Thursday, March 17, 2011

Friday Night's Movie

Aku menonton Khurafat semalam.

and the timing couldnt be perfect. I was alone in the house and its Friday night.
kalau aku nak rasa 'feel' ditakutkan oleh movie, aku mahu ditakutkan dengan filem tempatan.

But im not a fan of horror movie per se horror movie. Im old man now and nothing scares me.
kalau Khurafat nak buat aku impress, bukanlah dari segi adegan-adegan menakutkan. Tapi dari segi storyline and development plot.

Khurafat dari segi penjanaan ekonomi mungkin akan sentiasa dikenang sebagai trilogi 8 juta, bersama Ngangkung dan Hantu Kak Limah Pulang Ke whatever. Dan dalam tiga-tiga filem ini, aku paling suka Khurafat.At least filem ni tak memualkan aku.

Babak pertama dimulai dengan tangisan di muka Samsul. So much that it makes you think that after he won best director in FFM, he went straight straight to shoot this film the next morning.

Ada dialog 'skima' dalam filem ini, but not as bad as Gerak Khas the tv series. But then its ok I think. Its kinda part of Skop Production punya trademark.

Liyana Jasmay terlalu muda untuk jadi isteri Samsul. Dah macam Samsul ni kawin dengan underage girl pulak rasanya.Liyana Jasmya juga boleh menjadi pelakon yang baik. Instead director hanya 'biarkan' dia terlentang atas katil sebagai mangsa kena kacau.

A Galak jadi A Galak. his 'best' performance since Pemburu Bayang I think.

Shamsul lelaki yang hensem, tapi dia hanya berkerja di hospital sahaja. And hes not even a doctor! Lakonan Syamsul(ye sekejap aku tulis Shamsul sekejap aku tulis Syamsul) takdelah mantap sangat.(dia bukanlah lahir dari diploma seni Lakon TEKA ok) Dan takdelah buruk sangat pun. Minimal skirp banyak menyelamatkan lakonan Samsul itu. naum begitu, masih aku merasakan bahawa director perlu menyuntik (menyuntuk being a favorite world for local director) saat-saat manis Syamsul, supaya nampak dia happy, gembira, hype dan .Untuk reference sila tonton Black Swan: Walaupun Nina selalu dilanda stress akibat latihan dll, babak disco mampu membuatkan Nina(Natalie Portman) menyeringai;which is her best asset I think. (ye senyuman Natalie is rare sebab nampak gusi dan curve mulutnya)

Atau dalam bahasa lain, watak Syamsul tu tegang sangat. kena rileks sikit.

Adegan-adegan 'shocking' kemunculan hantu dimerata tempat adalah repetitious pada mana-mana horror tempatan (mahupun luar). its getting boring and dull. any other attempt for horror movie(especially local) should try to avoid this.

tapi babak-babak mudah macam tu akhirnya berjaya dicover dengan 'twist' at the end of the movie.

Ada double twist dalam Khurafat.Thats rare for local film.

Ada 2 approach dalam filem ini yang aku suka;terutama endingnya. the ending that starts with the beginning is not now of course. But I never tired of that formula. It gives new meaning to the beginning of the film.

Dan aku juga suka mantra "its not them, its me" or "its not you, its me" yang digunapakai oleh Johan bila dikejar pocong dalam hutan dibabak akhir(ok kita admit babak itu macam kartun sikit, but the man not an actor ,theres not much we can do about it then). Ianya mantra self-discovery yang aku telah alami sejak kebelakangan ini. Lol.


I think I like this movie.Syamsul boleh pergi jauh lagi. Dan dia tak perlukan speed- car- chasing- movie for that matter.