Thursday, November 19, 2009


TAJUK TEATER TEMPATAN KEGEMARAN

.
10)KERUSI _ kerusi is a good title for play. Apart of the concept of power that present in stage, bagi aku Kerusi melambangkan keselesaan. Dan dalam konteks ini ia boleh membawa kepada 2, iaitu pertama mesej yang dtiunjukkan diatas pentas dan yang kedua adalah ..keselesaan penonton itu sendiri yang sedang menonton. Its pure Theatre represenatition, because as opposite to film appreciation dimana viewers boleh menonton filem didalam rumah, iaitu samada dengan terbaring atau meniarap, menonton teater dipentas selalunya akan dihidangkan dengan kerusi . And therefore thats the job of a performer...to make the audience comfortable.
.
10) SI BONGKOK TANJUNG PUTERI- Bangsawan banyak tajuk-tajuk yang menarik. Tapi pementasan ini yang terlintas dikepala. Bunyinya macam prologue dari Hunchback of Notre Damn kan?
.
9) DIPULAU SADANDI – semua remaja yang bercinta ingin lari kepulau yang hanya ada mereka berdua. Samada Adam dan Hawa, Romeo dan Juliet. Sa dan Di kesan post Existential yang refuse untuk mati tapi sebaliknya menjalani percintaan tanpa ada halangan dari sesiapapun.
.
8)ISTERIKU TAKDE SUSU- Betul ke tajuk ni?Aku lupa tajuk yang sebenar. Art should be shocking kata Duchamp. Dan sampai sekarang aku berpegang pada mantra itu.
.
7) HARI-HARI TERAKHIR SEORANG SENIMAN –Tajuk yang inspired filem Matinya Seorang patriot, agaknya.
.
6) SYY !!...Ini sebuah tajuk yang bagus kerana ianya susah untuk disebut. Macam ( ) tajuk album Sigur Ros. Dan bila ianya susah disebut, orang akan menyebutnya sebagai ’skrip pentas Hatta yang terbaru” yang secara tidak lansung menaikkan nama penulis mantan.
.
5) MALAM INI PENYU MENANGIS – Malam ini...a staet of time, an exact time. Just like Outsider’s intro today mom dies....it not any other time, its tonight. It is happening.
.
4)APA-APA – Ianya bagus kerana selepas menonton teater ini kita boleh menggunakan phrase itu untuk annoy semua orang.”kau nak makan apa? ” ”Apa-apa” ”U nak beli baju apa?” ”Apa-apa” ”u nak pi zoo nak buat apa?” ”Apa-apa”

3) BUKAN BUNUH DIRI –Suicide subjek memang jarang diketengahkan dalam teater Melayu, kecuali yang ini. Taboo. Soalannya, bagaimana untuk menggunakan perkataan bunuh diri, tapi bukan bercakap tentang bunuh diri? Hence Bukan Bunuh Diri. Ahak.
.
2) ALANG RENTAK SERIBU– Alang adalah tajuk yang baik kerana performace untuk ini berlaku dihadapan sebuah urmah Melayu. Dan dalam rumah melayu, alang bermaksud tiang atas rumah yang menjadi core kepada binaan tersebut. Bayangkan rumah takde alang, pasti tak akan ada bumbung. Jadi bayangkan kampung itu tanpa Alang, bukan sahaja hilang seri malahan hilang tempat bergantung.
.
1) SIRIH BERTEPUK PINANG MENARI –Suka bunyinya. Semacam babak yang menarik dalam Beauty and The Beast bila semua barangan dapur menyanyi. Bunyinya nampak meriah! Sirih dan Pinang juga bahan yang terasa dekat dengan budaya orang Melayu.

6 comments:

SHAH MOLOKO said...

Simple, Brief yet Provoking in a way....So What is Your Most Fav title?

Antara Tajuk yang paling ICONIC yang aku sentiasa teringat-ingat, bukan dari Teater tapi dari drama TV.

GURU YAHYA!

How can I erased that from this memories of mine! Simply a Brute Malay Satire!

saat omar said...

the number is the Sirih Bertepuk Pinang Menari...bunyinya sedap.

Guru Yahya ditayangkan dizaman emas drama TV Melayu hah..lots of 80s drama TV a good serius stuff..pada masa tu kes Memali pun tengah kecoh. maybe propaganda kot nak cover kes Memali tu. cam biasa....

Fasyali Fadzly said...

aduh.. saya punya play tak tersenarai.. kena fikir tajuk dulu sebelum buat skrip ni... hehehe

saat omar said...

haha Vitamin..Berani Mati pun cute gak tajuk dia...berani Mati punya cerita dan Berani Mati punya produksi...

Barah belum nak masuk list lagi sebab belum dipentaskan...ahak

Fasyali Fadzly said...

tu la pasal. tahun depan kena buat gak. dah lama terperuk tu.. takut isu dah basi nnt..

ryann said...

romantiknya sadandi. kerusi da best