Tuesday, February 8, 2011

Babak Kegemaran Dalam Filem #2








Tugas dan fungsi seni atau estetik adalah untuk membuka minta penonton pada idea dan persoalan baru. Jika tidak, ianya juga boleh juga dilihat sebagai serving the audience what they want.

Itu yang Martin Scorsese lakukan untuk penonton dengan Goodfellas.

Penonton mahukan kisah benar disebalik kehidupan mafia? they get what they want.
Penonton mahu tahu bagaimana mafia simpan rahsia mereka? Itu yang dia berikan pada penonton.
Penonton mahu tahu bagaimana mewahnya kehidupan gangster? Itu yang dia berikan.
Penonton mahu violence? Martin gave them violence. Pure, direct and whacky.

As a director Martin tahu apa yang audience mahukan.

Aku masih ingat lagi ketika menonton file mini (untuk yang keberapa kali aku pun lupa) kami end up the woahhh! Setiap penghujung babak. Setiap babak mengejutkan kami. Dari violence kepada kemewahan hidup, glamour dan lain-lain lagi.

Semua especially the violence scene.
Bila Tommy and the gang bunuh Billy Brats, violence dalam file mini diangkat kesatu tahap baru.
Dan itu yang menjadi persoalan.
Siapa sebenarnya Tommy?

Ah kebetulan aku baru sahaja menonton Home Alone pada tahun yang sama. Bagaiamana lelaki.
Kau akan puzzle dengan karakter Tommy;Siapa lelaki ini sebenarnya? Dia seorang yang lucu (Am I funny? Im funny like clown?) Dia sayang dengan ibunya dan masih tinggal bersama. Dia seorang sahabat yang setia pada organisasi. tapi dalam masa yang sama panas barannya sesuatu yang jarang kami tonton dalam filem sebelum ini.

Sebelum menonton Goodfellas aku menonton Home Alone terlebih dahulu. Knowing that he won best Supporting actor for his role as mafia, it left me wonder, how the hell the funny-silly theif from children movie could be so affectively violence? im sceptical at first.

Aku hampir nak ketawa mula-mula bila melihat Tommy bertindak temper. hanya bila dia menikam Billy Brats bertubi-tubi dia berjaya meyakinkan aku yang dia memang seorang mafia. Phew!

Akhirnya kami(aku dan penonton juga) mahu menganalisa karakter Tommy dengan lebih dekat.
Kita nak tengok wajah Tommy. Sama macam kita nak peeping gadis yang cantik.

Disini, sebagai filem director, Martin bagi babak itu pada kami;satu babak dimana kita boleh melihat Tommy dengan lebih dekat.

Tapi ianya harus dari ‘tricky shot’. Macam memgendap seseorang yang kita admirer juga, kita mahu melihat dia tapi kita tak mahu dia tahu yang kita sedang menilai mereka.
Untuk itu Martin ‘menyediakan’ penyanyi diatas pentas supaya tumpuan Tommy lebih terarah dan kita dapat melihat wajah dan karakter Tommy dengan lebih jelas dan berfikir “what kind of a person he is?”.

Shot diatas berlaku beberapa minit selepas pembunuhan Billy Brats.Ia berlaku ketika Tommy bersama dengan gombah(perempuan simpanan menurut The Sporanos) disebuah kelab malam. Mereka duduk sebaris dan semua mata terpegun mendengar nyanyian penyanyi yang jaraknya hanya beberapa kaki dari mereka. Penyanyi yang diatas stage itu membuatkan penonton (Tommy) sedikit mendongak. Apa penonton pikir bila close up shot pada Tommy waktu ini? Adakah benar dia juga turut terpegun mendengar lunak suara penyanyi itu?
Dalam banyak2 watak yang disclose up hanya Tommy seorang sahaja yang bergerak-gerak matanya keatas dan kebawah. Im not sure if Tommy really sincere being here. Apa yang berlaku dalam fikirannya? Adakah dia juga sebenarnya terpegun mendengar suara penyanyi itu macam yang lain? Lelaki panas baran macam Tommy?

Babak itu yang tenang dan rileks ,memberikan kita nafas dan ruang secukupnya untuk melihat dan menilai Tommy dengan lebih dekat.

Ada banyak babak memorable dalam Goodfellas, the "Im clown? I amused you?" scene, Ray Liotta smahes his negihbour head with pistol, the Billy Brats brawl “Now go and get your shoe shine box!” Motherfucker!” Jerit Tommy, pembunuhan Tommy ketika Jimmiw Conway dalam phone booth dan banyak lagi. Tapi babak diatas yang paling aku suka. This is closer that I get to see the psycho man without fear.

3 comments:

razin salleh said...

mmg ganas... aku lak tgk goodfellas baru aku tahu pasal dia kat home alone... dan cam tak caya dia boleh berlakon famili comedy...

SHAH MOLOKO said...

selalu ter'confuse' movie nie Goddfellas & The Casino...Yes it's Scorsese at he's best! Still dig Taxi though..the soundtrack especially..Jazz

saat omar said...

pity that after goodfellas, joe pesci 'disappeared' from the scene