Tuesday, June 7, 2011




bagi seorang bakal graduate takde yang lebih indah dari hari-hari pertama menjadi freshie di universiti.

Aku suka freshie. Mereka eager untuk belajar. Mereka datang kekelas awal. Mereka tanya macam-macam soalan. Apa benda nak beli.Kalau suruh beli drawing block mereka akan tanya apa jenis, kedai mana nak pergi. Kadang-kadang sampai malam diaorang sms tanya soalan apa benda nak beli. Nak pakai baju apa datang kelas. Kalau takde kelas mereka akan repot pada pejabat.

Kalau jumpa tengah jalan pun mereka akan tegur aku ni macam aku bintang AF tahun 2003.

Mereka inilah yang akan menjerit malu bila aku tunjuk gambar Crition boy dan melihat kemaluan kecilnya.

And its about time before mereka semua mula jadi lunyai dan benci jadi student.



Tapi kenapa semangat mereka berubah?

Mungkin akhirnya mereka dapat tahu fakulti yang mereka ambil tak seperti yang mereka harapkan. Mungkin akhirnya mereka dapat tahu pensyarah yang ajar mereka tak sehebat cikgu mereka disekolah lama (Apa bezanya antara pensyarah dan cikgu?) Bila mereka dapat tahu yang hidup tak seindah yang mereka harapkan? Bila mereka tahu yang aku adalah arsehole? Bila mereka dah mula bosan dengan education dan tak menaruh harapan pada akademik? Bila mereka rasa tak ada bezanya anntara orang yang belajar dengan orang tak belajar?
Bila mereka tahu masa yang diluangkan untuk datang kekelas tak berbaloi? Bila mereka tak obleh nak kecap pelajaran yang diajar dikelas?


Setiap semester aku berdepan dengan freshie yang semangatnya lebih kuat dari player MAn U bila berdepan dengan Barcelona.


Aku percaya sistem dan pendidik yang membuatkan pelajar-pelajar ini berubah ditengah jalan.

Kenapa mereka give up ditengah jalan aku tak pasti. Tapi aku rasa aku perlu enjoy the moment before mereka rasa mereka being fucked up dan mula membenci aku dan kelas aku.

2 comments:

walid ali said...

mungkin mereka tidak nampak apa objektif mereka untuk belajar...jika objektif itu jelas macam contoh nak jadi ahli akademik yang mampu menulis dan mencerna ilmu kepada orang lain serta kaya raya...nak dapat nama dalam industri...kalau nak ayat lebih skema nak bantu mak ayah kat rumah bila dah abis belajar dengan segulung ijazah yang ada...bagi saya suasana cumalah satu alasan...x ubah macam plot... yang utama ialah tema...thought..yeah!!!teruskan belajar kawan2 baru

saat omar said...

ye Walid. Betul