Tuesday, May 5, 2009

PWTC Pesta Buku Antarabangsa KL: Mohd Nazri beli buku aku.


Jem sepanjang PWTC sampai kesekolah Perempuan yang berdekatan.

Bukan sahaja kereta diparking kiri dan kanan jalan tetapi bas besar tersekat-sekat dalam kesesakan lalu lintas dihadapan. Nasib baik gua pergi naik motor. Kalau gua pi naik kereta dah lama gua sakit jiwa stuck dalam traffic jam wa cakap lu. Aku park motor aku dicelah-celah motor yang lain, tak jauh dari pakcik yang jual aiskrim tu. Kalau sebab tak ramai budak2 sekolah berkumpul mengelilingi pakcik kaiskrim tu, mahu juga aku singah ke gerai bergeraknya itu dan menghabiskan 2-3 ringgit aku untuk sesuap aiskrim . tapi nak control macho dan control hensem, aku tak berhenti digerai situ sebaliknya terus berjalan dengan laju walaupun aku tak lambat walaupun aku tahu, ice cram dan buku makes a good combination.
Show (show lah sangat) aku bermula pukul 3 dan sekarang baru pukul 2.05 minit. Yes kita kena punctual. Walaupun kita ni bodoh. Lembab takpe. Tapi kena tepat janji. . kena datang awal. Janji mula pukul 3 kita kena terpancul pukul 2!

Dengan baju batik jawa aku melenggang. Beberapa kanak-kanak duduk ditepi jalan sambil memegang plastic majalah Ujang. Ada beberapa signboard “use main door”. Tapi mana satu main door aku pun tak pasti. Setelah beberapa kali kehulu kehilir berpusing sampai ke Chow Kit aku akhirnya jumpa pintu masuk ke PWTC.

Ye orang memang ramai pada hari Ahad pesta Buku KL 2009. Berlanggar bahu jantan betina tua muda , orang yang ada dit nak beli buku dan orang yang hanya nak tunjuk muka (macam aku). Bukan sahaja orang muda, pakcik-pakcik yang sebaya P Ramlee pun ada tolong memeriahkan suasana. Kenapa mereka semua ada disini aku pun tak tahu, bukankah rakyat Malaysia hanya membaca 3 mukasurat sahaja setahun? takkan mereka ni semua nak beli buku? fikirku lagi. Mereka ada ke duit nak beli buku? takkan mereka ni semua tahu baca buku, fikir aku lagi.Atau mereka semua datang kesini nak tengok aku dalam sessi bersama penulis anjuran DBP itu?Lagi tak masuk akal. Akhirnya aku mengambil keputusan yang mereka ini datang ke PWTC memang kerana mereka sukakan buku.
Dicelah sudut, ditepi dinding yang tersorok ada seorang ibu yang menyalin pampers anaknya.
Dibeberapa sudut yang lain pula anak-anak kecil berkejar-kejaran.

Orang Malaysia malas membaca? Betul ke? Tapi tak mungkin statistic itu dipersoalkan kebenarannya hanya kerana ada ramai pengunjung di KL book fair ini. tapi kalau mereka kesini bukan untuk buku habis tu untuk apa? Mungkin perlu diperbetulkan statistic itu. Make it 4 pages a year…...

Tak susah mencari Gerai DBP walaupun penat bersesak-sesak aku jumpa juga tempat yang ingin dituju. Aku memberanikan diri menyelinap kecelah-celah rak buku itu. tengok buku-buku aku. Aku tersenyum sendirian macam tak percaya tengok nama aku atas kulit buku itu. Kalau aku kaya memang aku beli 10 buku aku tu dan bagi percuma kepada yang lalu lalang. But im Not Mother Theresa and Im not Bill Gates. Kau nak beli buku ni kau pakailah duit kau sendiri, fikir aku lagi.
Tepat pukul 3, Mohd Nasruddin Dasuki dan Mohd Shahidan, moderator sudahpun duduk dibangku itu. Mohd nasruddin ni memang cool orangnya. Semua Solana dijawab tenang olehnya dengan kakinya yang bersilang. Kalau tak silap aku kali terakhir aku jumpa dia, rambut dan misainya masih hitam lebat tapi sekarang dah mula beruban. Tapi apa-apa pun Mohd Nasrudin Dasuki dan Mohd Shahidan memang cool.
Dia Tanya aku jawab. Dia Tanya aku jawab.Soalan2nya seperti yang telah aku jangkakan tapi ada masa-masanya aku jawap merepek jugak. Dengan tangan yang berbelit beli tak ubah macam Bruce Lee dalam The Big Boss.
Dia Tanya macamana mula timbul minat menulis….aku kata ketika masa aku kecil ayah aku bagi diari untuk aku tulis. Dari situ mula minat menulis timbul.
Dia Tanya siapa penulis yang inspire aku..aku jawab Nora, Shahnon Ahmad dan Albert Camus( Tanya aku 100 tahun pun aku beri jawapan yang sama) ermasuklah majalah Gila-Gila dan Variasari…
Dia tanya halangan aku ketika menulis....aku jawab aku takde PC sendiri.
dia tanya nasihat kepada penulis baru....aku kata akulah penulis baru. Dan aku tak boleh basihat diri sendiri.
Akhirnya aku berterus terang, kata ku buku ini bukanlah buku yang aku nak tulis. Aku tulis ni sebab nak masuk pertandingan je. Aku juga katakan yang aku tak puas hati dengan penulisan buku ini dan kalau diberi masa lagi aku boleh menghasilkan sesuatu yang lebih baik lagiku.I'll be back, kataku . ya sempat aku promo filem baru Terminator kat situ.

Sessi itu berlansung sejam lebih. Berbuih buih mulut aku menjawab soalan-soalan En Mohd Shahidan itu. Tekak aku terasa haus. Dan memang meletihkan. My 15 minutes of fame? make it 16 minutes. (tho nobody really notice and pay attention to words we said hehe)

Dalam beribu-ribu manusia yang ada kat PWTC ketika itu, hanya ada seorang budak kecil yang beli buku Rahsia Malam Merdeka. Actually ayahnya yang belikan untuk dia dan kemudian diserahkan kepada aku untuk tandatangan. Nama dia Mohd Nazri…. Dia mungkin kurang dari 11 tahun.Aku tak tahu nak sign apa, aku Cuma tulis “Mohd Nazri……belajar rajin rajin” ….ye itu je yang aku tulis. Aku tahu bunyinya macam fake sangat tapi ko ingat aku biasa sangat ke sign2 benda macam ni?!

Selesai sahaja sessi soal jawab, bila aku melompat je keluar dari bangku itu, aku terserempak dengan sahabat lama , Din namanya. A nice young man yang memang minat dengan idea-idea revolusi dan pemberontakan. dia memang banyak libatkan diri dalam kerja-kerja NGO dan kebajikan ini. Aku kenal Din dah lebih 10 tahun. Pernah dengar rumours dia ni nak dimasukkan ke ISA. Tapi aku rasa dia terselamat.
“KAu tulis buku apa ni? Askar? Revolusi?” tanyanya bila dia tengok cover buku aku. Aku Cuma tersengih. Aku tak tahu nak jawab apa.
“Aku bawak RM50 je. Aku tak tahu nak beli buku kau ke buku Hishamudin Rais ni” katanya bergurau. Dan aku pun hanya ketawa. Ya itu memang kelakar.
“pergilah kegerai sebelah. Hishamudin rais ada buat book signing. Dekat tu je. pergilah” katanya.
“Hishamudin Rais? Where?” kata aku excited!
“kat sebelah gerai ni je”
Wow! Hishamudin Rais is here? That’s my all time favourite artist. I watch all his movie. Hes my fav indie director. Yeah, of course Im going to meet him, buy his book and get his signature. he is my fav film direcotr, my fav politic analysis and my fav men in dress” kata aku menguntum senyum.
Bila dia beredar, aku pun terus keluar dari PWTC.
Ketika aku bersesak sesak keluar dari bangunan itu, melihat semua manusia yang ada, satu pertanyaan terlintas difikiran aku... Satu persoalan yang ingin aku tujukan kepada seseorang adalah sesuatu yang berbunyi begini. “This is Kuala Lumpur Festival Book” tapi kenapa Melayu je ramai? Mana bangsa lain?
Kenapa? Tapi inilah yang berlaku biasanya di pesta Buku KL sejak dulu. Melayu je datang.
Yes In Malaysia we have set a standard. Kalau dijangka Melayu akan hadir.penuh pada satu2 acara, bangsa lain mesti tak akan datang. Dan kalau bangsa lain punya program melayu mesti tak turun and its not Alam Tam’s concert were talking about. Dimana visi One Malaysian yang kita nak capai itu? Buut then again bila difikirkan, memang ada gap berlaku antara mansyarakat majmuk di Malaysia ini. dan kita tak boleh buat apa untuk hilangkan masalah ini. We comfortable with what we are. Dan…we are all comfortable with that situation. Well itu tak penting, yang penting boyfriend Elizabeth Wong adalah lelaki Melayu. Dan yang lagi penting sekarang adalah….. Mohd Nazri dalam keadaan sihat dan sejahtera.( I should remember the name all people who bought my books haha ..)
.
Dalam aku melenggang nak balik, aku hanya mengidam satu: makan aiskrim pakcik motor itu. Tapi bila aku sampai disana, dia sudahpun tak ada. Aku doakan bisness dia masyuk hari ni. Ice cream dan buku memang satu kombinasi yang baik.
Pastinya dia akan datang lagi ke PWTC untuk festival Buku pada tahun hadapan dan menjual ais krimnya. .Aku mendongak keatas langit, hari nak hujan. Aku letakkan helmet diatas kepala dan aku rempit selaju-lajunya untuk pulang.

