Wednesday, June 8, 2011


Bercerita tentang kerja,sesetengah rakan kerja disini memang mengecewakan. jadi kalau ada kata-kata goverment yang lembs, yang makan gaji buta ni, aku takde kuasa untuk menolak kenyataan itu.. Ya goverment servant ni lembs bila bekerja. Sesetengah dari mereka. Mostly lelaki. rakan sekote aku.

Ini contoh beberapa kes klasik yang pernah terjadi pada aku.

Kes 1
Dia seorang office boy. Antara kerjanya photostat surat, tampal poster, dan hantar surat. Itu kerjanya. Suatu hari, aku suruh dia tampal poster pengumuman. Pukul 12 tengahari aku suruh dia buat.
pada pukul 5 petang poster aku tu masih belum ditampal.
Bila aku pergi kemejanya, poster itu masih ada disana. Dia duk sibuk main internet.
Aku ambik poster tu aku tampal sendiri.
Susah sangat ke nak tampal poster tu?
Motherfucker.


Kes 2
Dia seorang budak grafik. Dia kerja bahagian grafik. Aku tak tahu apa sebenarnya kerja dia tapi dia bahagian grafik.
Suatu hari Komputer aku buat hal. Aku mintak orang grafik ni datang tengok kan.
Ok dia cakap dia nak datang.
sampai kepetang tak nampak batang hidung dia.
Akhirnya aku suruh kawan aku Syahrizal datang godek komputer aku.
Syahrizal bukan budak grafik. dia jaga kewangan.

Kes 2
Aku nak buat program Sukan Futsal Antara Program. Aku suruh budak grafik buat design poster, sebab aku rasa itu memang kerja dia. Kalau dia bukan buat design untuk program fakulti apa lagi yang dia buat?
tapi bila aku suruh dia macam banyak hal.
Dia lari2 bila jumpa aku. Perli-perli aku macam aku suruh dia buat kerja.
padahal itu kerja dia.
Kalau bukan dia yang tolong design poster untuk porgram fakulti apa lagi kerja dia?
Kalau student perempuan suruh buat kerja, laju je.
Kalau program under big boss laju je kerja. Takde complaint pun.
Motherfucker.

Kes 3
Komputer aku bateri kong. bateri jam. Aku mintak budak grafik tolong gantikan bateri.
Dia cakap dia nak datang.
Sampai sekarang dia tak datang.
Dia buat apa kat bilik dia tu?
Bukannya buat kerja pun. main game je pun.
Dzahran Dzabidee namanya.
Kalau diaorang memang takde bateri tu diaorang boleh cakap kat aku yang diaorang takde. Aku sanggup ke Giant Shah Alam nak beli benda tu.
Jangan dibiarkan aku digantung tak bercoli!

Kes 4
Ini kes paling berat.
Ini bukan berlaku di opis aku tapi di jabatan Air di Kampung Gajah, Perak.
Aku mintak tolong pasang air kat rumah lama bapak aku sejak tahun 2009.
Sampai sekarang takde berita.
Dah 2 tahun lebih.


namun begitu tak semua gomen servant ni lembs*. Ada yang bekekrja dengan baik. Antaranya yang boleh aku highlight adalah Amirul dan Syarizal dan beberapa orang lain lagi.

sementara itu di Cannes beberapa minggu lalu Lars Von Tiers pengarah yang pernah membuatkan Bjork menari direl keretapi dalam Dancer In the Dark itu telah dihalau dari Cannes kerana menjadi pro Nazi.

Di Newsweek akhirnya mereka mempersoalkan is Barcelona FC the best team ever? kali ini mereka membandingkan Messi and co dengan Brazil's 1970 world CUp team, Di Stefano and Puskas Real Madrid and AC Milan's Araggio Sachi.

Bercakap tentang bola, aku miss gol Daudsu tu. Aku tidur dan membayangkan Kelantan menang piala FA. and thinking how they deserve that. Aku hanya tahu terengganu menang 2-1 bila aku tengok front page paper keesokan paginya. magic happens once we fall asleep.





*Lembs disini bermaksud lembab , bukannya lembu ok.

No comments: