Thursday, March 18, 2010

Interview Diri Sendiri


Assalamaulaikum Saat
Yo whats up!

he he he
ho ho ho

Apa pendapat anda tentang Raja Lawak musim ke 4?
oh man. Saya sedih sebab Alex tak menang. Alex paling style lawaknya. Bersahaja dan macam gampang kadang-kadang lawaknya. Tapi inilah adatnya realiti tv show. Orang gemuk memang takde can nak menang melalui undian.
Saya tak faham kenapa pengadil join Idlan buat show time final. Bodoh ke ape? Takde cara lain nak tunjuk biased lagi ke?

Anda tak berminat nak masuk Raja Lawak ?
Ada jugak. Tapi bila tengok lawak Zizan dan Johan yang sangat kelakar dan penuh bermakna, saya rasa saya tak boleh beat diaorang-ah.
Baik saya jadi orang serius je.

Apa pendapat anda tentang politik?
Oh my god. Boringlah politik ni. Siapa yang menghalalkan DVD pirate akan sentiasa mendapat sokongan dan undi saya. Tapi mereka tak pernah bincang pun benda ni. Tak diparlimen. Di parlimen mereka sibuk nak bergaduh. Mentang-mentanglah tau ada siaran live kat tv.

Pendapat anda tentang musik Malaysia?
Musik di malaysia ni hampir mati. Saya sekarang pun dengar lagu Arab je sekarang. Orang sekarang hanya denga lagu-lagu yang keluar 20 tahun dulu je. Saya tak nak kupas banyak-banyak, nanti saya tulis kat blog saya bagaimana muzik berkembang dari zaman Pop Yeah Yeah sampailah ke era digital dan kemudian bagaimana ianya mati.

Bagaimana pula dengan filem Malaysia?

Filem Malaysia ada peningkatan. Ada orang nak tengok kembali filem-filem Melayu. Terutama mat-mat rempit tempatan. Kalau dulu mat rempit menyepi dari berkunjung ke panggung wayang. Paling last mereka tengok Azura. Lepas tu dah takde dah. Roda-roda mereka tak tengok sebab tu filem BMX. Filem BMX sape nak tengok, budak bukannya ada duit. Ali Setan? Ali naik scrambler, skrkamblelr time tu orang bawak pi ladang kelapa sawit je. So alhamdulillahlah dengan bersemaraknya budaya mat rempit ni maka filem-filem Melayu pun kembali bernafas.
Namun begitu saya rasa filem Melayu boleh pergi jauh lagi. Skrip-skrip boleh jadi padat lagi. Semua ni boleh terjadi kalau kita ada usaha, rajin, berani. Orang putih pun push diri mereka untuk maju setapak demi setapak. Kalau tak percaya tengok muzik video mereka pada tahun 1980an dan bezakan dengan yang sekarang. Sekarang lebih beriya bersungguh. Semua tu boleh terhasil bila mereka push diri mereka sendiri supaya menjadid lebih baik dari muzik video yang lepas. Filem melayu ada juga peningkatan. Tapi kecil scalenya. Contohnya dalam filem horor, kalau hantu tu ada lidah, next movie mereka duk tambah lidah kasi panjang, tu je.
Apa-apa pun saya tak akan give up dengan filem tempatan, terutama kalau Kak Ruby yang berlakon.

Bagaimana pula dengan teater tempatan saat?
Berbanding 20 tahun dahulu teater tempatan makin ada penontonnya. Anak-anak sudah mula membaca emak-emaknya menonton teater di Istana Budaya. Makin banyak usahawan berani melabur untuk buat teater.
Tapi badan korporat kena banyak membantu teater large scale ni untuk terus hidup dalam bagi sponsor dan sebagainya. Mungkin 10 atau 20 tahun lagi agaknya pengusaha teater boleh hidup dalam senang lenang. Sekarang ni kena suami datuk datin baru boleh tolong.
.
Itu teater besar, teater kecil dan independence makin banyak dan mekar. Banyak nama-nama baru dalam bidang teater ini yang semuanya bersemangat waja dan ada visi masing-masing. Makin banyak fakulti dan school yang ditubuhkan untuk memeriahkan teater tempatan. TEKA juga memainkan peranan besar dalam menyemarakkan teater tempatan. Ini sesuatu yang saya bangga.
Itu yang positif, yg negatif saya malas nak sentuh, sebab memang takde benda perfect kecuali Mr Perfect.

Actually Mr Perfect pun tak perfect.
Mr Perfect pun tak perfect?

Kalau Mr Perfect perfect, mesti ada Mrs Perfect.
Hmm….

Ok. Apa pendapat encik kalau bukan Melayu yang jadi Perdana Menteri Malaysia.
Oh saya takde masalah. Malahan saya memang tunggu saat-saat itu. Saya ada ramai kawan bukan melayu ok. Jadi saya rasa mereka adil dan no problem.
Cuma babi memang tak boleh makan secara open dan digantung depan restoranlah. Itu saya tak setuju! Saya tak suka babi.

Bgaiamana pula dengan universiti melayu yang dibuka pada kaum yang lain?
Saya sebenarnya cukup suka dengan idea itu. Bukannya untuk membalas dendam pada pelajar Melayu yang lembab . tak. Tapi sebab masih banyak ruang untuk semua mendapat pendidik yang baik di Malaysia ini.
Pelajar melayu kena bersaing dengan bangsa lain.Bukan sahaja bersaing tetapi bercampur. Mereka tak boleh merasa selesa dengan kelompok mereka sendiri sahaja sebab bila diluar mereka kena bercampur dengan setiap orang setiap bangsa. Baru tahu karenah masing-masing. Letakkan sorang pelajar Cina atau India atau orang asli atau sesiapa shaja dan kita tengok siapa yang paling rajin. No problem . universiti ini besar dan dekat seratus ribu pelajar. Tak salah rasanya kalau buka pada bangsa lain 5-15%.
Lagipun sudah tiba masanya kita pikir masalah kebangkitan seni tempatan secara global. Contohnya mudah sahaja, peralatan kamera dan juga teater adalah mahal kan?. Jika kita berbelanja semua itu untuk kegunaan sesuatu bangsa sahaja, kita mengharapkan hanya sekelompok manusia sahaja untuk maju dan berkembang. Bagaimana jika sekelompok itu gagal untuk memenuhi tanggungjawabnya kita dah kerugian banyak disitu.
Tapi saya taknak komen banyak-banyak tentang benda ni nanti saya miss soru….

Tapi Universiti ini hak Melayu…
Ye hak Melayu. Dan bila hak Melayu, terpulang kepada kita untuk berkongsi dengan sesiapa yang berhak .kan?
Contohnya aiskrim……

Contoh aiskrim?
Ya contohnya aiskrim, aiskrim berharga 20 sen. Bila saya beli aiskrim itu, secara legalnya ia milik saya kan? Dan bila ianya milik saya terpulang pada siapalah saya nak berkongsinya kan. Kalau saya nak kasi kawan India saya jilat sikit itu hak saya kan? Kenapa tidak? Kita akan jadi orang yang bertimbangrasa jika kita kongsi barang milik kita dengan orang lain kan?
Samalah juga dengan benda-benda yang macam ini.

Kenapa ambil contoh aiskrim ye?
Mungkin kerana sekarang ni musim panas dan saya pun haus ni.

Tapi adakah encik rasa universiti ini akan membuka pintunya kepada orang lain?
Saya optimist dengan idea itu tapi ianya sukar untuk direalisasikan. Bukannya atas dasar politik tetapi mungkin tiada demand dari bangsa lain kot. Universiti ini dah sinonim dengan Melayu jadi bila nak ubah ke lebih terbuka mungkin segan untuk diaorang nak masuk you know .Atau dalam kata yang lain, kebanyakan bangsa lain memang banyak duit dan diaorang boleh hantor anak mereka belajar diluar negara.

Bagi non malay yang tak berduit pula? Bolehkah mereka masuk universiti ini?
Oh mereka boleh masuk universiti ini jika mereka mahu. Sampai kat pintu gate tu, cakap kat pak Guard nak pusing-pusing kejap. Sudah tentu mereka akan bagi no problem. Hanya ambik kad pelawat dibilik pengawal sahaja.

Siapa blogger paling best kat Mesia ni?
AKAB. Dia adalah penulis paling baik di Malaysia ini. The best writer who yet to write his own novel.Sayang dia terlalu cautious dengan audiencenya yang ramai. Dia perlu menulis tanpa peduli tentang sell out and everything. Jangan takut kalau orang minat baca tulisan kita.
Selain dari itu ada banyak, banyak dan tersangat banyak penulis yang baik. Baik blog bola. Blog filem, blog teater blog seni. Malas je sebut nama mereka nanti mereka riak.

Soalan terakhir, kenapa interview diri sendiri? Konon kreatif lah ni?
Dah takde kerja …….




Interview bahagian kedua akan disiarkan pada musim panas 2015.

6 comments:

razin salleh said...

hihi bodek AKAB nampak...

Fasyali Fadzly said...

soalan yang last tu sumpah lawak...

bg link AKAB boleh? hehehe

saat omar said...

bodek? lol....apalah yg dapat bodek Ahmad Kamal Abu Bakar...

Vitamin....AKAB selalu delete blog dialah...nanti kalau ada aku bagi ok.

Fasyali Fadzly said...

oh... ok... klu ada lagi bg link kat saya

Idmalina Mohamad Ideris said...

hahhahaha....
statemen last tu x leh blah....aduih...lawak je....

SHAH MOLOKO said...

Hang satu hari aku doakan akan terbitkan buku hang sendiri macam Hunter S Thompson..

Lu memang lawak bro...!