Dalam perjalanan pulang aku berdoa Mohd Nazri akan menjadi budak baik dan rajin belajar. :)

Terima kasih DBP.

16 comments:

IRA said...

baju batik yg sgt stylo :)

saat omar said...

ty Ira...aku sendiri yg jahit baju tu ...

Ahn Yona said...

Mohd Nazri? Cam kenal lak nama ni...Ayob ke En. Saad?

Ahn Yona said...

Oops! Saya buat silap..heeeee..org lain ghopenye Nazri tu En. Saad..minta ampun banyak2.

saat omar said...

lol ...Nazri tu budak 11 tahun mane ntah Fiona oi...

kekure said...

Kalau Mohd Nazri tau ko tulis pasal dia kat blog ko pasti dia akan hebahkan ke seluruh sekolah dan apabila gurunya terbaca blog ko abihlah di cop pengkhianat bangsa hehehe..selamat hari ibu!

Anonymous said...

Wanna Get HIGH? Running out of Supply? Then Check Out My Shit!
>>>>> http://bestlegalhighsdrugs.info <<<<
If you have questions, you can email my boy at online.mentor [at] gmail.com


[size=1] IGNORE THIS----------------------------
pink evening primrose crstal meth [url=http://bestlegalhighsdrugs.info] legal highs that work [/url] signs of crystal meth meth mugshots [url=http://buybudshoplegalherbs.info] bud shop[/url] Ecstasy Pill aslvia divinorym [url=HTTP://BUYINGMARIJUANASALE.INFO] Marijuana Sale [/url] amnaita nuscaria esctasy pklls [url=HTTP://BUYLEGALBUDSCOMREVIEWS.INFO] buy legalbud [/url] aamnita muscaroa to make hashish [url=HTTP://CANNABISHIGH-PILLSHIGH.INFO] Ganja Effects[/url] legal highs herbs Herb Legal Smoking [url=HTTP://HOWTOBUYWEED-BUYINGWEED.INFO] how to buy ganja[/url] ayahuasva methamphrtamine [url=http://legalbud.drugreviews.info] legal buds [/url]

mitragyna speciosa seeds amanita muscaria youtube [url=http://legalweed.lamodalatina.com] legal weeds [/url] salvoa dicinorum legal drugs [url=http://buysalvia.lamodalatina.com] order salvia plants[/url] amanota muscarai amainta muscaeia

lwgal byds ecstasyy iplls [url=http://legalweed.lamodalatina.com] legalweed [/url] ecstasy heroin ufo alvairus [url=http://buysalviacheap.com] buy salvia leaves[/url] kratom is the best amnaita muscarai
[url=http://guaranteedheightincrease.info/]height improvement[/url] - http://guaranteedheightincrease.info/
height improvement - http://guaranteedheightincrease.info
[url=http://provenpenisenlargement.info/]proven penis lengthening[/url] - http://provenpenisenlargement.info/
proven penis enhancement - http://provenpenisenlargement.info/
[url=http://provenskincareadvice.info/]skin care tips[/url] - http://provenskincareadvice.info/
skin care tips - http://provenskincareadvice.info/
[url=http://getrichgambling.info/]get riches gambling[/url] - http://getrichgambling.info/
get rich gambling - http://getrichgambling.info/
[url=http://herpesoutbreak-gentalwarts.info/]herpes outbreaks[/url] - http://herpesoutbreak-gentalwarts.info/
herpes outbreak - http://herpesoutbreak-gentalwarts.info/
[url=http://STOP-PREMATURE-EJACULATION-SOLUTIONS.INFO]cure premature ejaculation[/url] - http://STOP-PREMATURE-EJACULATION-SOLUTIONS.INFO
stop premature ejaculation - http://STOP-PREMATURE-EJACULATION-SOLUTIONS.INFO
[url=http://3GMOBILEPHONESFORSALE.INFO]used mobile cell phone on sale[/url] - http://3GMOBILEPHONESFORSALE.INFO
3g mobile cellphones for sale - http://3GMOBILEPHONESFORSALE.INFO
[url=http://internationaloddities.reviewsdiscountsonline.com] international oddities scam[/url]
internationaloddities review
[url=http://drobuds.reviewsdiscountsonline.com]review of dro bud [/url]
dro buds reviews
[url=http://bestacnetreatmentreviews.info] best acne treatment reviews[/url] http://bestacnetreatmentreviews.info
best acne treatment review http://bestacnetreatmentreviews.info
[url=HTTP://LEARN-HYPNOSIS-ONLINE.INFO]learn hypnosis online[/url]
learn hypnosis online

Anonymous said...

Всем привет!

Недавно перед мной встала задача, куда деть накопишиеся [b]европоддоны[/b], или еще их называют [b]Паллеты[/b],
[b]Поддоны[/b], [b]Европаллет[/b]ы Размеры 800*1200, 1000*1200- Это [u]Тара Пром назначения[/u].
Немного предистории.
Сам я работаю кладовщиком на складе. Нам приходит много продукции на [b]Европоддонах[/b],
товар продаем а поддоны остаются, у нас встал вопрос куда их девать.
Раньше мы их сжигали.
Потом мне подсказали, что за поддоны можно получить деньги.
Начал обзванивать фирмы везде были цены дешевые,
потом знакомые мне подсказали, что в Челябинске есть такая Контора "[b]Уралсклад[/b]",
около 10 лет на Рынке Промышленной Тары с прекрасной репутацией.
Я нашел их сайт в интернет - [url=http://www.uralsklad.ru]www.uralsklad.ru[/url] и позвонил по тел. +7(351) 233-07-14.
Буквально через час подъехал их представитель, Авто с Логотипом "[url=http://www.uralsklad.ru]Поддоны Челябинск[/url]".
Цены закупочные оказались самые высокие в г. Челябинске.
Все цивилизовано грузчики загрузили [b]Паллеты[/b] ешё и лом поддонов купили, расчитались на месте наличными.
Про другие фирмы я узнавал либо Цены низкие, либо Бракуют много, да и денег от них не дождешься.

Так что если у вас завалялись [b]европоддоны[/b], не торопитесь их выбрасывать, лучше обменяйте их на деньги.

Anonymous said...

torby m³odzie¿owe
to torebki damskie skórzane , torebki online , torby damskie . torebki skorzane , torebki skórzane ?

Anonymous said...

iphone 4 unlock
to unlock iphone 4 , unlock iphone 4 , . how to unlock iphone 4 , ?

Anonymous said...

how to unlock iphone 3gs
to iphone 3gs unlock , unlock iphone 3gs , . unlock iphone 3gs , ?

Anonymous said...

projektant wnetrz bialystok
to projektant wnetrz bialystok , projektant wnetrz warszawa , . projektant wnetrz , ?

Anonymous said...

Each of us dreams of large purchases. We are stuck in my md the images that we mark in movies or on commercials. Paper bags laden with women march proudly on account of shopping malls. Oh yes! It's something I wanted to experience each of us. Well it certainly necessity ample financial resources. Nevertheless, it is worth paying attention to something else. Due to the fact that those holograph bags. Certainly each of us with such artistically wishes go shopping, or to save any other purpose [url=http://www.pakiart.pl]torby papierowe[/url]. At the moment we can take possession of in such bags specializing in the companies. Extraordinarily day in and day out we also take with these newsletter bags which are bags ordered not later than the sole shops and businesses.

Anonymous said...

[url=http://www.mikeditkajersey.com/]Mike Ditka Women's Jersey[/url]

If, for example, you plan to copy a huge MP3 library from your desktop system to your laptop to make your music library portable, you'd be well advised to err on the side of too bigI know this happens for you because the fear and reaction mode happens for me Understand what should occur at settlement

[url=http://www.texansfootballshop.com/]JJ Watt Pink Jersey[/url]

There you go, seven strategies that you can take a look at and see what you can implement today that will help drum up some new business and weather your business lows3 That does not mean you have to spend money

[url=http://www.frankgorejersey.net/]Frank Gore Nike Jersey[/url]

Anonymous said...

top [url=http://www.c-online-casino.co.uk/]free casino[/url] brake the latest [url=http://www.realcazinoz.com/]online casino[/url] unshackled no store reward at the best [url=http://www.baywatchcasino.com/]loosen casino
[/url].

Anonymous said...

CCLEUNG Development Venture won't can give this useful prospective buyers superior flash course purposes and in addition studio. They present raised high positioning to have internet pages in Google, Gmail or even a Google, lookup that way, therefore , many more prospective buyers shall mouse click your new, corporate or even a together with net and buy your entire remedies via internet. http://www.vancouverwebdesignseo.com/