Tuesday, March 16, 2010

Alfatihah Sahabat

Bila bercakap tentang student fakulti seni Persembahan atau TEKA, ada beberapa wajah akan muncul dalam kotak fikiran kita…..mereka kita akan selalu ingat kerana mereka rajin, berdedikasi, bijak, aktif , bakat dan lain-lain lagi.Antara wajah yang akan kita sentiasa ingat adalah Firdauz Madzlan.

Tidak keterlaluan kalau dikatakan Firdauz antara pelajar yang menonjol dalam sepuluh tahun kewujudan fakulti ini. Dia ada dimana-mana sahaja. .yang paling utama ialah dia mengetuai produksi Ram yang sell out di Istana Budaya, membantu produksi PGL yang pertama, produksi filem Wayang, Konvokesyen, dan lain-lain lagi.

Dia memang seorang yang rajin bekerja dan berani mencuba.
Tak banyak pelajar yang sanggup membuat produksi dengan niat untuk menaikkan nama Fakulti. Firdauz adalah salah seorang darinya.Ini dinyatakana dalam blognya pada bulan Ogos 2009.

BATAL...
Dengan hati yang sedih dan pilu saya ingin mengumumkan bahawa pementasan teater KUBUR anjuran Fakulti Teknologi Kreatif & Artistik di bawah kelolaan Sarjana Muda semester4 telah dibatalkan atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan...
Saya meminta maaf kerana tidak dapat menaikkan nama fakulti TEKA
...”

Sebagai pelajar Management Firdauz memang komited dengan tugasan dan minatnya dalam pengurusan seni . Post akhir beliau dalam blognya juga adalah mengenai projek Degree Showcase semester akhir. Ini dipost pada Isnin 15 mac 2010. Mungkin ini kerja terakhir yang beliau sebelum meninggal dunia (kerana pada petang Isnin aku buka blog dia dan tak nampak post yang ini. Post ini mungkin ditulis pada malam Isnin tersebut, iaitu sebelum pukul 8.00 malam ketika kawan-kawan menelefonnya untuk makan malam)

NAMA..."
KARYA SAMAD"
Nantikan bulan Oktober 2010...”


Antara pengalaman manis aku dengan arwah ialah ketika program Sambutan Malam Merdeka di Segamat. Ketika itu dia baru sahaja semseter 4 rasanya. Walaupun aku dah kenal lama tapi hanya pada program itu kami, Faliq, Is dan yang lain-lain bertungkus lumus membuatp rops untuk [persmebhana itu. Mereka pelajar yng kelakar dan selalu bergurau antara satu sama lain. Dimasa lapang kami bermain teka warna cokelat Nips.
Pengalaman disana secara tak lansung merapatkan lagi hubungan kami.

Bagi aku antara yang menarik pada Fridauz adalah penampilan dirinya. Dia antar manusia paling kemas pernah aku jumpa. Bukan kerana bajunya yang berjenama tetapi kerana ada sesuatu tentang penampilannya yang sentiasa membuatkannya nampak fresh. Rambutnya sentiasa bersikap dan berkrim. Bajunya kemas dan begitu juga dengan seluarnya.Dia lebih nampak macam kanak-kanak 16 tahun dari lelaki matang yang berumur 24 tahun.

Dia baru menyambut hari jadinya yang ke 24 pada 9 Mac lepas.

Sms terkahir yang aku dapat dari beliau adalah bila beliau memberitahu aku tentang kematian Dr Anuar Nor Rai.

kali terakhir aku jumpa beliau ialah pada hari Jumaat lepas bila aku berurau tentang seluar yang baru dibelinya.

Pada pagi Selasa lepas satu fakulti dikejutkan dengan pemergian beliau.

Al Fatihah sahabat….kehilanganmu akan kami rasai.

http://colourfulchicken.blogspot.com/

4 comments:

Anonymous said...

Hmmm.. intan sempat bgurau dgn abg daus rabu mlm mggu lps... xsngka kata2 beliau itu merupakan kata2 yg mmbawa makna...

Intan : Abg daus!!! dr dlu lg ckp nk blnaja mkn...bla nk blanja ni!!

Abg Daus : Haa..xpa..nnt abg blanja mkn nsi minyak free...dtg la kenduri ahad ni...

SHAH MOLOKO said...

Meninggal due to? Just Curious

al-fatihah

saat omar said...

ye Intan...dia mmg suka bergurau...

entahlah Moloko...lepas bedah doktyor cakap jantung dia bengkak. low blood pressure ke apa ntah. wallahualam

SHAH MOLOKO said...

Complication atau inffection la kot...akukan authorised First-aider...sad..tho..