Tuesday, February 1, 2011

Oscar ,Kings Speech dan Social Network

Menjelang ketibaan Oscar ini, ada sesuatu yang menarik berlaku. Sesuatu yang menarik itu adalah kali ini, akhirnya, semua orang suka satu movie ini. Movie itu adalah The Social Network.
Dari pengkritik hardcore ke penonton biasa, semuanya sukakan filem yang berdasarkan dari pengasas Facebook itu.Hell man even Sigh and Sound pun meletakkan filem ini sebagai filem no 1 dalam top ten best film mereka.Thats rare for a commercial film, seperti yang ktia tahu Sight And Sound lebih suka memilih filem yang unknown dalam senarai mereka.dan Peter Traves juga sudahpun berani mengatakan bahawa Script Social Network is the best of the decade!

Sementara aku tak fahan the fuss about Toy Story 3, aku faham kenapa Social Network menjadi pilihan ramai. It simply a fun movie to watch tanpa bantuan CGI and bla bla bla. good script, good acting and the fact that everybody have Facebook these days make it hard to ignore the fact that everybody love that film.

Oscar sentiasa menjadi medan pertarungan antara the hype and the cool,the commercial and the underground, the indie and the mainstream,the big studio vs the small studio, 'American movie vs British movie'.Dizaman kegemilangan Miramax, ianya menjadi threat pada mainstream movies.from mid 90s until early 2000's Setiap tahun pasti ada sahaja filem keluaran Miramax yang dipertandingkan untuk best film.
Pulp Fiction vs Forrest G, English Patience vs apa entah (aku malas nak google) Shakespeare in Love vs Saving Private Ryan dll.

Untuk menang Oscar u need more than a good film. Like politics and politic party, kau perlu melobi kuat untuk menang anugerah tinggi Hollywood itu.Jika itu tidak cukup, most ciritcs akhirnya akan ignore filem yang hype untuk best film award.

oh ianya teori yang sama dalam ekonomi dan aplikasi pengaruh; If major product/things start to spoilt then it will deceased by the second runner. itu yang berlaku bila Coke dikalahkan oleh pepsi, Tesco oleh giant,Gila-gila by Ujang, UMNO by PKR, Levis to CK Jeans,Myspace to Facebook,Nokia to IPhone and Iphone to Blackberry. Walaupun some brand/thing masih mendapat nombor 1 dalam dominasi product mereka seperti McD, Nike.

ianya bukan persoalan secnd runner brand itu provide better,although for most part thats the case, tetapi kerana manusia ada sifat ingin berubah kepada sesuatu yang kurang hype ie to be the opposite of mass people thinking.Baik dari produk komersial mahupun juga penilaian seni.

Kembali ke Social Network. ianya sebuah filem yang diskong oleh semua orang. Persoalannya sekarang, filem manalah yang akan menjadi penghalang kuat kepada kemenangan Social Network? Inception or King's Speech?

Kesilapan Inception adalah ianya ditayangkan pada umum pada musim panas, iaitu bulan Mei. Dan pada 6 bulan sehingga ke penamaan oscar, Inception sudahpun dianggap tua dan kurnag hype. Inception tak dapat lari dari kritikan umum. Juri masih in favour pada Sleeper movie. Sementara Filem Indie (atau "Indie") selamat dari kritikan.
Apatah lagi filem-filem yang dikeluarkan pada hujung tahun iaitu pada Disember ataupun November.

Ini trend baru pada American film ketika ini. they release it by end year just to get a nod on everybody's best list by the end of the year. Ianya bkan sahaja berlaku pada filem tetapi juga pada muzik. Kanye West mengeluarkan his masterpiece My Beautiful Dark apa entah(tak sempat nak google) pada hujung tahun, kalau album itu dikeluarkan pada awal tahun, peluang untuk dia mengalahkan Arcade Fire dan Vampire Weekend's album agak tipis.

ianya sebab yang sama bagaimana Papadom menang best filem tempohhari. Juri takut penilaian dari mass audience memberi pengaruh kepada mereka dalam menentukan filem yang terbaik;the best solution? pilih filem yang belum ditayangkan.

ok back to Oscar. Mungkin Kings Speech adalah ancaman terbaik buat Social Network. But for my money (tho i dont have that much) althought with all the hanky panky, my bet goes to Social Network for the best film.

yes im playing it safe.

3 comments:

razin salleh said...

aku masih kpd inception...

saat omar said...

Hollywood tak suka Leo, entah kenapa.
Performance dia kat Shattered Island dan Inception sudah cukup kuat untuk nominee best actor bagi aku.

SHAH MOLOKO said...

King Speech tuh mmg mantap tapi dude...gosh no more gay entry for this year event. enough of brokeback & Milk..