Sunday, April 19, 2009

The Cool 70s.

Ada beberapa scene dalam Tiada Esok Bagimu (No Tomorrow) yang menarik perhatian aku.
Yang paling hype adalah scene ketika didisko, pada majlis tari menari muda mudi selepas Sharifah Aini dan carefro…Opps carefree menyanyi. If u notice, kebanyakan filem tahun 70an mesti ada scene menari didisko. Why? Samada kerana filem itu diarahkan oleh orang yang sama, atau kerana mesej ygn hendak disampaikan keitka itu semuanya akan merujuk kepada secen itu ataupun memang itulah babak yang paling hangat boleh dipaparkan didalam filem.

For me, ianya melambangkan zaman 70an yang dikatakan cool. In a movie or maybe in a real life, altogether, 19070an dilabel sebagai cool. Kalau nak dibandingkan dengan filem pada tahun 1940 hingga ke 1990an dan sekarang. 1970an dikira sebagai zaman cool. Ini telahpun dinyatakan dialam magazine film British NEON.(dalam membicarakan whats missing in the 1990s cinema. Dia membandingkan betapa coolnya tahun 1970an itu berbanding dengan era lain) Aku setuju dengan kenyataan ini. Dan persoalannya sekarang, apa bukti yang aku boleh berikan jika pengamatan pada filem tempatan diambil kira.

Hence come the dance sequence….
Dan cuba bandingkannya dengan dance sequence pada filem before 70s.
Sebagai contoh, one of the famous dance sequence in local film is in Nasib Do Re Mi (u know the one where Mahmud June menari bagai nak rak? haha) . dan ironiknya, orang yang menari dalam filem itu adalah pelakon yang sama muncul dalam Tiada Esok Bagimu ini (No Tomorrow)
, iaitu tak lain tidak bukan- Mahmud June!

Dalam Nasib Do Re Mi, kita melihat Mahmud June menari bagai nak rak. Influence of LSD? Pengaruh muzik itu sendiri yang rancak.-pop yeh yeh? Dan mungkin kerana pengaruh daripada influence muzik boomb pada waktu itu yang menyebabkan Mahmud June dan penghayati muzik pada masa itu menari terkinja-kinja. 1960s- The beatles, Rolling Stones, Rock n Roll, Jeffrydin dan banyak lagi.
And in the 1970s, disco mula mengambil tempat bagi dance hall music?
Sementara in the 70s pula, Mahmud June hanya duduk rileks (symbol of cool?) hanya memerhatikan anak-anak muda yang lain menari rileks. Factor usia? Maybe.Influence of the music? Maybe. Pengaruh dressing white blazer? Mungkin juga. But for me, that’s what 70s all about. Its about cool. The dance, The mirroball, the acting, the costume and all of that.
But what is cool dan bagaimana ianya boleh refleck the whole community of people? Kalau aku tak boleh buktikan ini semua hipotisis aku adalah salah. Sudah tentu penjelasan yang paling mudah.
1960s crowd we can pint point to the hippies culture. Yes it was loosely baesd statement ,tapi kita tak boleh deny pengaruhnya yang besar terhadap muda mudi ketika itu. (termausklah local youth?) In the 60s, dadah yang diambil oleh hippies adalah LSD. LSD only makes chaose hallucination. Effectnya yang kuat dan boleh membikin pemngambilnya jadi tak tentu hala aka menggelabah
Sementara pada awal 1970an pula, cocaine mula mendapat tempat pada muda-mudi dibarat. Semua pelakon Hollywood mengambil cocaine. Termausklah muka-muka nerd macam Dreyfuss dan sebagainya. Effect Cocaine pula, as we all know, akan membuatkan pengambil lentuk dan stim habis hence the birth of cool. J

Memang definasi the cool 70s tu datangnya dari barat. Especially dari Amerika dan ianya bila membicarakan tentang pelakon dan filem itu sendiri. Samada counter culture ataupun tidak, kesannya pasti akan wujud pada budaya dan muda mudi kita. sedikit sebanayak tempelan dan budaya pada zaman itu meresap kebudaya kita. Kalau tidak, takkan ahli Carefree berambut afro, bukan?
Tapi sudah tentu 1970s movie tidak diconsider sebagai cool hanya kepada hedonism sahaja, penghayatan terhadap dadah dan pil khayal semata-mata. Muzik, costume, politik dan lain-lain turut menyumbang kepada coolness of the decade.Satu lagi penyumbang besar adalah kesedaran yang hippies telah mati juga membangkitkan satu era baru yang lebih bersahaja.

Filem ini dibuat pada tahun 1978 ( dikeluarkan pada 1979) Zaman awal pergerakan Islam mulai bertapak diseluruh dunia dengan kembalinya Khomeini ke Iran. Tanda kebangkitan revolusi Sialm diseluruh Negara. (a fact for me because it is reported that in the1970s, di ITM, pelajar perempuan yang memaki tudung di hanyalah seorang sahaja dari beratus-ratus pelajar perempuan! Smenetara pada pertengahan 80s pula, pelajar perempuan yang berpakaian tudung adalah hampir 70% disekolah-sekolah menengah. )
Imej Noor Kumalasari betudung putih dibabak akhir file mini (babak kemuncak) resemble peradaban masyarakat melayu Islam yang mulai berubah pada masa itu. Lebih Islamik. A sign, welcome to the Revolution of Islam as the beginning of the 1980s (or is it?) Since I like to look at things in a positive ways, I think it is.

2 comments:

kamal sabran said...

70s rambut remos anti gravity!

Idmalina Mohamad Ideris said...

i like it ahak...ahak...hheheh....mcm best plak tgk ni tp x ade pluang lg nak tgk....