Wednesday, February 11, 2009

Rahsia Malam Merdeka: Promosi Money back Guarantee hehe


Maka inilah 'ghope'nya…(aku menggunakan perkatan ghope sebagai tribute atass kemelut politik di Perak yang bagi aku memang jarang-jarang berlaku dinegara ini dan.As u all should know Ghope means rupa dalam bahasa Perak) ....Buku pertama aku. Rahsia Malam Merdeka hehe. Ini buku pertama aku dan aku harap2 ada lagi coming soon.
Dan seperti yang dijangkakan, kulit bukunya akan membuatkan aku tak puas hati hehe….Pertama sekali aku ingin mengucapkan terima kasih yang tak terhingga kepada DBp kerana berusaha untuk menerbitkan buku yang tak seberapa ini.
U makes my dream comes true. And as I said in this early blog, theres nothing I want in life except to be a writer..and here it goes my first non fiction… so I salute u.
. Walaupun aku rasa bertuah atas penerbitan buku ini,. Tapi rasanya tak salah kalau dalam masa yang sama aku melahirkan rasa….kurang seneng dengan beberapa element penerbitan buku ini, maaf ya. Hehe. Aku mmg kritikal tentang design dan art. Maybe because I was a student art dahulu maka itulah yang aku lihat bila menilai sesuatu buku bila ianya diterbitkan. Dan sebagai sebuah badan yang dihormati, aku rasa DBP juga harus melihat ianya sebagai satu yang penting dalam penerbitan buku. Selain dari hasil tulisan , desing kulit buku juga harus menjadi satu element yang perlu diambil kira. Yeah bagi aku Rahsia Malam Merdeka, Kulit bukunya ‘kurang umph’ bagi aku. Ianya seperti tak ubah kulit buku tahun2 80an bila computer masih belum advance.
Ianya seolah-olah dibuat dengan cincai dan tak bersungguh-sdungguh.

1) ada gambar bendera
2) 2) ada cut n paste askar tengah marching
3) Tompok2 darah.
..itu aje. Whats that? that is soo 1980s. And for most part, i guess kebanyakan buku yang diterbitkan oleh DBP pada tahun 1980an lebih menarik cover kulitnya dari yang diterbitkan lately. Urghhh.....

Personally saya tak rasa ini satu karya/grafik/design yang serius. Tapi saya tahu berkenaan cover kulit buku bukanlah ditangani oleh pihak DBP sebaliknya oleh Dawama.Dan saya sendiri kenal secara personally some people there. And of course they know what makes a good design is….tetapi kenapa RMM ni macam dibuat dengan hanya melepaskan batuk ditangga sahaja?

Oh no its not easy for me to complaint but.... well i just did complaint right.But well yeah at least they want to publish it. Ok fine lets move on.

Ok forget about the cover since I know it will never satisfy me. In the age of Karpal Singh nak saman Sultan Perak ni there should be another things we could consider more importanly than cover buku right? . The book itself. is it any good? How about the book? Haha…Of course not aku tak akan berpuas hati dengan openulisan aku. Selagi aku belum mampu menulis sebaik Camus’ The Stranger atau Gabbo’s One Hundred Years of Solitude ataupun Perec’s Life a User Manual, aku tak akan berpuas hati. Dan sudah tentulah Rahsia Malam Merdeka is nowhere near those classics.
Kalaulah aku diberi sedikit lagi masa untuk memperbaiki beberapa bahagian buku tersebut sudah tentu aku dapat memperbaikinya sedikit sebanyak dengan lebih baik lagi. Konon.

Tetapi dikala aku menyalahkan diri sendiri kerana kurangnya fokus terhadap hasil karya sendiri yang akhirnya membuatkan aku sendiri, bukan orang lain mengklasifikasikan karya aku ini hanya sebuah karya mediocre, sesuatu pemikiran membuatkan aku menjadi semakin kuat. what is it? its not a book in fact its a movie. A local production... haha...yesi think at least its better than that movie and im not even a Prof Madya yet. It somehow give me strenght to welcome this book to the world with a glimpse of a non chalant remakrs, an ultimate escapism dogma that yeah its not a great fiction , yet its better than all the rest of local movies put there. can u believe that i have an idea like that?

- Rahsia Malam Merdeka asalnya bertajuk Rahsia Malam Merdeka, Dendam 500 tahun..another title yang aku tak take seriously hehe. Dan dalam semua buku yang menang saguhati pertandingan ini hanya buku aku sahaja yang bertajuk Merdeka hehe...nampak sangat nak mengampu pengadil.
-Buku ini ditulis untuk pertandingan menulis, maka sebab itu tema dan jalan ceritanya adalah mengikut tema yang telah ditetapkan oleh pihak penganjur,iaitu tentang kemerdekaan, heroism and something like that tetapi rasanya buku yang menang no. 3 hadiah utama rasanya tak ada cerita tentang kemerdekaan lansung hehehe....
-Rahsia Malam Merdeka hanya menang saguhati ,dan mungkin kerana Faizal Tehrani tak menghantar manuskirp menyertai pertandingan ini maka pemenang no 1 dan no 2 tidak ada.
-Dibelakang diskripsi buku ini menyatakan sinopsis keseluruhan yang mengisahkan tentang komunis di Malaysia..tetapi sebenarnya komunis hanyalah sebahagian tema sahaja dari buku ini. ianya lebih menceritakan tentang kisah keluarga, tanggungjawab manusia untuk perjuangan politik dan tentera dan persoalan siapa sebenarnya yang paling layak digelar hero antara kita. Eceh.
-Sebab dulu aku takde duit nak beli PC atau laptop sendiri maka buku ini ditulis sepenuhnya menggunakan PC opis. Satu hari 2-3 pages.
-Bila aku sendiri cuba baca buku ini aku rasa...."oh my god im so fake haha. Ini bukannya aku'. kalau aku ada duit aku akan beli semua buku ini yang sudah ada dipasaran dan rewrite semuanya balik semula, macam yang Woody Allen cuba lakukan bila dia tak berpuas hati dengan Annie Hall.
-ada beberapa kesilapan major dalam buku ini yang hanya boleh diperbetulkan pada second edition. maka sebab itu.....
-............Kalau ada sesiapa beli buku ini dan tak berpuas hati, boleh hubungi aku untuk dikembalikan wang RM25 mereka. ..tetapi dengan syarat, dan syaratnya aku tak dapat nak nyatakan disini haha.
Serius ni!! Promosi money book guarantee if u dont like the book. Haha...

13 comments:

Sweety Cutielady said...

Kita nak complimentary nya tak de ke... :| have to buy kah?? Kat Konikuniya ada jual?

Sweety Cutielady said...

Syabas!!! CONGRATULATIONS!! You are now a WRITER.. hooorraaayyyyy!!

Fasyali Fadzly said...

congratulation and salutation to you. gila ah ding dong. dah ada buku sendiri. cun la.

Jaja Lita said...

tahniah.. nanti2 tulis lagi.. harap naufal tak mengaco la nanti.. wakakaka...

saat omar said...

ty Cutie, ty Syali, ty Jaja...god bless u all...

Kat Kino takde kot Cutie hehe...

IRA said...

wah...syabas dan tahniah.

nak beli yang ada otograp punyer...
=)

tapi, betul lah... cover yg tak menarik membuatkan kadang2 org tak perasan.err... kadang2 i do judge a book by its cover.

eee...tak sabarnya nak baca!

razin salleh said...

cayalah beb... go go bebeh!!!

Anonymous said...

tanniah ar......
nak buku free satu leh?
ngan tandatangan bakal seawrite award nih...

saat omar said...

Ty Ira..tak sabar nak baca? hehe..bukannya best pun actually. Ada beberapa mistakes lah...dan a pages missing :(


ty Ajin

ty Royz..buku free semua dah kasi kat oranglah hehe...

kamal sabran said...

bro :0 gue rase nak nangis nih kerna kejayaan lu. gua order 10 buku lu boleh?

Anonymous said...

Tahniah! Keep up with the writing!

saat omar said...

nak nangis? huhu....ty Kamal. Honestly what do u think of the cover book. Not impressive enough eh?

ty Anga...

fadz said...

tahniah!! aku nampak buku ni masa aku lepak kat library dbp kelantan, dah pun dijualdi kinokuniya, tahniah!!

aku akan beli nanti, the starting sounds promising..