Thursday, June 16, 2011

BMX


Aku tengok Super 8 dan aku juga tengok X Men.

Antara dua tu aku lebih suka Super 8.

if anything Super 8 adalah JJ ABram total tribute untuk Steven Spielberg.

Tak perlu tengok banyak. rumahnya sahaja sudah membayangkan ianya tak ubah seperti perumahan dalam filem Spielberg circa ET.

ya saudara dan saudari Super 8 is a nostalgic movie. A tribute not just to Spielberg (its a Jewish thing u people wouldnt understand) its a lso a tribute to what they consider as the best decade of Hollywood.

u may or may not like the 70s decade to enjoy Super 8. and i Do. I love 70s (walau aku hanya ingat secebis dari dekad itu) 70s is certainly better than the 80s, in terms of pop culture, music, movie, hairstyle,

And in doing so Super 8 perlu react everything against whats Spielberg (and all John Hughes movie for that matter) have done with its 'children movies'.

Kenapa perlu menyamakan Super 8 dengan Goonies.

Jadi apa salahnya jika Super 8 bersandarkan pada nostalgia. Hishamudin Rais .for him Unforgiven is anti western. Semua tentang filem itu melawan arus idea of what western movie is all about (particularly Eastwood's movie)

Super 8 juga bergerak dari dasar yang sama.

Dalam Super 8, kisah itu berlaku pada tahun 1979. kenapa 1979? jika ianya tribute untuk dekad 70an kenapa settingnya digunakan pada akhir dekad? its neither Jaws (1975) nor ET (1982). 1979 is in the middle of Spielberg's most famous work.

jadi apa yang berlaku pad tahun 1979? Spielberg buat 1941 lakonan james Belushi. Not a bad movie just not memorable piece of work.

ya Super 8 is a love letter to the 70s and 'children movie'. A nostalgic is the key word. Super 8 penuh dengan karakter-karakter yang familliar.
-budak gemuk dan budak jongang. Budak nerd. hero dan gadis idamannya yang berambut emas. polis. bapa yang jahat. Sherif gemuk. Alien. BMX. Cuci filem. ianya tak ubah macam episod dalam siri The Simpson, ya.

pada sesetengah babak memang ianya kelihatan 'dibuat' pada 1970an lebih dari filem-filem 70an sendiri.Its more 70s than the 70s.

Mungkin tak keterlaluan kalau kita boleh bahagikan Super 8 kepada 2 bahagian; 1) naif 2) threat of the Alien.

second phase iaitu ancaman dari Alien adalah bahagian yang terlalu dragging.
Semacam sukar untuk kita percayay ang alien yang muncul dipekan itu pemakan manusia! But then again, the Alien in Super 8 seharusnya berlawanan dengan ET yang comel dan fragile.

Jika tidak kenapa Sherif yang hilang diketemu semula di 'gua' itu dan kemudian dimatikan semula untuk dimakan oleh Alien labah-labah itu?(mungkin juga tribute pada Ridley Scott's ALIEN yang keluar pada tahun sama)


Akhirnya Super 8 adalah cubaan JJ Abrams untuk mengembalikan pada satu zaman/period yang penuh dengan cabaran dan harapan. Bila 80an bermula, banyak yang berubah. Punk dikatakan telah mati. New Wave bermaharajalela. McDonald makin melebarkan sayapnya. Wall Street semakin kukuh. Ronald Reagen dan tacher dominate dunia. Dan fesyen rambut dikuasai oleh minyak rambut Brylcreem.
It is personal thing. Like most of film being and should being made. Ianya mungkin tak memberi erti pada orang lain. Tapi bagi aku ianya suatu zaman yang amat aku rindui.

rindu kat basikal BMX.......

No comments: