Thursday, April 3, 2008

INIKAH DIA TANGAN AKU?




Ini puisi yang ditulis pada tahun 2004




INIKAH DIA TANGAN AKU




Inikah dia


tangan aku?


Tangan aku milik aku


Aku boleh gerakkannya kalau aku mahu


Lihat ibu tangan kita sama


bercakap dia nanti, ibu


kalau sekarang aku terus membisu




Tanganku


Aku boleh gerakannya kalau aku mahu


berlari bila kusuruh dia pergi


diam, bila aku mati nanti


Dosa dan juga pahala


Tangaku pernah memberi dan pernah menerima


Merasa, nasi panas yang kusuap kemulut


masuk kedalam perut


jadi darah daging


Dosa dan pahala sama berganding




Cantikkah ia?


Tangan aku milik aku


kedutnya kedut seribu


Aku tak boleh lari lagi


Semua kenal siapa aku


pada dosa yang aku tak pasti dosa apa


bercakap dia nanti kalau sekarang aku terus membisu




Tanganku, tulang


Putih didalam tanah gelap


bercakap dia sekarang kalau selama ini aku hanya membisu


pada dosa yang kini aku pasti adalah dosa-dosa aku


berkatalah wahai tanganku


And speak nothing but the truth




mac 2004


Shah Alam, Selangor


1 comment:

fadz said...

hah, dah masukkan dlm senarai nama penulis.. hehe, nanti promo besar2an tau buku baru nanti!!

wah, bukan main bersyair!