Thursday, November 15, 2012

Skyfall


The best Bond is not Connery or Craig but Mike Myers.......oh behave.


Ah James Bond! Whatta fuck.

Aku mungkin perlu lebih berhati-hati bila memberi komen tentang James Bo kerana bila aku letak status "James Bond baru tak besh" pada suatus aku ada perempuan luar yang sanggup mesage FB aku dah kata dia tak setuju dengan status aku.

Pertama-tama sekalinya biar aku sebut yang aku dunia mengagumi Skyfall. Rotten Tomatoes bagi 90%, Roger Ebert pun kata its the best Bond movies. Dan banyak lagi pengkritik filem up Skyfall tinggi melangit. Good for the franchise. Tapi bagi aku, yang menyukai sudut playboy James Bond, gajet-gajet tak masuk akalnya, awek Bond yang suka pakai swimming suit, villain yang colorful,with-world -dominant-inspirastion,...aku rasa Skyfall sedikit kureng.

Ok mari aku analisa Skyfall bit by bit. First 15 minute memang brilliant. mengingatkan kau (penonton) kenapa mereka rejek Peirce Brosnan dan ambil hero baru yang lebih lasak dari Bourne, Daniel Craig. Menganginantkan kau keghairahan kali pertama kau menonton Casino Royale. James Bond atas kapal korek dan merobek separuh dari bumbung keretapi. thats what we call action. Apatah lagi bila James Bond bergasak diatas keretapi dan jatuh menjunam ke tasik bawah bila tertambak ejen sendiri. babak awal memang hebat. But the problem is, its all downhill from there.

Semua aksi James Bond ketika berhadapan dengan villain utamanya Javier Bardem tak membuat aku impress. Ini termasuklah adegan penamat yang berlansung di gereja. Ianya ibarat filem-filem biasa lakonan Van Damme sahaja...ewah-ewah.

Kemunculan Bardem dengan dialognya tentang bagaimana neneknya memerangkap tikus memang cool. Probably the best entrance of all Bond's villain. tapi gayanya dan aksinya tak mengagumkan. Apalah sangat aksi keretapi menjunam di Underground itu...biasa-biasa sahaja itu. Takdenya kreatif sangat dengan aksi lagak seperti itu.

Yang paling boring ialah James Bond lost his sense of humour. Daniel Craig terlalu serius membuatkan aku sangat rindu pada Roger Moore yang lebih santai, selamba. Takkan tak boleh cuit sikit Bond dengan dialog-dialog lucu? Takde. takde satu adegan atau dialog dari Daniel Craig pun yang mencuit hati aku. Oh tidak! (oh ada..bila dia refer M as bitch lol)

namum begitu tak semua tentang Skyfall mengecewakan aku. Yang paling aku suka ialah betapa setia dan loyalnya James Bond pada negaranya dan ketuanya. Bila ditanya apa impression pertamanya tentang negara, dia sebut England. Dan bila dia berhadapan dengan M kali pertama setelah lama menghilang diri, James Bond tak berdendam.  Ini James Bond sejati berkhidmat pada negara. Bila M ambil keputusan untuk melepaskan tembakan pada James Bond, James Bond faham yang itu keputusan dan risko yang dia sendiri akan ambil. Dia tak macam Rambo dalan First Blood atau Rambo part 2. Ini James Bond dari England, bukan spy dari Amerika yang pasti menuntut bela kalau jadi bahan ekperiment. Shame on you Jason Bourne

1 comment:

walid ali said...

mungkin penonton suka melihat kesukaran yang dihadapi james bond kali ini...pada saya james bond kali ini paling kesian sebab dia x semewah james bond yg lain...