Sunday, November 28, 2010

.......dihati ku


Dari 26 November hingga ke 6 Disember 2010 berlansung Konvokesyen UiTM ke 73.

Ini kali pertama konvokesyen akan diadakan dicawangan-cawangan instead of induk. Ini berlaku kerana jumlah graduan yang melonjak naik.
Altogether ada 32 sidang kesemuanya. Jika semua konvokesyen berlansung di Dewan Sri Budiman, UITM akan memperuntukkan lebih dari separuh bulan Disember dengan Konvokkesyen. Its crazy!

Aku mula terlibat dalam konvokesyen ITM sejak 10 tahun lalu. Walaupun nama aku hanya minor footnote dalam sejarahnya, Tapi aku harus akui dalam fashionable self proclaimed yang jarang-jarang aku lakukan disini, bahawa jasa aku dan budak-budak aku sangatlah penting pada ceremony ini.Cuma tak pernah dihiglightkan sahaja.

Dulu aku bertindak sebagai Pengurus Pentas. Taapi sejak budak-budak aku dinafikan makan dan kami dianggap sebagai 'student Muzik', instead of TEKA students, kami lupakan portfolio itu.

Sekarang aku terlibat sebagai peniup horn ketika Perbarisan Pro Canselor masuk kedalam dewan. Thats my closet experience as being label as musician ever.

Duit bukanlah agenda utama aku terlibat. Walaupun hari demi hari aku menyimpan cita-cita untuk membeli basikal Raleigh idaman aku itu)

percaya atau tidak, aku melibatkan diri dalam konvokesyen ini kerana aku terpanggil untuk merasa menjadi sebahagian dari insitusi ini.

Dan percaya atau tidak, mendengar satu dewan menyanyi lagu UiTM diHati Ku setiap sidang memberi kekuatan kepada aku....kekuatan apa aku pun tak tahu. But besides You'll Never Walk Along, that UiTM song must be the best sing a slong song Ive heard.
Dan sebagaian darinya adakah lerana aku suka mendengar ceramahnya.



Im a fan of speech. Any Speech politic, humor...especially motivation speech macam yang aku dengar setiap kali tamat penyerahan Diploma/Ijazah ini.

Ibrahim Abu Shah mungkin tidak realistic bila ideanya membawa UiTM sebagai universiti bertaraf Dunia, But nothing I enjoy more than listening to his speech.Hes not as inspiring as Anwar Ibrahim and neither is he Mahathir Mohammed when he talks. But he is in a class of his own. Pernah dulu aku menyatakan bahawa takada pensyarah yang boleh berucap sebaik Ibrahim Abu Shah di ITM ini.
Sampai sekarang aku berpegang pada kata-kata ini.

and of course....u might not agree with me on this.

Partly funny, partly memorable and partly apa benda entah lagi.
Thats a mystery Malacca people that I still have no idea about the answer. They all just can talk and talk and talk.
Ibrahim Abu Shah juga terkenal dengan kebolehannnya yang berucap sampai 3 jam. Sesiapa yang yang boleh melakukan ini will get my respect.


And of course,hanya di konvokesyen ini sahaja aku berpeluang melihat the one and only, Tan Sri Arshad Ayub. Kata orang ITM is Arshad Ayub dan Arshad Ayub is ITM. Kau perlu pergi ke awal penubuhan ITM untuk percaya tentang ini. Ini lelaki yang tak bagi nasi pada dan menggantikannya dengan roti kerana percaya pelajar Melayu akan tidur lepas makan tengahari.
Thats radical he is. Dan mungkin sebab itu pelajar ITM dahulu digeruni orang.
Ketika ini dia berusia 82 tahun dan masih tahan berdiri 2 jam lamanya memberi skroll pada para graduan.
Dia selalu .
I want health like him. (hey sekarang pun aku tak larat nak berdiri lama-lama ok)

Dan akhir sekali, Tan Sri Abdul Rahman Wira Arshad. Lelaki ini mempunyai caranya yang tersendiri untuk menyebut beberapa perkataan boombastic. pada mulanya ku fikir memang style dia bercakap begitu, tapi memang lidahnya yang istimewa membuatkan gaya sebutannya menjadi lain dari sebutana manusia biasa. Mungkin lidahnya yang pendek 9atau panjang)Mungkin juga dari pengaruh dagunya.

Seperti Arshad Ayub, Ibrahim Abu Shah, Abdul Rahman Arshad juga tak menggunakan teksnya bila dia melakukan speech. Dan dia boleh menamatkan speechnya secara tiba-tiba dengan perkataan 'sekian" lalu terus kembali duduk dikerusinya.
aim Wira Rahman cuma satu; untuk membuat keluarga graduan menangis. Ini dilakukan secara baik ketika beberapa tahun dahulu (seingat aku pada tahun 1999 ketika aku jadi graduan, kata-katanya berjaya membuat sepasangan keluarga menitiskan air mata dan camera pantas captured the moment sehingga dilihat seisi dewan)


Sejarah tercipta setiap kali Konvokesyen ITM berlansung.And Im glad Im part of few people who actually seen it happening.

Dan oh ya, semalam paling kecoh(bising) pernah berlaku ketika konvokesyen berlansung. tersangat bising , menjerit tak tentu hala sampaikan aku tak boleh duduk dalam dewan dan keluar mencari angin. This is not concert goddammit! This is an honor ceremony.
Pada mulanya aku fikir hanya aku seorang sahaja yang fikir macam tu. Tapi bila tan Sri Abdul Rahman Arshad mengatakan yang sepanjang 40 tahun dia di ITM itulah graduan paling bising pernah dia lalui. Dia juga bergurau dengan menyatakan yang dia tak tahu bagaimana keluarga yang senyap(merujuk pada ibu bapa) boleh melahirkan anak yang bising begini.

Cuba teka graduan Fakulti yang paling bising itu?

Not TEKA not AD.

Its Masscom!


Mereka semua menjerit macam mo.....

7 comments:

Fasyali Fadzly said...

hahaha. ending tu dramatik giler.. hahaha

SHAH MOLOKO said...

Datuk Wira- the man who wore white leather shoes!

ryann said...

wahh...fan of speech. salute.
pernah tengok ibrahim berucap masa attend konvo cousin last year. memang lama.

haha masscom kan sinonim dengan bunyi & siaran. sekarang saya dikelilingi mereka.

razin salleh said...

betul la speech konvokesyen ni mmg kemuncak hidup sbg student, penamat dan pemulaan hidup baru.... aku rasa ko bertuah to be part of the konvekesyen... dulu aku pon sentap bila dgr speech dorang, terasa nk berderai air mata tp kena control hhaha....

saat omar said...

Skrg Ryan dikelilingi mereka? hmmm..apakah maksudnya itu?

Anonymous said...

Hanya berpikir saya akan komentar dan mengatakan tema besar, apakah Anda kode itu untuk diri sendiri? Benar-benar terlihat lebih sempurna!

saat omar said...

Anon?