Wednesday, August 19, 2009

Rabun, Cik Siti Wan Kem dan Waiting For Godot Too

Dah kerja hampir 10 tahun tapi inilah kali pertama sesuatu yang berharga tertinggal dirumah bila aku dah sampai opis. Dan kesannya aku separuh buta.Nope bukan tertinggal dompet, bukan buku, buku lagi kunci pejabat, tapi cermin mata. tertinggal seluar kat rumah takpe, asal jangan tertinggal spek. Kesannya? Sepanjang hari aku hampir meraba-raba.

Kesnya klasik. Cermin mata tertinggal dalam bilik, dan bilik itu berkunci. Dan kunci bilik itu ada pada wife. So? Takkan aku nak naik motor pi kerja dgn mata aku tak nampak? Mungkin aku patut ambik cuti. Tanpa cermin mata aku takde bezanya dengan orang yang buta. Tapi apa alasan aku untuk MC? Tertinggal cermin mata dalam bilik? Tak pernah dibuat orang….Not a good excuse. mereka tak akan percaya. bagi mereka yang tak pakai cermin mata itu alasan yang remeh. Jadi aku tiada pilihan kecuali pergi kerja juga...

Terhegeh-hegehlah aku menunggang motorsikal itu. nasib baik tak langgar anjing.

Baru aku tahu macamana rasanya jadi orang buta. Memang siksa.

Ketika naik motor aku berangan2 aku mencipta device yang boleh mengesan cermin mata. Kalau aku American dah lama aku kemukakan idea tu pada siri TV American Inventor. Aku rasa ianya satu idea yang bagus. Sebab aku, dan juga seorang kawan pernah mengeluh kerana kehilangan cermin mata. Dan dia sendiri pernah spend setengah hari mencari cermin mata yang hilang tu.
Dengan alat yang aku cipta ni, bila ditekan butang itu cermin mata yang hilang akan turut berbunyi dan mengeluarkan warna merah. I could be rich. But to think of it, its a stupid invention anyway.....

Maka menontonlah aku preview Cik Siti Wan kembang dan Waiting For Godot Too dalam keadaan separuh buta, separuh blur, separuh sedar. Ye, barulah absurd melayan teater absurd dalam keadaan jelas tak jelas.

Menonton dramatari CSWK membuatkan aku sedar apa yang missing dalam hidup aku. Baru aku sedar yang sebenarnya suka tengok orang menari. Dan tak banyak dance yang aku tonton sebenarnya. Maybe next time kalau ada tarian lagi aku akan pergi tengok. Antara show paling enjoy pernah aku tonton adalah 10 Emas ditangan Suhaimi magi, Joseph Gonzales, Ramli Ibrahim, Dr Zul dan lain-lain lagi.

Waiting For Godot Too (yang dulu pernah dilakonkan oleh 2 komedian Amerika Stever Martin dan Robin William, pelakon kesukaan FIona Kab).
dilakonkan oleh 2 pelakon tempatan yang cukup serasi diatas pentas. Aku suka dengan ton Shukri yang light dan bersahaja.Dia dah pandai mula mengawal nada suaranya dengan baik, sesuai dengan karakternya. Kalau dia terus berusaha insyallah, dia boleh mendapat tempat bila-bila masa sahaja dalam drama swasta TV, melakonkan watak dan karakter 'anak mak' menggantikan Ako Mustapha. Dia cukup serasi dengan watak2 begitu.
dan Fiona pun boleh pergi jauh melakonkan watak multi cultural dengan kepelbagaian slang bahasanya.

Walaupun rabun, tapi dari jauh aku boleh nampak yang mana satu Fiona dan yang mana satu Shukri. Itu tak sukar.

WFDT Bermula dengan persoalan atheist dan berakhir dengan perkataan 1 Malaysia…seolah-olah mengetengahkan idea bahawa isu keagamaan bukan lagi soalan pada zaman ini sebaliknya isu 1Malaysia adalah yang harus ditangani. Idea pengarah untuk sesuatu yang junub dan falsafah yang tinggi kepada sesuatu yang lebih ringan, rasional, logic dan terkini.

Sebagai pengkarya Muslim, sudah tentu Syali tidak mahu menyentuh persoalan agama dengan lebih meruncing, tetapi temptation untuk mengadaptasi naskah klasik ini bukanlah sesuatu yang mudah untuk ditolak godaannya. Kerana pada sesuatu masa ianya kelihatan lebih dekat dengan kisah Zoo Story (another famous absurd play by Edward Albee yang memperkenalkan genre Absurd di Amerika Syarikat). means to have a play based on this famous play of absurdity is..say hard to resist. Walaupun tema dan pendekatannya tak sama dengan Beckerd’s original idea. .. It just like I make a short film title Blade Runner After Deckard, or Life in Mordor After The Ring’s Demise dan juga Who Killed Mr Orange? Not a parody but just a tribute title. That makes Waiting For Godot Too seems like a perfect title for a 10 minutes play.

it nice to stage a play about play. either its a statement agaians it or just to support it. I myself have plan to wirtie something as a reaction against Camus Outsider.

But I think the best thing about that play is that we have to pay to see it. This is rare in this faculty. But a good and revolution. I hope in next stage the students have guts to ask money from the audience.At least with this effort students will have some money and work hards of their production.
This probably a reaction from Ahmad Tarmimi Siregar statement weeks ago in dialog Puncak Perdana on Muzikal Production in Malaysia. “We need to pay the money to see play. No more free stage. No more free Theatre.We have to respect the artist and all their titik peluh and so on bla bla bla”

So this is a good start. 3 ringgit for Waiting For Godot Too will reminds u of 3 Penny Opera by …ahh the mention of that German Brecht again makes me shrink......

Are u ready for Chalk Circle?

6 comments:

fadz said...

wah wahh, tapi hanya org dok shah alam je lah yg dapat tgk

SHAH MOLOKO said...

Bro..always remember, you used to play Bladerunner almost everyday when you're back from work. An absolute DIEHARD fan tuhh...

saat omar said...

eh fadz dah balik ke KL kan?

Haha Moloko yes I am..kdg2 aku still tgk lagi filem tu.Myspace aku nama Blade Runner Is The Best Movie Ever!

Idmalina Mohamad Ideris said...

mmg tersenyum sendiri bila baca hasil tulisan cik saad ni...kdg2 feeling susah nak diungkapkan (gitu...)...hurm....

Ahn Yona said...

En. Saad thanks :)

pak muliadi said...

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل