Friday, May 28, 2010

Frank and Ben


I
Aku rasa tak ada salahnya menonton filem yang sama berulang kali.

Its like a fan of Michaelangelo melihat Monalisa berkali-kali tanpa jemu. A good work of art should have that power and strenght.

Dan filem juga begitu. FIlem yangb aik seharusnya mempunyai kekuatan untuk membawa kita menontonnya berkali-kali.

Kenapa tidak?

Sama juga sepertinya dengan Cd muzik. Kenapa ianya bukan sesuatu yang pelik kalau kita mendengar lagu yang sama berulang kali?

”Eh kau dengar lagi CD tu? Tadi dah dengar kenapa dengar sekali lagi? Kenapa tak buang je Cdtu lepas dengar sekali? Kenapa kena dengar berkali-kali?”

Pelik jugak kan? But not. Society says kita boleh dengar lagu yang sama berkali-kali tapi tidak pada filem.

FIlem seolah-olah mmebuat utopia bahawa apa yang perlu adalah untuk melihat jalan ceritanya dan juga .

Oh kita menonton Sixth Sense dan Usual Suspect hanya untuk mengetahui bahawa bruce Willis adalah hantu dan Kevin Spacey adalah Kaiser Sosey. Dan bila kita sudah tau tentang itu, we forbid to watch that movie again.

Kenapa manusia tidak dibenarkan untuk melihat filem yang sama berulang-ulang kali?
Adakah ianya dianggap membazir?

Pada filem is to experience, among other.
Its like a walk to the memory lane sometimes. Wold u do it once in a while just to get that great feeling. A feeling that you like.

Aku suka menonton Blade Runner kerana filem itu put me in a soekind of state. Menghasilkan sebuah perasaan yang aku tak dapat pada my actual life.. And why it puzzle people i have no idea.


Menonton filem yang sama berulang kali memberi pengalaman baru. Dan percaya atau tidak, sesetengah filem kelihatan lebih segar pada second viewing dan seterusnya.
Ini yang aku alami bila menonton Unforgiven, The Crime of Padre Amaro, About Schmidt, Casablanca dan termasuklah filem-filem P Ramlee serta lain-lain. Any mat Rempit wont understand this. (And they themselves must have watch Rempit or Adnan Sempit more than once for god sake)

Tak salah kalau menghayati seni lebih sekali.

Lagipun kita adalah peminat seni dan orang yang belajar tentang seni. Ianya sebahagian nature kita untuk study ruang dan bentuk yang ada dan yang pernah kita lalui. Its something that normal people outside dont understand.

But still the best form of art yang boleh ditonton berkali-kali adalah teater. One of the best performance ive seen is Tinggi-Tinggi Si Matahari. A performance by a student of UiTM Fakulti Seni Persembahan.

Aku boleh tengok pementasan itu setiap hari, I don’t mind.

II
Atas sebab itu aku menonton kembali Blue Velvet minggu lepas.


Some scene bugging me.

Especially babak dimana Frank datang kerumah Ben.

I want to hear Frank menjerit “Lets fuck!! I fuck everything that moves!” and disappear.

AKu tertarik dengan hubungan Frank dan Ben. The notorious Frank boleh rapat dengan suave Ben yang macam pondan.

Bagaimana Frank boleh hanya tercegat disebelah Ben ketika dia menyanyikan lagu “ Candy Colored Clown they called the sandmannnnnn….”

Gangster memang jarang duduk diatas kerusi didalam filem.
Dan karakter lain pun harus punya alasan yang baik untuk duduk diatas kerusi.

Michael Corleone duduk diatas kerusi kerana ianya melambangkan power. Dan bila consiglier berbisik ditelinganya menyampaikan arahan, ianya bermaksud kuasa. Like Julis Caeser and all the Romans king.

Begitu juga dengan Goodfellas, bila Joe Pesci dan kawan-kawan mempersendakan Ray Liotta dibar dengan jenaka poyonya.

Dan juga mr White, Mr Orange and Mr Pink dalam Reservoir Dogs bila mereka berbincang tentang Madonna’s Like a Virgin.

They all have good reason to sit down in a chair.

Frank tidak. Ada kerusi di rumah Ben tetapi dia memilih untuk terus berdiri dan mendengar Ben menyanyi.

Kenapa dia terus berdiri dan memperlihatkan ruang bilik itu pada kita.

I think partly of the reason adalah untuk Frank membuat memek muka ganjil bila Ben menyanyi. It put a “characther’ to the character Frank. Dan karakter itu tak akan menonjol(berjaya) jika Frank duduk bersama kawan-kawannya yang lain.

Babak terakhir dalam Unforgiven yang aku suka juga melihatkan William Munny berdiri menunggu d\wang upahnya datang sambil the kid duduk minum wiski sdibawah pokok berlatarbelakangkan beautiful western scenery.

William Munny berdiri kerana untuk memastikan tiada siapa yang mengekori perempuan yang membawa duit itu. Tapi sudah tentu ianya menampakkan karakter yang lain pada kedua-dua koboi itu.

Ianya satu gesture yang ready to rumble dari William Munny. Dan Kid yang hanya duduk menunjukkan dia sudah berputus asa melakukan pembunuhan dan juga berbohong mengatakan dia biasa dengan pembunuhan.

Its a beautiful gesture.One of my faveret combination of composition..
2 lelaki. Satu berdiri, satu duduk dibawah pokok. Perfect.

Babak itu sendiri seolah-olah meletakkan Clint Eastwood sebagai dihadapan dalam hero koboi untuk sekian lama dan selama-lamanya (while the young prentice just sit down and in position of not ready)

5 comments:

SHAH MOLOKO said...

Randle Patrick Mcmurphy- lakonan Jack Nicholson! Every bit of it- is pure genius! One of my most overplayed DVD ;)

saat omar said...

Dude...Dennis Hopper baru passed away....


Randle McMurphy mmg ah chaos!

SHAH MOLOKO said...

No more f**kin' everything that moves bro for him!

May his soul RIP.... cool actor!

saat omar said...

Aku juga suka dia kat Apocalypse Now....

saat omar said...

What are they gonna say about him? What are they gonna say? That he was a kind man? That he was a wise man? That he had plans, man? That he had wisdom? Bullshit, man! –Dennis Hopper in Apocalypse Now