Sunday, January 8, 2012

ABU tak dapat menyertai 901 kerana dia sekarang bertugas sebagai pegawai polis.

Namum begitu hati Abu meronta-ronta nak ke Jalan Duta menyertai ribuan manusia lain penyokong setia Dato Seri Anwar Ibrahim.Ini peluang terakhir Abu. Hidup dan matinya hanyalah untuk berdemo demi Anwar Ibrahim.

sejak sebulan lalu Abu asyik terima call dari kawan-kawan.
"ABu, lu turun ke tak 901 ni?"
Taklah. Aku kerja hari tu" kata Abu jujur.
"Butuhlah lu Abu. Lu tak turun tak happeninglah macam ni"
semua kecewa Abu dah berubah sikap. takde Abu tak happening demo. Adakah Abu dah insaf? Atau dia takut panas?

Atau dia tak tahu jalan nak ke Jalan Duta?

Hati Abu meronta-ronta. Hidup dan matinya hanya untuk berdemo demi pemimpin yang teraniaya.
Jadi Abu bertemu bosnya untuk minta cuti.

"Kenapa awak nak bercuti 9 Januari ni Abu?" Tanya bosnya dipejabat ketika Abu menghulurkan borang cuti tahunannya.
"Saya nak hantar mak pergi Haji tuan"
Mendengar itu bosnya ketawa. Dia tahu tujuan sebenar Abu nak minta cuti pada 9 Jan.
"Maaf Abu saya tak boleh bagi awak cuti. Ada program besar hari tu. Sebaliknya saya lantik awak mengetuai barisan polis untuk memastikan keamanan pada hari itu."

Mendengar itu Abu resah. Tentu dia malu berdepan dengan kawan-kawannya nanti. Apa mereka kata melihat dia berpakaian polis? Ini bukanlah kerja yang Abu mahukan. Dia mahu bebas seperti Artist. Tapi dia terpaksa kerja dengan kerajaan kerana banyak hutang belajar dia terpaksa jelaskan, jika tidak....dia tak boleh pergi oversea.

Pada 9 Januari awal-awal pagi Abu dah bersedia diperkarangan parking Jalan Duta.
"Abu? kau kah tu?" Kata kawan-kawannya yang terkejut melihat perubahan pada diri Abu.
"Sape buat kecoh, menggelupur tak tentu pasal aku tembak dengan pistol ni!" jerit Abu kuat. Semua para pendemo terkejut. Mereka berpandangan sesama sendiri.
"Tapi kami datang dengan aman Abu. Kami dah janji dengan pak polisi hari tu."kata seorang penyokong kuat Anwar Ibrahim.
"Aku tak peduli kau buat demo aman atau tak aman. Siapa yang mengganggu ketenteraman dan belasah vokalist carberator Dung aku akan tembak dia hidup-hidup" kata Abu bagi amaran.

semua para pendemo terdiam. Mereka ternyata takut pada Abu.

Di mahkamah berita Anwar Ibrahim dibebaskan kuat berkumandang. Para penyokong Anwar Ibrahim bersorak kuat.
Abu melepaskan tembakan keudara.
para pendemo mula merusuh. Abu mengeluarkan machine gunnya.
"kalau korang buat kecoh aku tembak sekor sekor!"kata Abu marah.
Semua para pendemo terdiam. Kemudian semua berteriak.
"Abu judas! Abu judas! Abu judas!"
Abu cuba menarik bicu senapang tapi dia tak terdaya. masih ada kewarasan dalam fikirannya.
Bila dia berpaling, dia melihat Anwar Ibrahim merenung tepat kematanya. Ada sedikit kekecewaan pada wajah Anwar bila melihat Abu telah berubah karakter dan menjadi pembelot perjuangan Reformasi.

"Oh maafkan aku Datuk Seri!" jerit Abu terluka. Dia terus beredar dari gerombolan. yang lain mula mengebooo Abu "Booooo! Abu boooooo! Booooo Abuuuu!"



Di tandas berdekatan , Abu menangis seorang diri d teresak-esak. Ketika inilah aku datang memujuk Abu.
"Kenapa kau menangis Abu?"
"Siapa sangka Anwar tak bersalah" kata Abu.
"Abu kamu kena percaya pada sistem kehakiman kita. kalau mereka mendapati Anwar tak bersalah maka ya, Anwar tak bersalah" pujuk aku.
"Anwar nampak aku dengan uniform ini. Dan semua menggelarkan aku Judas. Sama macam Bob Dylan pernah kena panggil Judas, sama macam Torres pun pernah kena panggil Juda, dan Judas sendiri pernah dipanggil Judas. Aku nak berhenti dari polis Saat" kata Abu dengan sedu sedan.
"yang paling aku malu adalah dengan Dato Seri sendiri, dia nampak aku tadi Saat. Sepatutnya ini kemuncak perjuangan aku dalam berdemo dan merusuh. Kejayaan Dato Seri adalah kejayaan aku juga. Aku yang patut meraikan kemenangan ini bersama-sama yang lain. Sebaliknya hari ini aku dipihak yang berlawanan. Aku sedih saat"

Aku pun turut bersedih dengan kenyataan Abu itu. memang benar kata-katanya, kejayaan hari itu patut diraikan olehnya. Ini susah payah dia selama 10 tahun lebih. tapi hari ini dunia melihat dia sebagai musuh.

"I'll be back Saat. I'll be back" kata Abu mengusap air mata dari terus jatuh berderai "I'll be back with vangeance" Abu mencabut batch polis yang melekat diuniformnya.

"kalau begitu berdoalah konspirasi baru akan berlaku" kata aku.

Ketika aku meninggalkan tandas itu Abu masih menangis teresak-esak. Mungkin itu caranya meraikan kejayaan Dato Seri dan peguam-peguamnya. tapi aku rasa Abu menangis kerana dia tak dapat menyertai gerombolan pendemo. Ketika aku ke tempat parking orang ramai masih bersorak kegembiraan,

Kemudian aku mendnegar mereka semua menjerit nama Abu. Abu, Abu Abu!" Bila aku berpaling aku melihat Abu dijulang tinggi. mereka semua keseronokan dan hyper. Aku hanya tersenyum. Mereka berhak untuk merasa ghairah .Ini perjuangan mereka. Ini kemenangan mereka.
Dan selepas ini, Pu13, satu lagi perjalanan dan perjuangan yang panjang untuk Abu dan kawan-kawannya.


No comments: