with a angel voiced like JEFF BUCKLEY, but when he roll out his blues stoned electricfying guitar playing, it just - MIND BLOWING!

My fav White Stripes album is still ELEPHANT! I do own GBMS album & Dead Weather's Debut! But because of the DARK ASSAULT of the Seven Nation Army! I just can't hesitate to called it as my all time fav! Nice post Bro!