Tuesday, April 7, 2009

Hargailah Kenangan ini....


Maka tamatlah Mimpi.

Setelah berbulan-bulan lamanya, para pelakon bertungkus lumus mendapatkan gerak dan rentak sementara para pengurusan bertungkus lumus mengatur rancangan dan melaksanakan strategi, mimpi akhirnya berlansung seperti yang dirancang.

Setelah hampir 7 tahun mengikuti perkembangan dan melihat tawa tangis pada malam terakhir pementasan diploma showcase, kali ini aku tertinggal saat-saat genting itu. Ianya satu moment yang paling penting, menyayat hati pada bukan sahaja produksi diploma showcase program teater tetapi setiap produksi teater amnya. The defining moment, the moment that should makes u realise that penat lelah berbulan-bulan akhirnya berbaloi, and how lucky u are to be part of this production. And defining moment that u are a part of art cultured (Tonight Im actor in this stage and whole audience been watching me this) . Kalau malam terakhir seperti ini tidak membuatkan kau jatuh cinta pada teater, pada persembahan lansung, check your heart.

Aku suka pada malam2 terakhir ini. Melihat.anak-anak muda menyapu air mata berpelukan sesama sendiri gembira akhirnya semua tamat,dan juga sedih dalam masa yang sama kerana akhirnya semua ini tamat. Sebagai pelajar diinsitusi seni mungkin tidak ada moment yang lebih .....( i just couldnt find the word for it lol) dari ini. This is a thing people from outside of theatre world wont understand. How theatre makes people tight and close to each other, just like how close Kelantanese boys are when they come to KL. Tapi untuk malam terakhir MIMPI i wasnt there. Im going to miss the monet just like i missed the monutes naufal coming out of his womb. This is just exaggerated example but its fine.

Pernah aku menyatakan kepada salah seorang pelajar “kalau tak sekalipun kau menangis sepanjang kau dalam pelajaran,samada tangis gembira atau tangis kesedihan, kau sebenarnya tak belajar apa-apa” Aku rasa ianya sesuaut yang benar dan nyata.
Aku cemburu sebenarnya pada fakulti ini, pada produksi ini. Kerana pengalaman dan penghargaan yang mereka dapat semasa dalam pengajaran adalah sesuatu yang aku tak dapat ketika aku belajar dahulu. Memang kami adalah anak-anak murid yang gah dahulu (mid 90s hehe..see im not that old kan?) Ada masa-masanya kami rasakan fakulti art and design dahulu itu adalah milik kami. Walaupun hakikat sebenarnya kami semua ubkanlah pelajar yang mantap ilmunya. Kami rasakan kami yang paling terbaik. Kami rasakan pengalaman kamilah yang palingmenginsafkan, paling memberi semangat, tapi semua itu terpadam bila aku mula berada disini.
Di Art n Design, kami sebenarnya lebih bersikap individualist. (Atau adakah itu memang cara dan gayanya untuk menjadi seorang seniman pelukis?) jarang kami .kalau ada pun bila nak buat kajian sejarah seni Tempatan dan juga ETR hehe. Selain ndari itu, kehidupan kami hanya tertumpu pada masalah . Masalah penyelesaian karya adalah masalah peribadi. Yes we close as friend, we hang out together as seksyen 2 but we never built a huge project that can be share with other audience. Tidak seperti apa yang berlaku pada kamu semua.

Jadi , hargailah segala susah payah kamu berkongsi makan, berkongsi idea berkongsi penat ketika dalam latihan. Hargailah saat-saat kamu semua membuat persembahan bila lampu spotlight menyuluh muka kamu dan semua mata memandang kamu , bila kamu take a bow to the audience yang bertepuk dengan penuh gemuruh. Feel the energy. Use it. And spread it to others. Tell them how good it is to be on stage and be a performer.
Ini mungkin hanya akan berlaku sekali seumur hidup kamu. Hargailah pengalaman ini kerana ini semua hanya terjadi pada pelakon-pelakon/ penggiat……teater

6 comments:

Idmalina Mohamad Ideris said...
This comment has been removed by the author.
Idmalina Mohamad Ideris said...

betul tu cik saad...even sbg krew pun turut ngis sbab rasa fkulti dan apa yg kita buat ni dekat dgn kita...
terima kasih krn cik saad byk mmberikan inspirasi dn mnjd contoh antra lctrer yg terbaik dlm fakulti kita...

saat omar said...

Begitulah kita idmalina...

aku antara yg terbaik? haha ko jgn nak buat aku terkencing ni idmalina...

Idmalina Mohamad Ideris said...

hehe...ala,btul la...pd saya,sy mlihat seorang lctrer tu bkn sbab dia cntik ke,hnsem ke,popular sana sni ke...tp keikhlasan dia dlm mdidik,mmberi pndapat dan so on...

saat omar said...

memandang lecturer bukan sebba dia cantik ke hensem ke?

Aku ni tak hensem keeeee??!!

muahahaha...

Idmalina Mohamad Ideris said...

wakakakka....siot jek!