Thursday, February 9, 2012

Comedy of Error di Dewan Sri Budiman: 17-19 Februari 2012



Satu kekeliruan utama kepada 'non-theatre people' tentang teater ialah kekerapan pementasan karya Shakespeare oleh 'theatre people'. Ianya ibarat menayangkan filem p Ramlee saban hari. Atau mungkin lebih lagi dari itu.

Apa yang membuatkan Shakespeare so essential?
Itu soalan asas yang pengemar teater, atau penggemar Shakespeare amnya perlu jawab.



Tak perlu berpura-pura menyatakan yang Shakespeare mudah dihadam kerana ianya tidak, kata sebuah buku pengantar tentang hasil tulisan lelaki Inggeris ini. Tapi Shakespeare seringkali dilabel sebagai penulis Inggeris paling hebat sepanjang zaman. maknanya lebih hebat dari keats, Byron, Dickens, Austen, Woolf dan lain-lain lagi.
Dan watak-wtak utamanya dari Hamlet, mcbeth ,Othello adalah bagaikan kayu ukur pada pelakon-pelakon dunia untuk 'lulus ujian' lakonan dan dihormati dalam circle lakonan professional.

tapi apa yang membuatkan Shakespeare lebih dikenali, berbanding dengan penulis2 zamannya seperti Ben Johnson, Marlowe, beaumont dan lain-lain penulis zaman Elizabethan?

Aku juga sebenarnya mengakui sukar untuk menghadam karya-karya Shakespeare ini. namum bagi aku ianya logik dan bukannya satu 'kesalahan' dan 'jenayah'. In order to understand and appreciate Shakespeare u have to have a mind of an actor ,or at least an actor himself. Ya ada sesuatu tentang deliver that dialogue yang membuatkan shakespeare sangat penting dan tak lapuk dihujan dan tak lekang dibla bla bla.

No comments: