Tuesday, February 2, 2010


Being the second (2) movie directed by Quentin, ada banyak pendua dalam Pulp Fiction. Dan bukan itu sahaja, ianya kadang-kadang muncul sebagai karma, atau terbalikan kepada watak berlawanan. Kau might called it semiotic or whatever it is. Aku memanggilnya sebagai pengimbang tara yang menghubungkan antara satu karakter dengan karakter lain.
Its like yin and yang. Dalam membicarakan good and evil and so on and so forth.

1) Bila Vincent Vega bercakap dengan Jules dalam lift bila membicarakan tentang Antoni Samoan ”Still i would say, play with matches and u get burn” And in later scene kita melihat Butch didalam bar, bersebelahan Vincent, memesan rokok dan matches. Butch=bermain api dengan menipu Marsellus Wallace dalam perlawanan boxing itu. And in the end Vincent Vega mati ditangan Butch.
.
2) “I gave a million ladies a million foot massage” kata Vincent Vega pada Jules. Tetapi dengan Mia, bukan itu yang terjadi, sebaliknya dia terpaksa mencucuk jarum didada isteri bossnya itu kerana overdose.
.
3) “Describe what Marcelles Wallace looks like? Does he looks like a bitch?” jerit Jules pada Bret (Marcelles Wallace doesn’t like to get fuck except by Mr Wallace”) jerit Jules lagi sebelum menembaknya dengan rakus. Mungkin kerana dosanya itu, bossnya, Marcellus Wallace akhirnya ‘dibitch’kan dan di’fuck’kan oleh Zed dan kawannya dikedai barangan terpakai murahan.
.
4) “Im fuckin foot master!” kata Jules pada Vincent ketika mereka berdebat tentang foot massage, ini mungkin clue awal yang Jules akan “walk to earth’ macam Caine dalam siri Kungfu bila membicarakan tentang rancangannya untuk berhenti jadi hitman.
.
5) Marsellus Vallece lelaki Black berkhawin dengan perempuan putih (mia) sementara Quentin berkhawin dengan perempuan negro.
.
6) Vincent Vega tertembak black kid dalam kereta (tak sengaja), Vincent Vega mati ditembak Butch (tak sengaja) bila pembakar roti panas.
.
7) Jules minum sprite Bret tanpa kebenarannya tapi tak kena marah, Jules minum kopi Quentin kena marah (Death Nigga Storage Scene)
.
8) 2 kali Jules baca ezeikel dari Bible; Satu pada Bret yang baca Bible (tapi mati kena tembak) sementara pada Pumpkin yang tak baca Bible, kena tembak.
.
9) Bret tahu tentang matric system (kena tembak) Jules tak tahu pada matric system (selamat sebab quit ‘walk to earth’ like Caine in Kungfu)
.
10)Sejak awal scene lagi Jules menunjukkan dia ingin berhijrah , bila dia menyebut dia akan ke Amsterdamn (Vincent: “Its illegal for cops to search you”)
11)Ada 2 jamban yang Vincent Vega pergi;1 jamban di restoran ketika rompakan Honey Boney sedang berlaku (Dia terselamat) dan yang kedua ketika dirumah Butch (mati kena tembak)
.
12)Quentin buat kopi 2 kali. Kali yang pertama dia tak suka dengan pujian Jules, dan yang kedua dia tersenyum bila Wolf suka dengan kopinya.
.
13)Dikhabarkan bahawa semua jam dalam filem ini disetkan pada masa yang sama. AKu lupa nak tengok waktunya.


14)Basically semua ada pasangan (2) masing-masing. Jules dan Vincent, marsellus dan Mia, Bruce dan that France woman. Even Zed pun ada kapel (lelaki yang mati kena samurai tu). Wolf pun ada pasangannya. yang takde pasangan rasanya The Gimp leather berantai tu.
.
15) Kalau P Ramlee banyak main dengan nombor 3, Aku rasa Quentin memang obses dengan nombor 2. Setakat ini semua filemnya ada 2 perkataan; Reservoir something, Pulp something, Jackie something, Kill something ,and of course the latest Inglorious Bastard.
.
16) dan banyak lagi yang aku mungkin aku terlepas pandang.

Dan kalau itu tak cukup lagi, Pulp Fiction bermula dengan A (Amsterdamn) dan berakhir dengan Z (Zed’s dead baby, Zed’s dead)

Hanging behind the counter of video rental must gave Quentin a lot time to think eh?

Aku masih ingat lagi kali pertama aku menonton Pulp Fiction.Ketika itu aku masih lagi menuntut di institut. Sebelumnya memang aku terdengar war-war kehebatan Reservoir Dogs ini, tapi aku tak ambil pusing sangat sebab gangster pada aku adalah lelaki-lelaki dari Goodfellas itu. Tapi Pulp Fiction? John Travolta? Ya aku underestimate Quentin pada mulanya.
Tapi atas cadangan Aldrain, aku sewa juga video Pulp Fiction ini dikedai video kegemaran aku, Etak Video di Teluk Intan.
Dan malam itu aku menonton Pulp Fiction sampai pagi. I was blown away .
Aku rasa dunia telah berputar tanpa menunggu aku. Aku rasa aku tertinggal kapal. Something cool is happening and i miss it.The world have turn and left me here. Tak pernah ada filem yang kasi impak begitu hebat pada aku selain dari filem ini. Aku tak boleh tidur. Sepanjang malam aku rasa wow. Aku tak boleh tidur sampai kesubuh memikirkan tentang filem ini.

Tapi aku tak akan menyertai Pulp Fiction-deserve-the best film-award-more than Forrest Gump club. Kedua-dua filem ini kuat bagi aku. The thing is American wont let the same movie won Cannes and Oscar at the same time. The first and the last movie to achieve that is Altman’s M.A.S.H.
So whats next from America? Avatar as the best film in 2010?

1 comment:

SHAH MOLOKO said...

PULP FICTION IS COOL, and it can only be one PF, PERIOD..
Aku bukan saja dig filmnya but the OST too, kept listening to it every now and then..

who won this year..I DUNNO, due I havent watch most of the nominated films yet..pity me..