Monday, July 26, 2010

H


1
How right was Shah Moloko . This is not the right time to watch memories of Murder.
The truth is, ketika ini aku perlukaan sedatif yang kuat. Mungkin kerana penangan Inception.

But then agaian why would I do that? iahve to let Inception been lingering throught my braian, my mind sehinggalah ianya opengaruhnya keluar perlahan-lahan tanpa aku sedari.

Memories of Murder adalah sedatif yang kuat. Silap aku juga yang underestimate filem ini dari awal. Atau mungkin sebenarnya aku tidak memperkecilkan keksannya, tetapai sengaja aku refuse untuk melayan kesannya nanti.Dan sekarang aku takut filem itu menghantui aku.

Tapi aku tak rasa effectnya kuat. Mungkin tidur malam kuresah seketika. Dan aku kembali kepada normal bila aku bangun keesokan paginya.

Malam tadi aku cuba tengok Mid August Lunch. Directed by Matteo Garrone-the writer yang buat Gomorrah! Tapi tak dapat habis. tak sampai sejam aku stop. I know its unfair for the director I judge his film not until the end of credit. tapi sedatifnya tak cukup kuat untuk membuat aku terus menontonnya sehingga tamat.

maybe next time aku cuba untuk gagahkan menamatkan filem itu. And I know it might not be a pleasent experience; pengalaman yang tak akan mencabar(?)

Ah lelaki Italian! kalau mereka tak jadi mafia, mereka akan spend masa didapur bersama ibu mereka dan membuat pasta.

Whats with Italian movie? I need their greatest comedy here now. tapi comedy Italy yang aku tonton semuanya gagal membuatkan senyum aku menguntum. Apatah lagi membuatkan aku ketawa terbahak-bahak.

Atau sebenarnya aku yang telah dijajah british merasakan sukar untuk aku hadam dengan komedi Italy itu? (dont just Italy but French also)

Jangan lupa yang Italy mempunyai sejarah komedi dalam persembahan yang lama . mereka mula dahulukan Commedia del arternya terkenal diseluruh Eropah ketika orang England dan Spain dan France masih baru nak belajar tersenyum. . Tiada commedia del arte tiada pantomime.

Dimana Zanni? DImana Pantalone?

Its sad for them(or for me?) . maybe pengaruh neo realist yang makin kuat dalam filem Italy.
Italian should produce great comedy i think.

takkan nak harapkan Roberto Benigni sorang je.....

Atau takkan nak harapkan Cannavarro je buat kelakar?

kelas kau.


2
Hey! Inception? hah! movie fans still puzzle what to make of that movie.The discussion is going on and on. baguslah tu. Semua polimek dan perbincangan tentang art, samada yangm enjuruskan kepada konklusi yang baik ataupun sebaliknya adalah baik untuk perkembangan dan pemahaman minda manusia. Bukan kata aku, itu Freud juga yang cakap.

Basically diskusi tentang Inception terarah kepada tajuk2 ini;
1) Is that movie is great like most of people make it out.
2) Is that the best Christopher Nolan's movie?
3) is Cobb still dreaming throughout the whole movie?

New theory and idea comes and go. Most of them are interesting one walaupun semuanya revolve pada basid ideaa; iaitu adakah Leo bermimpi pada akhirnya ataupun tidak?

Now Chrstopher Nolan bukanlah jenis director yang suka bunuh watak jahat dalam filemnya; Joker dibiarkannya hidup. dan begitu juga dengan watak-watak jahatnya yang lain.
Paling kuat pun kena penjara.

So memang mungkin C.Nolan biarkan semua karakter dalam Inception terus hidup(termasuklah isterinya) dalam filem ini.
kalau ini benar oh betapa thoughtful youre Mr Nolan. Betapa baiknya engkau melayan karakter-karakter fiksyenmu.

Dan aku pun terus melayan segala idea dan konspirasi teori tentang filem ini.....

Yang terbaru datang dari Ahmad ,yang mencadangkan Cobb sebenarnya memang bermimpi sejak dari awal. Dia duduk dalam first class dan dia sebenarnya memang tak kenal lansung Eamus, Yusof, Juno dan juga Saito.

But I doubt this idea probably because Arthur ada tersenyum pada Cobb selepas dia bangun tidur.

Now they important key yang menyatakan Leo masih bermimpi sepanjang filem sebenarnya terletak pada baju 2 orang anaknya. Thats bukti penting dalam kes ini.

Now, the worst thing would happen is Christopher Nolan and the costume department lupa nak tukar baju pada pakaian kanak-kanak itu.If this really happens then Christopher Nolan akan menepuk dahinya sendiri bila dia tersedar pada kesilapan itu.

"La! kenapa korang biarkan budak-budak tu pakai baju yang sama pada scene mimpi tadi?" Pening kepala Christopher Nolan nak explain pada semua.

But I doubt that what happen.

When England play badly in World Cup, no happy ending for u.

Nakal Christopher Nolan ni......

3
Kalau aku dapat anak perempuan aku nak namakan dia Helvetica.
Kawan-kawan grafik mesti ternganga mendengar ini.

4 comments:

razin salleh said...

ko kasi nama nurhelvetikah

Yunne Osman said...

mujur la lelaki... kirim salam kat jaja... rindu la dgn dia...

saat omar said...

Will do mem...Eshan Ghazi....sedap nama tu.

Yunne Osman said...

maksudnya; eshan: dalam berkat, ghazi: penakluk, pejuang