Friday, August 16, 2013

Top ten fav Movie




Aku cuba revisit benda ni every year hanya untuk refreshkan diri sendiri.

1) Blade Runner
-Heh. Roommate lama tahu betapa aku obses dengan filem ini sehingga dibelakang aku mereka selalu perli aku sebab boleh menonton filem ni tiap-tiap malam dan tiap-tiap hari. Sehingga sekarang kalau aku jumpa DVD Blade Runner aku akan beli hanya sebab aku taknak orang lain  collect filem ini. Dan juga untuk peniaga tahu mereka tak rugi meniaga barang product berkaitan Blade Runner. Kalau aku letak Blade Runner top ten list filem kegemaran aku tanpa filem ini itu tandanya aku dah hilang akal.

2) Leaving Las Vegas-Mike Figgis
Bukannya kebetulan filem yang aku suka juga turut mempunyai muzik yang baik. Untuk mendapat muzik dan filem yang baik menyempurnakan pemahaman yang filem baik itu satu magik atau hanya satu kebetulan? Cuba lihat Bobby,Jaws,  Dilwalee Dulhaniya Le jayengge. Kebetulan? its faith
Muzik dan juga lakonan Nic Cage dalam filem ini- ya dia contoh method actor yang akhirnya membintangi Ghost Rider. Tapi dalam filem ini, Nic Cage bagi performance terbaik seumur hidupnya

3)Unforgiven- Clint Eastfuckinwood
I love spaghetti western. Its about style + landscape. Style adalah apa yang kurangnya pada filem2 John Ford, tapi ditangan Sergio Leone..... Unforgiven bukanlah Italian western, tapi ianya dibintangi dan mungkin mengambil semangat dari filem-filem koboi lama. Hishamudin Rais sebelum berkecimpung sepenuh masa dalam politik kiri (sebelum 1998) ada menulis tentang filem dalam Berita Harian. Dia menghuraikan filem ini dengan baik sebagai reaksi terhadap tpikal filem western dahulu. Aku tak pernah jemu menonton filem ini.

4) Make Way For Tomorrow - Leo Mccarrey
tak ada filem ni takde Tokyo Story. Wallahualam. Hollywood dalam nafasnya yang paling human.

5) Penangkal Ilmu Teluh- SA Karim
Ianya bukanlah menakutkan tapi mengujakan. Tak ada siapa boleh menjangkakan yang ditengah-tengah filem ini ada pertembungan antara dua bomoh hitam. Crazy and wild film like no other.

6) Project A- Jackie Chan
Jackie Chan, Samo Hung, Yuen Biao, Simon Yam dan banyak lagi, apa lagi yang kau nak? Bila bercakap tentang Jackie Chan's best performance banyak akan refer pada Police Story, tapi story-wise, technical dan style, Project A paling aku suka.

7) Late Spring- Ozu
Sukar untuk pilih satu dari filem Ozu, tapi aku pilih ini sebab babak vase dan juga buah epal. All directors should be like Ozu,stick one major theme sehingga ke akhir hayat.

8)Safety Last- Harold Lloyd
ini imej pertama yang terbayang dikepala aku tentang filem; tempat tinggi. Filem patut kononnya membawa penonton kedaerah yang dia tak pernah lalui. Aku takut pada ketinggian dan 2/3 dari filem ini,Harold bergantung ditingkap cermin dengan one point perspektif view disisi sudut . dan dia semakin lama semakin tinggi dan semakin mengubah pandangan perspektif sisinya. ALmost minimal movement but still, the character and the tension is moving.

9) La Notte- Antonioni
Space, absurd spacen adalah antara element utama yang memisahkan. tak percaya tanya Billy Wilder. dan jika seorang pengarah memilih untuk mengetengahkan ruang, seelok-eloknya dibiarkan pelakon itu agar tidak bercakap lansung. Ditengah-tengah La Notte, pelakon utama wanitanya berkeliaran di kota tanpa sebab. Kebetulan? dalam filem2 Antonioni banyak adegan yang menitik beratkan architecture.

10) A Trip to the Moon -George Melies
This is when filem and theatre really combine. Mungkin sepatutnya filem harus dibuat sebegini sampai bila-bila ?



1 comment:

SHAH MOLOKO said...

Kamu tak masukkan filem Noir Love story 'in the mood for love'?