Sunday, June 14, 2009

Trauma dan Drag Me To Hell...

Musim result keluar dah bermula.

Masa inilah aku menjadi orang yang paling dibenci.
Biasanya inilah yang berlaku setiap semester. Dan situasinya sama sahaja bagi setiap batch:
pada penghujung semester, pelajar2 part 3 nampak mesra dan friendly dengan aku. Jumpa bagi salam, jabat tangan, senyum-senyum gurau-gurau dan tanya khabar.
Tapi bila masuk semester 4, muka semua macam cuka bila jumpa aku. Muka macam nenek tua dalam Drag Me To Hell.
Tapi tak semua...ada juga yang baik seperti biasa.
Tapi kebanyakan memang tak puas hati....Adat orang belajar.


Well one thing for sure pasal markah. Since aku pun student dahulu, aku tahu perasaanya bagaimana bila dapat result .perasaan tak puas hati pasti akan berlaku atas beberapa sebab;

1) semua tak akan puas hati kalau tak dapat A+. And the turth is semua tak akan boleh dapat A+. First tak logik. Dan memang tak layak pun. Kalau satu kelas dapat A+, kes ini mungkin akan dibangkitkan di parlimen.
2) Bukannya mudah untuk memuakan hati semua orang. Kerana masing2 merasakan yang mereka telah melakukan dengan baik, padahal work /kerja.assignment mereka tak deserve markah yang tinggi/ yang mereka mahukan
3) Ataupun....sebagai pensyarah atau sesiapa sahaja, memang bukan tugas mudah untuk menilai manusia lain. Terutama melalui markah, grade. Pasti akan berlaku tidak adil atau berat sebelah. Walau macamana ISO sekalipun prinsip dan kategori diletakkan untuk menilai markah pelajar berdasarkan subjektiviti,pasti akan berlaku kekurangan dan rasa tidak puas hati.

Sepanjang aku kerja, ini saat2 paling ngeri...banyak jugak pelajar (terutama perempuan, sebab lelaki dia tak kisah berapa grade dia dapat janji dia lulus) jumpa aku sambil menangis2 pasal tak puas hati dengan result.. Aku dah le tak boleh tengok perempuan menangis.
Ada juga yang nak rasanya macam nak pukul aku pun ada.
Ada yang bertelefon- pun nangis-nangis,
Ada juga yang maki2 pun ada....

Yang paling tak tahan bila involve parents.
Dan yang paling teruk lagi ada yang telefon Ketua Program.
Maka Ketua Program (yang bukan Ketua Program aku pun) telefon aku membebel2. Pelik pulak aku sejak bila dia caring pasal students ni? Entah.

Dan sekarang kesannya aku rasa aku mulai fobia nak bagi markah kat students. Trauma.
Dan bagi menghilangkan trauma itu, aku cadang pada next semester, semua pelajar yang dibawah aku aku nak bagi A+ !
Work cun ke tak cun ke , work ada research or takde research.,samada yang hantar awal atau yang lambat hantar atau yang tak hantar lansung semua aku nak bagi A+.

Boleh?

6 comments:

Tumas Chicken said...

lagi ngeri coz en saat nnt kena serbu dgn bdk2 nk keadilan...

Aloy Paradoks said...

itu tanda baik ada makna bro,,,,,

saat omar said...

Hahaha...

Anonymous said...

ok apa, kami pelajar ni pun mayat hidup je, takde otak nak fikir, A+ sesuai la, boleh jadi pemimpin masa depan.

Jaja Lita said...

uishhh... hahaha.. lagi la lemak budak2 skrg... tak yah nak usaha sebaik mungkin la.. sbb dah confirm tau dapat markah cantekkk....

Anonymous said...

Budak sekarang mmg camtu..kalau tak bagi lulus(sebab work mmg teruk) diaorang repot ketua Program, pastu ketua Program telefon kita membebel kenapa tak bagi lulus student kesayangan mereka...letih ah camni.