Monday, June 17, 2013

Karpet Merah

Kadang-kadang aku kasihan juga tengok rakan2 sepejabat bekerja. Mereka ni, sesetengah dari mereka
 cukup loyal dengan bos. Kalau ada projek, bila aku ada sesuatu idea yang realistic ang boleh digunakan bagi menampung masalah2 yang akan merosakkan majlis mereka akan cepat-cepat menafikan idea aku itu dengan berkata “Eh bos taknak macam tu. Dia nak macam ni” kata mereka. Aku tak tahu samada mereka tolak idea aku itu sebab itu idea aku atau memang benar mereka ikutkan kata boss.
Mereka loyal pada arahan bos, buat apa sahaja agar arahn boss itu jadi kenyataan. Eloklah macam tu;setiap pekerja awam memang patut macam tu. Cuma aku rasakan yang ssekali sekala mungkin boss perlu juga hargai kerja-kerja mereka ini. Pekerja=pekerja ini bukannya nak apa pun, kadang-kadang cukuplah untuk bos tegur dan tersenyum sikit pun cukuplah. Kalau ada duit lebih belanja minum teh ais pun dah kira cukuplah tu. Pekerja bawahan ni bukannya mintak lebih-lebih sangat pun. Kalau takut bankrupt belanja minum, tegur tanya khabar kalau berselisih pun ok jugaklah. Aku tengok pekerja-pekerja bawahan ni kerja bermati-matian tapi….


Tak lama lagi Hari karyawan, siapa pula yang nak membentang karpet merah untuk dipijak oleh artist Melayu  nanti? 

No comments: