Sunday, July 25, 2010

M



Pic 2.

Pic 3.

Seperti yang kita tahu, takde filem ni takde David Fincher's Zodiack.

Rentak, gaya, style character builtnya adalah sama; Detektif yang jadi gila sebab menyiasat serial killer. Dan bukan itu sahaja, kesan yang ditinggalkan pada penonton adalah sama macam yang Zodiac tinggalkan untuk aku.
Aku tidur malam resah, tak puas hati, marah, geram, nak terkencing pun ada.

Dan juga takut. Orang gila ada dimana-mana. Aku tahu tentang fakta itu. Tapi ditangan Bon Joon Ho, fakta itu lebih meyakinkan dan terasa dekat lagi.

Aku tidak lagi memandang sawah padi itu sebagai sebuah tempat yang romantik, tenang selepas menonton filem ni. Sial ah Bong Joon Ho ni-Pengarah sama yang buat The Host dan Mother.

Ada satu watak sebijik macam Mazli kawan opis (pensyarah di Fakulti Teknologi Kreatif dan Artistik); gaya dan fizikalnya (pic 2) . Seorang polis yang asyik nak belasah orang je. Akhirnya dia kena potong kaki sebab terkena paku karat. So sad. Pity him. bagi aku aksi komedi dalam filem ini datangnya dari watak dia, dan juga Detektif Satu.

The movie based on a true story, as expected. Serial killer on the loose in 1986 until 1991 disebuah daerah kecil di Korea. And like Zodiac, the case remain unsolved.

Kau mungkin dah pernah tengok filem ni aku tahu. So takpayahlah aku nak review lebih-lebih.

Sial ah.

* ok Salmah nanti aku review ok. ..kalau rajinlah.

Dan aku rajin........

Review Memories of Murder(untuk Salmah)

Memories of Murder bermula dengan kenyataan yang crime ini tidak dapat disolve. Ok fine. The statement itself is clear. U either want to continue watching this or not. This is not a happy ending movie. Not just Leo is still dreaming but the first serial Killer is Korea in still uncaught.

Babak awal bermula dengan penemuan mayat dibawah tapak longkang disebuah sawah padi(pic 3). Kanak-kanak tempatan masih bermian kehulu kehilir.
Hero, detektif menjenguk kebawah melihat mayat perempuan diikat. Semut mengerumuni mukanya. Tapi scene ini menarik bila ada kanak-kanak mengejek muka Detektif bila dia menjenguk kebawah kolong itu.
Ini tanda awal yang kita boleh baca sebagai the misterous will not be solve but rather it will only puzzle the detektif and his squad. Dan ianya bukan sahaja mengejek detektif itu, tetapi mungkin kita juga sebagai penonton.

Ada 3 watak detektif utama dalam filem ini. yang keduanya side kick beliau yang kerjanya hanya terajang sesiapa sahaja (ini yang aku cakap muka macam Mazli tu hehe)
Dan seorang lagi adalah detektif dari Seoul yang datang untuk membantu menyiasat kes ini.

Pada mulanya nobody ever thought that is a repetitous murder act. The new Serial Killer is so new to them(hence this is the first case of Serial Killer in Korea, 1986. I consider that as a late starter for a negara maju) awal penemuan mayat, tiada siapa sangka ianya akan menjadi kes besar.

Detektif Satu mencari jalan mudaah untuk menyelsaikan kes itu dengana memaksa seorang budak terencat akal mengaku bersalah.

"Have u ever seen anything like this in Seoul?" Tanya Detektif Satu.
"Never" jawab Detektif Seoul.

Ketika inilah mereka mula sedar ada Serial Killer maniac on the loose.

Ada beberapa clue yang menarik dijumpai dalam siasatan mereka;

1) Pembunuh hanya 'bekerja' ketika hujan turun.
2) Dan mengikut rekod ketika kejadian bunuh berlaku, ada satu lagu lama berkumandang diradio dipinta oleh suspek .When the song is played on radio, murder happens .

Namun begitu ada juga beberapa idea yang bodoh(tapi lucu ) dari detektif 1. Bila dia puzzle kenapa tiada sebarang bulu punai dari perogol itu yang dijumpai ditempat kejadian, maka dia mencadangkan pada Bossnya bahawa perogol tersebut telah mencukur ari-arinya.
Tak perlulah aku ceritakan secara detail apa tindakan Detektif Satu untuk menyiasat berdasarkan alibinya itu. Sendiri tengoklah ok.

The character revolve as the story progress. Detektif Satu ,dari seorang yang santai kini menjadi semakin serius. Detektif Seoul dari seorang yang cool turut menjadi apa yang detektif satu dan dua jadi selepas dia sendiri hampir gila cuba menyelesaikan masalah itu.;becomes violence.


Memories of Murder is not a feelgood movie. No sir. It will left u angry and have your soul tortured. Tapi kalau bukan itu aimnya serial killer movie apa lagi?
Silence Of The Lamb doesnt have that in their potrayed of the whole movie.
No sir. Silence of the Lamb is about Hannibal Lecter trying to get Jodie Forster for dinner. A Serial killer with style acting. Not to put the arsehole in rats trap that they should be. Silence of the Lamb and most of American Serial killer based on this ground. Its a different league.

This movie, and Zodiac, and some other Korea movie will have a different effect on you. Unsettling feeling about the world we live in.

But yes, we all believe that all negara maju must have their great psychos too. So heres Memories of Murder for u.

Oh by that I mean we will never be a Develop Country because we dont have a prolific Serial Killer.........

Mona Fendey? Shes appear on Muzik-Muzik for god sake. For a regular Serial Killer, thats consider as sell out ok.

3 comments:

Sally said...

aku tak suka menonton tapi aku suka baca reviewnya..ko patut review kat aku leh Saat oi..

SHAH MOLOKO said...

Zodiac + aku tengok citer tuh more than x4 times- true, it left me feeling tormented mentally haha..

Belilah 'Eden Lake' jika filem Korea ini hang suka...Citer yang hang review ini- aku belum tengok, saja slow sikit nonton filem sadism nie...maklumlah ada chema tengah emmmm...:)

Sally said...

Serius aku memang takut nak tgk serial killer punye movie..takut bila nak pi tandas pun aku menyendeng ke dinding..ada satu mvie yg aku pernah tgk masa kecik dulu tak ingat dan tak mahu ingat tajuknya..pasal adik beradik cacat yg rumahnya kat ladang gandum dan mangsa tu disembunyikan bawah katil jer..takut siol aku..setiap kali nk tido aku jenguk kot ada benda bawah katil..hehe
Saat terima kasih revgiew utk aku..