Thursday, October 27, 2011

Cerpen: Raja Komeng dan ancaman penduduk Teluk Permai


1
Pada suatu hari dizaman Naga ada seorang pemimpin kejam memerintah sebuah negeri yang aman damai bernama Teluk Permai.

pemimpin kejam yang bernama Raja Komeng itu sangat kejam dan penduduk Teluk Permai cuba membunuhnya sejak dahulu lagi tetapi kerana dia dikatakan memiliki ilmu kebal maka nyawa pemimpin kejam itu tak terluak disumpah seranah dan sekelibut mata pedang sekalipun. Suatu hari, Pandak Alam, ketua rebel di negeri Teluk Permai telah mendapat pentunjuk dari mimpi lewat malamnya.

Dalam mimpi tersebut datang seorang lelaki tua yang berjanggut putih,bermisai putih dan telinga yang runcing.dalam mimpi itu dia memberi petanda bagaimana hendak membunuh pemimpin kejam itu "Pemimpin kejam itu hanya boleh mati dengan bau panas dari najis rakyat yang teraniaya"katanya dan kemudian beredar hilang.

Pandak Alam bangun dengan peluh penuh didahi. Dia percaya dengan amanat dari mimpi itu lalu segera dia kumpulkan semua penduduk kampung untuk menyampaikan amanat lelaki tua berjanggut putih dan bertelinga runcing itu.

Pandak Alam pun segera membuat plan. Dia dan seisi kampung membina paip besar dari rumah yang disalurkan keatap istana pemimpin kejam. paip itu tembus masuk kedalam bilik tidur Raja Komeng.

Bila paip itu sudah bersedia siap, penduduk kampung Teluk Permai menunggu pada waktu lewat malam untuk melaksanakan misi mereka. Tepat pada pukul 12 malam semua penduduk menghalakan ponggong masing-masing pada paip besar itu. Bila wisel yang ditiupkan Pandak Alam berbunyi semua penduduk berak beramai-ramai secara serentak.

Tapi najis masih tak sampai kepuncak pemimpin kejam yang tinggal diatas bukit. Setelah mesyuarat bersama penduduk akhirnya mereka bersetuju untuk memasang generator pada paip itu agar menarik najis naik keatas istana pemimpin kejam tersebut.

seminggu kemudian, tepat pada waktu malam, semua penduduk menghalakan ponggong masing-masing kepaip keluli itu dan bersedia untuk mengeluarkan najis. tepat pukul 12 malam wisel berbunyi dan semua meneran najis taik hitam. Namun begitu sekali lagi usaha penduduk Teluk Permai gagal. najis yang dikeluarkan amatlah sikit dan tak mampu untuk ditolak kebahagian puncak Istana. Bila mereka bermesyuarat keesokan harinya ramai penduduk yang mengadu bahawa mereka tak cukup maka lantaran itu tak mampu untuk membuang air besar.

Pandak Alam dan penduduk lain berpakat memberi beras dan makanan untuk penduduk miskin yang tak mampu buang air besar sebab tak makan.

Kemudian pada hari yang dijanjikan maka bersedialaah penduduk kampung untuk berak beramai-ramai. tepat jam pukul 11.50 malam setiap penduduk sudah bersedia menyelak kain pelikat mereka dan menghalakan ponggong pada paip keluli itu. Ada yang terawal menghala ponggong sehingga keluar cirit ,taik dan sebagainya. Semua ini disambut dengan gelak ketawa oleh seisi keluarga dan bila usai ketawa-baik dari anak pada bapak dan bapak pada telatah isterinya maka semua mula berubah menjadi serius kerana tugasan menyalurkan taik untuk membunuh pemimpin kejam itu adalah tugasan serius kerana kebencian yang amat sangat pada Raja Komeng ini.

pandak Alam membunyikan wisel dan semua penduduk serentak mengeluarkan najis panas. kali ini berbondong-bodong tahi menyusup keluar dari paip itu dan menuju kekemuncak istana dimana Pemimpin Kejam sedang beradu. Kali ini kerana persediaan yang rapi, kerana generator yang kuat dan juga semua penduduk telah kekenyangan makan yang sedap-sedap, tahi penduduk kampung Teluk Permai yang teraniaya itu menyusur laju melalui paip yang dipasang, bunyinya kuat dan menakutkan sesiapa sahaja yang mendengar. Jika betul kata orang tua dari mimpi Pandak Alam itu maka malam ini, pemimpin zalim itu pasti mati terhidu bau najis rakyat teraniaya.

tapi alangkah terkejutnya rakyat Teluk Permai itu bila melihat pemimpin zalim itu berjogging pada pagi berikutnya seolah-olah najis itu tak mampu membunuh dia. Semua penduduk kecewa yang raja Komeng itu terus hidup tak tercalar sedikitpun.

