Tuesday, May 12, 2009

Seraphine

Biasanya inilah yang berlaku ketika aku cuba menonton filem France di pawagam.

"Seraphine? Serapine?" Aku mula gelisah macamana sebutan yang betul harus aku tuturkan. Kalau aku silap sebut nanti budak kaunter tu gelak kat aku. Its easy with Amelie, But Seraphine....
Ye biasanya itulah yang berlaku....And since the only French words I know is comse comsa, others French language makes me tremble.
Maka aku pun memberanikan diri pergi ke kaunter. Budka yang jaga kaunter tu kurus dengan tagname bernama Aziz. Dia tersenyum. Aku pun membuka mulut.
“Seraphine satu. Pukul 7 malam” kata aku confident. Seraphine. Aku sebut ‘pine’ tu macam ‘pine’ darah. Macam orang English sebut Seraphine.Nasib baik budak kaunter tu tak gelakkan aku kerana hanya selepas menonton filem itu barulah aku tahu,Seraphine ejanya SEGHAPIN!” ‘Sera’ dengan Idgham Maalghunnah dan Pine..adalah pin, macam pin baju.

Ada beberapa filem yang aku tak boleh kata tidak (means kena tonton) 1) Filem yang diarahkan oleh pengarah kegemaran....... 2) Filem yang dilakonkan oleh pelakon kesukaan...... 3) Filem yang berdasarkan biografi........ 4) Filem yang berkenaan pelukis, baik biografi, docu ataupun total fiction. I cannot say no to this film. Seraphine is about a struggling artst yang akhirnya menjadi gila. How can I say no to this film? Even van Gogh sendiri would line up to watch his contemporary if hes still alive. And one more thing, shes a naive artist. Gosh I'll skip Wolverine and a thousands of Bohsia , and i straight to que to buy tickets for Seghapin.
.
How to rate this film? I have no idea. Premisnya mudah sahaja,filem ini dibuat untuk dunia tahu yang dulu pernah ada seorang pelukis naive bernama Seraphine. Pada awal abad ke 20. Itu sahaja. Takde surpirse. Takde effect. Paling kuat pun ianya boleh menuntun persembahan lakonan baik dari pelakon utamanya.
Jadi aku rasa tak adil untuk memberi bintang atau thumbs up pada filem sebegini bagi aku.
Not like Ghandi or anything else. Filem ini bergerak mudah dari satu bahagian ke bahagian yang lain tanpa ada sebarang kejutan (dari sinopsis ia telah menyatakan Seraphine akan jadi gila)

Kekuatan filem ini adalah seharusnya ia memberi inspiration kepada penonton.Especially struggling painter like me. The idea is its inspire people to keep on working and working and just be honest with yourself, with your arts. And if u have talent, one day people will recognize u.
And Seraphine is one lucky woman kerana dia bekerja sebagai amah di rumah yang didiami oleh Uhde, seorang pengumpul seni dan gallery owner yang mampu menghargai karya-karya avant garde, naive ini. A state of luck or faith?.

Peranan WilhelmUhde sebagai art collector juga menarik untuik diperkatakan. It sugegst that as an art collector, kita seharusnya bergerak mencari artist (mengetuk pintu rumah artist itu sendiri) dan bukannya hanya duduk melenggang kaki digaleri menunggu artist/pelukis sendiri datang menyembah kamu.

Seraphine probably the orginal naive artist. Dia di ‘discovered” pada sama masa ketika Henry Rosseau mula dikenali dalam lukisan-lukisan naivenya 9atau Modern primitive according to Uhdel. Maka adalah penting untuk pengkarya filem Peranchis yang rasa mereka bertanggungjawab untuk mengetengahkan nama Seraphine ini dimata dunia untuk membuat filem mengenainya.
Seraphine for me is an original artist. Not a fake one neither plastic one.Dia melukis bukannya kerana dia terpengaruh dengan karya-karya lain dalam bilik Uhde, dan bukan juga kerana itu adalah escapistnya bila kesunyian (Dia melukis sambil menyanyinya lagu kemegahan kepada tuhannya...ya obses pada Tuhan adalah inspirasi utama kepada pelukis-pelukis2 naive atau outsider terutamanya di Amerika Syarikat dan di Amerika Utara) . tetapi Seraphine memang original artist lama dahulu sejak sebelum dia mula melukis. Dia seorang inviromentalist yang setia. Sukakan kepada alam.Dan dia juga selalu bercakap dengan pokok hence shes really artist.
And by being mad just put her in the same category as van Gogh and others crazy people. Are they really crazy? yes they are. The price of being different and genius and highly talented. And for that honor, they make a movie out of her.

Naive art atau Raw Art atau Outsider Art atau Art brut adalah cabang seni yang menjadi pilhan aku sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Selain dari Henry Rossuea, Dubuffet, Adolf Wolfi, Merati, Cy Twombly,Picaso (karya-karya akhirnya sebelum dia mati) ada beberapa nama penting lagi dalam seni naive ini. Dalam seni catan tempatan pun , naive art menjadi semakin popular sejak kebelakangan ini dengan Yusof gajah dan beberapa pelukis perempuan muda yang lain yang giat berkarya dan semakin diterima oleh peminat seni catan tempatan.
tapi memang sukar untuk mengenal pasti kesemua pelukis naive kerana jumlahnya yang banyak. Mereka didiscovered hampir setiap hari dan jumlah ini semakin bertambah setiap tahun. Banyak juga pelukis yang mula dikenal pasti hasil catan mereka setelah beberapa tahun mereka mati. Seraphine adalah salah seorang dari mereka..

Seraphine just won cesar Award for best film this year. Best Actress for Yolande Moreau, Best script, cinematography, best costume dan...err banyak lagi sial.

Now, if the government (our goverment that is...our outority) have budgets to make film, I suggest we spend it on a biografy movie like this. We could make movies out of Latif Mohidin’s life (should make interesting on cause as a child he conidered as a prodigy) , or Syed Ahmad Jamal or Chuah Teng Teng, Ibrahim Huseein, Redza Piyadasa,. Or Jailani or Wong Hoy Cheung or ...gosh so many names of locals important painter/artist. No fancy stuff, no extravagant set and such, just shoot it as it is, with great acting it will be just worth made.

Pengajaran dari filem Seraphine:
1) jangan under estimate nilai dan penghayatan estetik orang yang tak belajar seni, terutama dari orang bawahan anda, hatta orang gaji yang tua sekalipun.
2) Art collector harus berani memperkenalkan karya-karya jenis baru kepada kontemporari audience.
3) Alam adalah sumber yang baik untuk inspirasi dalam berkarya. Eceh.
4) Kalau taknak bayar duit sewa rumah, jalan laju-laju bila melintasi rumah tuan punya rumah.
5) menjadi sunyi adalah sebahagian dari rangkumi kehidupan sesiapa sahaja yang mahu menjadi artist, maka mereka harus berani melepasi saat-saat getir itu, kerana jika kamu French, suatu hari nanti pasti ada pengarah filem yang akan mengarahkan kisah hidup kamu.

4 comments:

razin salleh said...

ntah kenapa aku sedih lak baca post ko nih... maybe about lonely artist kot... tgk tak ajak aku pon.. sedih aku :(

ryann said...

minat gak yang berbentuk biografi. pasti akan tengok filem ini.

kekure said...

Saat,
Selamat Hari Guru!

saat omar said...

Ajin boleh sedih ke? muahah...

ryan..syabas.

selamat hari guru kekure...