Sunday, December 12, 2010

<-U-U-U-X-U-U->

Ada billions manusia di planet ini. Hanya seorang sahaja yang come out dengan idea untuk buat Facebook dan jadi billionaires. Or is it?

Idea- jangan tanya dari mana ianya datang. Tanya kemana ianya pergi.

Modern invention diwarnai dengan idea-idea yang bodoh dan tak masuk akal. Cubism sendiri pun, satu pencapaian awal Moden yang merubah segalanya, juga pernah dianggap sebagai tak masuk akal. "Cubism? to think of it now. its ridiculous to divide shape into cubist, right?" <------ Ini bukan aku yang cakap. Ini Willem De Koning yang kata. Selain Cubism yang samar-samar inovatifnya, begitu juga dengan Impressionist, Dada, Pop Art dan apatah lagi Minimalism.

Ini adalah beberapa idea ciptaan manusia yang mengarut dan botoh.

1) Karaoke- karaoke adalah antara ciptaan bodoh orang Jepun. Ianya adalah kombinasi mikrofon dan MTV. karaoke dicipta untuk orang yang tak pandai menyanyi dan Karaoke dicipta untuk orang yang tak menghafal lirik.

2) Kereta- ianya bodoh kerana selepas membeli kereta kamu kena perlu juga membeli minyak dengan harga yang mahal dan membuatkan tok Arab kaya in the way.
Kemudian jalan tar harus dibina. Highway kena buat.
Tol pun kena bayar. Manusia seharusnya berjalan kaki atau menaiki unta kemana sahaja mereka pergi. heh.

3) Realiti TV show- Realiti TV penuh dengan idea-idea bodoh dan tak masuk akal. Siapa nak tengok kehidupan Ozzy Osbourne. Amazing Race? Pesert pergi dari satu negara ke negara lain dengan kapal terbang?

4) Kilang Memproses Belacan _ ok yang ni aku main-main je. Aku tak obleh hidup tanpa belacan dan begit juga kamu.

Oh stupid idea that generates money ada berlambak-lambak diluar sana.
click sini
clik ini juga

Tapi siapa aku untuk mengatakan sesuatu idea itu bodoh jika ianya berjaya? Bila idea itu berjaya generate money siapa kita yang boleh argue? atas nama komersil. Boleh tanya pada semua anak Melayu yangn beratur di Amapng Park karaoke centre mereka semuanya sudah tentu tak bersetuju.
Tanya kepada George W Bush yang siri TV kegemarannya adalah The Osbourne, sudah tentu dia tak bersetuju.

Sesetengah idea kelihatan bodoh bukan kerana ianya kelihatan bodoh, tapi kerana aplikasinya masih belum wujud lagi.Kerana ianya belum ditest pada wide audience lagi.

FB bukanlah idea original.

Tapi of all creation in ealry 21s century , FB exciting of all 'comment' websties (youtube, Twitter, Myspace dll) Bukan saja kerana David Fincher membuat filemnya, tetapi kerana Ianya mungkin paling berjaya. Tapi adakah FB ciptaan yang paling menarik?

do but it did make Mark Z a billionaire.

Did telephone make Graham Bell Billionaire? no sor.
Did Car makes Ford billionaire? no sir.
Did the toilet makes the toilet inventor , a French guy billionaire? it should but its not.

Aku mula dapat idea untuk facebookKids( a working title) ketika aku menaiki motorsikal ke Subang Jaya. Ianya bertitik tolak bila account Naufal kena tolak sebab dia tak cukup umur.
jadi aku pikir kanak-kanak juga perlu dibuai dengan Social Network seperti itu. Dan ianya akan jadi lebih educative and informative.
Facebook yang ada hanya didasarkan kepada gossip dan kepoci. Tak ada bezanya Facebook dengan Sunday's morning Malay Newspaper.
U poke me I poke u.
U tag me I tag u.
U comment me I comment u.
U put sing like in my status and I put like sign in your status.
Now im not sure if its a good idea or not.
The premis is there. Suatu hari nanti manusia akan merasa bosan dengan FB dan mereka inginkan sesuatu yang lain pula.

so whats left? A new serious social network maybe. Which is what? Nerds and businessmen still trying to found out.

So i guess and idea about social network for nursing kids is not a bad idea after all eh?

And idea, is like oil. Its out there looking to be found. Kalau Mark Z dan Eduardo Saverin tak 'menjumpai' facebook, orang lain akan.
Kalau Tom tak mencipta Myspace orang lain akan.
Aku tak tahu siapa cipta Friendster.


Dulu aku ada cuba buat Master. Hypothesis aku adalah tentang warna dalam filem. dalam kata mudah aku ingin mencipta 'warna identiti 'dalam filem Melayu/tempatan/Malaysia, supaya bila filem itu dibikin, warna itu akan muncul dan menjadi metaphor mudah.
its a chaos idea. Its like to pick whjats a fav. tv show going to be even before TV was invented.
The idea is too absurd dan hypothesisnya tak dapat aku buktikan.
Ketika presentation, Dr Kamy kata permasalahan itu aku timbulkan sendiri. Sementara ketua Program bagi Post Gradute suka idea aku.
Kerana hypothesis aku itu sukar untuk aku buktikan maka aku drop master aku.

Now the Newkids Network,it may or may not be a stupid idea. Only time will tell.

I may not going to pursue it. Theres billion people out there looking for cool idea everyday to make them billionaire;how could our idea better than them?

Oh such an inspiring words .......

Idea-jangan tanya dari mana ianya datang. Tanya kemana ianya pergi.
.....Kebanyakannya masuk ke bakul sampah.

1 comment:

SHAH MOLOKO said...

Facebook? Lepas nie apa pulak ye? Aku tak pernah terfikir ia akan boom & aku juga turut terjebak..but it does work...especially for starters like me..heh heh