Namun begitu tiada siapa tahu pemimpin zalim itu telah bersedia dengan segala ancaman dan serangan dari musuh-musuhnya. Pemimpin Zalim itu tidur dengan bantuan pernafasan oksigen. Maka bila najis membasahi segala katil dan bilik tidurnya ianya sedikit pun tidak mampu mencederakan beliau.

2
Walau serangan berani mati itu berjaya dipatahkan namun ianya memberi kesan yang amat mendalam pada Raja Komeng. Kini tahulah dia yang serata penduduk Teluk Permai mahu dia mati.

Raja Komeng pemimpin zalim mula merancang strategi untuk membalas dendam pada penduduk negerinya sendiri. Satu pengajaran yang mereka tak akan lupa. Dengan bantuan Jalak Lentik, pembantu peribadi yang merupakan mata dan kepalanya mereka merancang sesuatu yang ganas. jalak Lentik yang seorang usahawan dan kaki kaput melihat pembalasan dendam ini satu cabang perniagaan dan cara mengaut keuntungan maka dia menawarkan diri dan perkhidmatan yang syarikatnya,sebuah perusahaan pembuatan kain dan baju boleh tawarkan.

satu hari Raja Komeng menitahkan semua penduduk kampung Teluk Permai berhimpun depan perkarangan Istana. maka berduyun-duyunlah rakyat ke Istana kerana ada khabar angin mengatakan bonus tahunan akan diberikan kepada semua. Hanya bila sampai diperkarangan Istana, melihat ramainya pengawal keselamatan dan Al Gojo yang bertopeng menutup muka maka yakinlah rakyat bahawa bukan bonus yang menanti tetapi sebaliknya hukuman mati.

Pengawal keselamatan menyuruh semua penduduk menyelak kain dan menonggeng. Bila arahan sebegitu mula berleluasa yakinlah mereka bahawa hukuman yang menanti mereka adalah disula. maka tundukan mereka mengikut arahan yang diberi. selaklah kain setiap orang dan menonggenglah mereka kearah Istana. tapi gusar mereka mula reda bila Al Gojo yang datang menyapa tidak menyula sebaliknya dengan benang emas menjahit lubang burit setiap yang ada sehingga tutup semua lubang najis belaka. Satu demi satu lubang buntot ditutup dan jeritan demi jeritan kedengaran membelah kesunyian petang.

3 hari 3 malam diperlukan untuk menutup lubang burit penduduk Teluk Permai.

Kebanyakan penduduk yang merasa lega kerana dapat lari dari hukuman mati kini mula bersumpah yang adalah lebih baik untuk mereka mati dari tersiksa tiada burit harakiannya. maka terlentanglah mereka dihadapan ruang tamu umpana anjing sakit perut semuanya.
Bila ada tetamu jauh yang singgah dirumah tak terdaya mereka membalas sepaan pengembara asing tersebut. maka siksanya tiada siapa yang tahu;jikalau makan maka sakit menahan perut. Dan jika tak disuapkan barang sesuap nasi kemulut maka siksanya lapar yang amat sangat.

namum begitu pada suatu hari datang Jalak Lentik memberi idea dan harapan kepada penduduk Teluk Permai. bagi membantu penduduk membebaskan mereka dari cengkaman ikatan benang emas yang menutup jubur yang berlubang Jalak Lentik dengan minda korup dan berhati kapitalist mula menawarkan khidmatnya;pada sesiapa yang mahukan dibuang benas emas maka perlulah membayar seratus Dollar pada Jalak Lentik dan orang suruhannya. Arakian perbuatannya itu tidak diketahui oleh Raja Komeng dan berjanjilah mereka pada dia yang jika operasi ini selesai maka semua penduduk Teluk Permai tak boleh membuang air besar dirumah dan perkarangan kampung ini. Jika perut memulas maka hendaklah kesemuanya berlari kekampung sebelah untuk membuang berak. Ini kerana jika Raja Komeng nampak walau setitik tahi dipersekitaran Teluk Permai itu maka tahulah dia yang burit yang dijahit telah dibuka ikatannya. Penduduk yang tersiksa maka tiada pilihan lain kecuali untuk bersetuju mengikuti segala peraturan yang dijanjikan.

3 hari 3 malam diperlukan untuk Jalak Lentik dan orang-orangnya untuk membuka benang emas yang mengikat burit penduduk kampung Teluk Permai itu. Bila benang emas tidak lagi menutup lubang najis maka senanglah hidup penduduk kampung itu.walaupun pada mulanya mereka berebut-rebut ketandas, sehingga ada yang tercirit ditengah jalan tapi akhirnya suasana mulai tenteram di Teluk Permai. Tiadalah lagi terdengar suara merintih menahan taik ditengah malam.

sementara itu, beberapa minggu kemudian Raja Komeng mulai hairan kenapa penduduk kampung Teluk Permai masih lagi hidup sedangkan mengikut perkiraan beliau penduduk kampung itu seharusnya sudah mati tersiksa. Bila ditanyakan perihal ini pada Jalak Lentik, pembantu peribadinya yang talam dua muka itu hanya menggelengkan kepala.

Perasaan ingin tahu dan prasangka membuatkan Raja Komeng bertindak meninggalkan Istananya pada satu malam dan berkeliaran di rumah orang kebanyakan di Teluk Permai. Dia memakai selimut telam dan hitam supaya dia menyorok dari sesiapa yang mengenali dirinya.

Raja Komeng masuk kesebuah rumah yang tak berkunci. Ketika itu malam telah larut dan suasana gelap gelita. Dia merapati seorang lelaki yang terbaring tak bermaya diruang tamu. Raja Komeng menyelak kain pelikatnya untuk melihat jahitan benang pada lubang buritnya. Ketika Raja Komeng menyelak kain pelikati tu seorang kanak-kanak lelaki berumur 6 tahun masuk keruang tamu. Raja Komeng terkejut.

"Siapa kamu?" Tanya budak itu ketakutan.
Raja Komeng mulai gugup. Dia mahu lari tapi sebaliknya dia hanya duduk ditepi itu dengan ntangannya masih memegang kain pelikat lelaki yang tidur mati itu.
"Saya gay" jawab Raja Komeng ,jawapan yang spontan dan akhirnya membuatkan dia menyesal dengan jawapan itu.
"Oh!" balas budak itu. "saya ingatkan tuan ini pemimpin negeri ini yang zalim itu. kata mereka raja itu mungkin akan datang melihat penduduknya yang sengsara dan melihat jika lubang najis itu telah dibuka jahitannya. raja tu jahat. semua penduduk kampung ni tak suka padanya"
""Oh tidak. saya bukan pemimpin zalim itu. saya tak berhak jadi pemimpin"kata Raja Komeng, walau pahit menahan perit tapi dia cuba untuk tersenyum juga.
"Oklah kalau begitu. saya tak mahu ganggu tuan. kalau dah siap, jangan lupa tutup pintu rumah ya" kata budak itu dan terus beredar.
peristiwa itu memberi pengajaran kepada pemimpin zalim itu. kemudian, bersyukur kerana nyaris tak kantoi, Raja Komeng beredar dari rumah itu dan terus menuju ke istana.

Di Istana raja Komeng banyak termenung. Dia teringat pada segala kezaliman yang telah dia lakukan disepanjang tampuk pemerintahannya. Akhirnya dia mengaku kesalahan dia dan jalan yang terbaik adalah untuk berhenti menjadi raja. Keesokan harinya juga raja Komeng bertitiah pada rakyatnya yang dia akan retired dan dia mahu semua rakyat maafkan segala kesalahan yang telah dia lakukan.

Berita persaraan itu disambut baik oleh semua penduduk teluk Permai. Penduduk Teluk permai gembira kerana kini mereka tidak lagi perlu untuk menyorok-nyorok bila nak berak.

No comments: